דרמת ענק בטור דה פראנס: יומיים לסיום, הקטע הופסק באמצע והחולצה הצהובה החליפה ידיים

פינו נפצע ופרש, אלאפיליפ שוב נשבר בטיפוס, ומזג האוויר הקשה בהר האחרון גרם להפסקתו של הקטע ה-19 כ-35 ק"מ לסיום. יומיים לתום הטור סיפק ברנאל תשובה ניצחת לחידת המוביל באיניוס עם מופע נהדר שהקנה לו את החולצה הצהובה, ביתרון 45 שניות מאלאפיליפ, וקירב אותו אל התואר

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אגן ברנאל, היום, לאחר שהוכרז על סיום הקטע
אגן ברנאל, היום, לאחר שהוכרז על סיום הקטעצילום: CHRISTIAN HARTMANN/רויטר�
אמיר ענבר
אמיר ענבר

כשטיבו פינו הודה אחרי הקטע ה-18 אתמול כי לא היה בשיאו, איש מחוץ לקבוצת גרופאמה-FDJ לא ידע מה הסיבה לכך. רמז לזה ניתן היום (שישי), מעט אחרי תחילת הקטע ה-19, כשהמדורג חמישי בטור דה פראנס נסוג אל מכונית הטיפול הרפואי וחזר לדבוקה עם חבישה מעל ברכו השמאלית. רק אז הודו בגרופאמה שהרוכב המוביל שלהם נפל אתמול ונפצע. פציעה שממנה, הוא יגלה לדאבונו, לא תהיה דרך חזרה.

פינו יודע טוב מרבים איזה מחיר יכול להיות ליום גרוע בגראנד טורים, אפילו לרגע גרוע אחד. הוא חווה זאת על בשרו, הן בטור והן בג'ירו ד'איטליה. ודווקא כשנדמה היה שאת הטור של 2019 הוא יעבור בשלום, דווקא כשנדמה היה כי קיבל את הסיכוי הטוב בקריירה להפוך לאלוף הצרפתי שארצו מחכה לו מאז 1985, הוא שוב נפל קורבן לקללת הרגע האחד. החבישה היום כבר לא הביאה לו תועלת. כשהדבוקה החלה לטפס, ירכו הפגועה של פינו לא עמדה במעמסה. עוד לפני שהספיק לומר "זה נגמר", מצא עצמו בפיגור של כמה דקות. פינו בכה בעודו רוכב, וצרפת בכתה איתו. 40 קילומטרים לתוך הקטע הוא ירד מהאופניים ונכנס למכונית של  קבוצתו, הופך את הכניעה לרשמית. הרוכב שידע כל כך הרבה שברונות לב חווה היום את הגדול מכולם. במאבק על החולצה הצהובה נותרו חמישה רוכבים. ואז, נשאר בעיקר אגן ברנאל.

מאז תחילת הטור זכו גארנט תומאס וברנאל למעמד של מובילים באיניוס. או כמו שהם מעדיפים להגדיר זאת – תומאס מוביל, וברנאל "חופשי להתחרות", בנוסח פרום ותומאס בשנה שעברה. רק שאם בסקיי קיוו שהביצועים בכבישים יכריעו מי מהם יגיע לאלפים כמוביל האמיתי, זה שכל הקבוצה מאחוריו, חמש השניות בלבד שהפרידו ביניהם בתום 18 קטעים הקשו על כך ואיימו במצב בו שניים אפילו לא רבים – ועדיין שלישי ייקח, בין אם יהיה זה ז'וליאן אלאפיליפ או מישהו אחר.

כי שני רוכבי-על בצמרת שמסוגלים לשתף פעולה מול יריביהם יכולים להיות יתרון עצום, אבל רק אם ברור לכולם מה עושים. ובשבוע האחרון, הטקטיקות וקבלת ההחלטות הלא עקביות של איניוס העלו סימני שאלה. בקטע ה-15, למשל, תומאס לא הגיב להתקפה מאוחרת של ברנאל, וטען מאוחר יותר כי נמנע מכך בגלל שחשש שאם יגביר קצב בעצמו, הוא יסייע לאלאפיליפ להתקרב לקולומביאני ולצמצם נזקים. רק שבקטע ה-18 אתמול, אחרי שברנאל כבר ברח לכולם, תומאס תקף הפעם בעצמו, מהלך שדחף את יריביהם להצטרף אליו. התוצאה, בסופו של דבר, היתה שברנאל הרוויח פחות זמן על אלאפיליפ ושות' מכפי שיכול היה. תודה, גארנט.

"לא מפריע לי מה שקרה עם ג'י", הבהיר ברנאל וסיפר שתומאס היה זה שהאיץ בו לברוח, בזמן שתומאס עצמו טוען ש"ההחלטה התקבלה" ולא אומר על ידי מי. כך או אחרת, טרם שני הקטעים המכריעים באלפים, המנהל דייב בריילספורד הודה כי הקבוצה צריכה לקבל החלטות. "עבורי אין הבדל בין השניים, שניהם מטפסים טובים", הוסיף. הדקה וחצי שברנאל הרוויח על פני תומאס בשלושה קטעים הררים השנה רמזה שבכל זאת יש הבדל.

ההבדל הלך והפך בולט יותר ויותר ככל שהתקדם הקטע ה-19 היום. מה שהתחיל כהתקפה של תומאס כ-45 קילומטרים לסיום, הפך תוך שני קילומטרים למופע יחיד של ברנאל, שפתח פער מהאלוף, מהמוליך אלאפיליפ ומכל מה שזז. לבדו הגיע הקולומביאני לפסגת קול ד'יזראן, הנקודה הכי גבוהה בטור השנה (2,770 מטר). לבדו התחיל בירידה. לבדו אמור היה להגיע אל הטיפוס האחרון לעבר קו הסיום של הקטע. ואז, בשיא הדרמה, כולם ירדו מהאופניים ונסעו לקו הסיום במכוניות.

תיבו פינו מנסה לעכל את מר גורלו, היום
תיבו פינו מנסה לעכל את מר גורלו, היוםצילום: AFP

דווקא אחרי ימים לוהטים, ניבטו באופק תנאים שונים מאוד: ברד שירד באלפים כיסה את הכבישים בהם היו אמורים הרוכבים לטפס בקילומטרים האחרונים, וגם גרם למפולת. לפיכך החליטו המארגנים בצדק לבטל את המשך הקטע ולקבוע את נקודת הסיום בפסגה של קול ד'יזראן – כ-35 קילומטרים לסיום – לזעמם של רוכבים רבים. אם לאלאפיליפ היה סיכוי למזער בירידה את הנזק שנגרם לו, הוא אבד. בזכות הפער שפתח בנקודת הסיום החדשה הפך ברנאל למוליך החדש, כשהוא מקדים את אלאפיליפ ב-45 שניות ואת תומאס ב-63 שניות. היום האומלל של הרכיבה הצרפתית הושלם. והסיכוי שמחר ייראה טוב יותר קלוש.

כי עכשיו, השאלה הגדולה היא אם מישהו בכלל מסוגל לאתגר את ברנאל בקטע ה-20, האחרון באלפים. ביצועיו העילאיים בהרים עד כה רומזים אחרת – ודאי כשפינו, מטפס-העל, כבר לא שם כדי לאתגר אותו. ודאי כשהשאלה הגדולה לגבי איניוס נפתרה. עכשיו לכולם ברור מי המוביל שלה.

ז'וליאן אלאפיליפ, היום לאחר הפסקת הקטע
ז'וליאן אלאפיליפ, היום לאחר הפסקת הקטעצילום: Thibault Camus/אי־פי

צמרת הקטע ה-19 (סן-ז'ון-דה-טיניה, 126.5 ק"מ):

1. אגן ברנאל (קולומביה, איניוס)
2. סיימון ייטס (בריטניה, מיצ'לטון-סקוט) + 5 שניות
3. וורן ברגיל (בלגיה, אקראה-ססמיק) + 41 שניות
4. לורנס דה פלוס (הולנד, יומבו-ויסמה) + 50 שניות
5. סטיבן קרויסוויק (הולנד, יומבו-ויסמה) + 50 שניות

צמרת הדרוג המצטבר:

1. אגן ברנאל (קולומביה, איניוס)
2. ז'וליאן אלאפיליפ (צרפת, דוסוננק-קוויק סטפ) + 45 שניות
3. גארנט תומאס (בריטניה, איניוס) + 1:03 דקות
4. סטיבן קרויסוויק (הולנד, יומבו-ויסמה) + 1:15 דקות
5. עמנואל בוכמן (גרמניה, בורה-הנסגרוהה) + 1:41 דקות

מלך המאיצים (החולצה הירוקה): פטר סגאן (סלובקיה, בורה-הנסגרוהה)

מלך ההרים (החולצה המנוקדת): רומן בארדה (צרפת, AG2R לה מונדיאל)

הצעיר המצטיין (החולצה הלבנה): אגן ברנאל (קולומביה, איניוס)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ