אמיר ענבר
אמיר ענבר
רוכבי קבוצת אסטנה, היום. פתחו נהדר את הוואלטה
רוכבי קבוצת אסטנה, היום. פתחו נהדר את הוואלטהצילום: AFP
אמיר ענבר
אמיר ענבר

בשבועות האחרונים זרמו להתאחדות האופניים הבינלאומית (UCI) חוות הדעת של 22,364 חובבי רכיבה מ-134 מדינות, שהשיבו לסקר על מצבו של הענף. עדיין לא ברור מה יהיו השלכותיהם של הדברים על רפורמת המודרניזציה שמתכננים ב-UCI, אך מהם כבר עולות מסקנות מעניינות. בזמן שכ-70% מהאוהדים סבורים שקל להבין את הענף וחוקיו, שיעור ניכר אינו שבע רצון מהפערים בתקציבי הקבוצות ומהשפעתם. כ-75% קבעו שההבדלים הכספיים הופכים מירוצים למעניינים פחות וכחצי הגדירו את המירוצים "צפויים מדי".

לא קשה להניח כי ההגדרה "מירוצים" מתייחסת קודם כל אל ה-מירוץ. הרי בשנים האחרונות, השאלה הגדולה בטור דה פראנס היא מי מרוכבי סקיי/איניוס ינצח בו. מי שזקוק לתיקון, יקבל אותו בוואלטה א'אספניה 2019: במירוץ הזה, דבר איננו צפוי.

איניוס אמנם נמצאת גם שם, אבל הסיכוי שלה לנצח נמוך בהיעדר השמות הגדולים. בספרד מובילים אותה טאו גייגן הארט המוכשר לצד ואוט פולס, שיקבל הזדמנות להיות בחזית של גראנד טור אחרי ששימש פועל בשנים האחרונות. פרימוז' רוגליץ' (ויסמה-יומבו) מסומן כפייבוריט, אבל עדיין צריך להוכיח שהוא מסוגל לסחוב במשך שלושה שבועות, דבר שלא הצליח לעשות בג'ירו ד'איטליה השנה. הוא יצטרך גם להדוף איום מתוך קבוצתו בדמות סטיבן קרויסוויק, שסיים שלישי בטור. מאוכזב ג'ירו אחר, מיגל אנחל לופס, מוביל את אסטנה, כאשר יקוב פוגלסנג מסייע לו. ריגוברטו אוראן, אסטבן צ'אבס, נאירו קינטאנה, אלחנדרו ולוורדה ופאביו ארו הם בין הרוכבים האחרים שמסומנים כאיום.

רוכבי קבוצת דוסוננק-קוויק סטפ, היום
רוכבי קבוצת דוסוננק-קוויק סטפ, היוםצילום: AFP

עד יום המנוחה הראשון, בתום הקטע התשיעי, הרשימה הזאת כבר תצומצם. בספרד, כרגיל, לא מרחמים על רגלי הרוכבים העייפים מעונה ארוכה. שמונה קטעים בוואלטה השנה יסתיימו בטיפוס, וארבעה מהם יתקיימו כבר בשבוע הראשון. "עם כמות המטרים בטיפוס, זו אחת מהמהדורות הקשות של הוואלטה בשנים האחרונות", אמר ג'וליאן דין, מנהל מקצועי בקבוצת מיצ'לטון-סקוט, שלא שלחה הפעם את אלוף אשתקד, סיימון ייטס.

ההופעה המרשימה של יומבו-ויסמה בטור השנה נבנתה על ניצחון בספרינט בקטע הראשון וניצחון במירוץ קבוצתי נגד השעון בקטע השני. כאילו כדי להדגיש כמה בוואלטה זה יהיה שונה, חמישה משמונת רוכביה – לרבות רוגליץ' וקרויסוויק – נפלו היום (שבת) יחד בקטע הראשון, מירוץ קבוצתי נגד השעון. הנזק: פיגור של 40 שניות מהמוביל הראשון במירוץ, מיגל אנחל לופס.

הקולומביאני וקבוצתו אסטנה ניצחו יחד בקטע הפתיחה, כשהם מסיימים את 13.4 הקילומטרים ב-14:51 דקות. הם הקדימו בשתי שניות את דוסוננק-קוויק סטפ, שאולי היתה מנצחת אלמלא עוכבה בגלל מכונית שחנתה במיקום גרוע ועיכבה את הרוכבים. EF של אוראן סיימה בפיגור של שבע שניות, מוביסטאר של ולוורדה וקינטאנה במינוס 16 שניות ומיצ'לטון-סקוט של צ'אבס במרחק 18 שניות. ארו הפסיד הרבה יותר, 67 שניות, יחד עם קבוצת UAE. צפוי? בוואלטה לא יודעים את משמעות המלה.

צמרת הקטע הראשון (מירוץ קבוצתי נגד השעון בטורבייחה, 13.4 ק"מ):

1. אסטנה (קזחסטאן) 14:51 דקות
2. דוסוננק-קוויק סטפ (בלגיה) + 2 שניות
3. סאנווב (גרמניה) + 5 שניות
4. EF אדיוקיישן פרסט (ארה"ב) + 7 שניות
5. בורה-הנסגרוהה (גרמניה) + 13 שניות

קיטל פרש: "לא רוצה לראות את בני גדל בסקייפ"

מרסל קיטל, מהספרינטרים הגדולים של דורו, פרש בסוף השבוע מרכיבה בגיל 31 בלבד. "הספורט והעולם שאתה חי בהם מוגדרים על ידי כאב", הסביר ב"דר שפיגל", "אין לך זמן למשפחה ולחברים, ויש את העייפות המתמשכת והשגרתית. כרוכב, אתה בדרכים 200 ימים בשנה. לא רציתי לראות את בני גדל בסקייפ".

קיטל השיג 89 ניצחונות בקריירה, לרבות זכיות בקטעים של כל הגראנד טורים. בטור דה פראנס ניצח 14 פעמים, בג'ירו ד'איטליה ארבע פעמים ובוואלטה א'אספניה פעם אחת. ב-2018 וב-2019 חווה ירידה חדה בביצועים, לפני שעזב במאי השנה את קבוצת קטושה-אלפסין ולקח פסק זמן, ממנו כבר לא יחזור. "השאלה הגדולה בחודשים האחרונים היתה 'האם אני מסוגל ורוצה להמשיך להקריב את הדברים שנדרשים כדי להיות ספורטאי ברמה עולמית?' והתשובה שלי היא לא", כתב בהודעה שפרסם, "גיליתי כי המגבלות שיש על ספורטאי בכיר מובילות לאובדן באיכות החיים".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ