בחודש אחד הוא איבד הכל וראה את חברו נהרג. מאז, משום מקום, הוא החל לפרוח

מות חברו בתאונה והדחתו מרד בול, חצי שנה בלבד אחרי שהגשים חלום וחתם בה, איימו לרסק את פייר גאסלי בקיץ 2019. השבוע, במכונית של טורו רוסו, הוא ניצח במירוץ פורמולה 1 ראשון

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
פייר גאסלי אחרי החגיגות, בגראנד פרי האיטלקי.  "עברתי רכבת הרים מטורפת"

פייר גאסלי עלה ביום ראשון אל ראש הפודיום באיטליה, חוגג בגיל 24 ניצחון בכורה בפורמולה 1. לרגע הזה הוא חיכה 15 שנה. בן 9 היה כשהחל להתחרות בקרטינג, מצטרף לדור שלם שהלך בעקבות האליל מיכאל שומאכר. כשמלאו לו 13, נרשם לבית ספר לנהיגה. "לא חשבתי פעמיים", הסביר, "חשבתי לעצמי שאני צריך להתחייב לחלוטין ולנסות הכל כדי להגיע לפורמולה 1, או שאין טעם".

הנחישות של גאסלי השתלמה. ב-2017 הגיע לפורמולה 1 כנהג בקבוצת טורו רוסו. ביצועיו הקנו לו הבעת אמון עצומה מצד רד בול, קבוצת האם של טורו רוסו ומהחזקות בסבב, שב-2019 הקפיצה אותו אליה. על פניו, זה פתח בפניו מסלול להגשמת כל שאיפותיו של נהג: ניצחונות במירוצים, אולי אליפות יום אחד. בפועל, זה הכניס אותו לתקופה הקשה בחייו. ובעיקר לחודש נוראי אחד.

לפגרת אמצע העונה באוגוסט שעבר יצא גאסלי כשהוא חמוש לדבריו בהבטחה מרד בול שמקומו בה מובטח עד סוף 2019 חרף האכזבה מתוצאותיו. בעודו שוהה בחופשה, נפרץ חדרו וחלק מחפציו נגנבו. כמה ימים אחר כך איבד חפץ יקר עוד יותר, מכונית המירוץ שלו, כשרד בול שלחה אותו חזרה לטורו רוסו. ביום האחרון של החודש, חברו הקרוב אנטואן הובר, נהג פורמולה 2, נהרג במירוץ. "מעולם לא חוויתי משהו קשה כמו השבועיים האלו", אמר לאחרונה גאסלי ל־crash.net, "עברתי כל כך הרבה חרא".

השנה שלו ברד בול החלה עם תאונות במבחני קדם העונה, ואז הידרדרה. ב-12 מירוצים עמה הוא לא הגיע לפודיום ולו פעם אחת. ביצועיו נפלו בהרבה מאלו של חברו לקבוצה, מקס ורסטאפן. הוא לא הצליח למצות את הפוטנציאל של המכונית, ולא של עצמו. במקביל, שמע יותר ויותר ביקורות מצד ראשי רד בול.

"פייר צריך לקחת על עצמו חלק מהאשמה", אמר לאחרונה הלמוט מרקו, מראשי רד בול, בריאיון ל"מוטורספורט רוסיה", "הוא ראה לנגד עיניו רק מטרה אחת, ורסטאפן. היה עליו לקבל מההתחלה את זה שמקס מהיר ממנו ולנסות להתקרב אליו בהדרגה, אבל הוא ניסה לשנות סגנון, לסגור את הפער בדרכים אחרות, לתקוף חזק יותר. זה הוביל לכישלון מוחלט".

גאסלי לא חולק על הסיפא של הדברים. אל מה שהוביל אליהם הוא מסרב להיכנס, אולי משום שהוא עדיין חתום ברד בול - הקבוצה שעזרה לו כל כך בקריירה ושאליה עדיין שואף לחזור. הוא כן מספר שהבטחות שניתנו לו הופרו, כנראה סביב שינויים במכונית. "יש דברים שיכולתי לעשות אחרת, אבל דברים רבים היו צריכים להיות אחרת בקבוצה", אמר ל-RTL, "ששת החודשים ברד בול הספיקו כדי שאאבד כמעט את כל מה שעבדתי למענו. זה כמעט עלה לי בקריירה".

עד אז נעה הקריירה שלו בכיוון אחד, ובמהירות. הוא התקבל בגיל צעיר לאקדמיה של רד בול, נשלח לסבבי משנה והוכתר ב-2016 לאלוף ב-GP2. באותה שנה אף זכה במירוץ יממה אחרי שהיה מעורב בתאונת דרכים שבעקבותיה אושפזה אמו למשך חודשים. דבר לא עמד בדרכו של הצעיר, שכעבור שנה החל את דרכו בפורמולה 1. בטורו רוסו עשה מספיק כדי שקבוצת האם תבחר בו ב-2019 כמחליף של דניאל ריקארדו שעזב לרנו. בחצי השנה הבאה ראו ברד בול מספיק כדי להחזירו לקבוצת הבת.

"כשקיבלתי את החדשות הייתי המום וסוג של כועס", אמר גאסלי ל"מוטורספורט וויק", "לא הרגשתי שזה הוגן. לפתע כולם תוהים 'האם הוא יודע לבלום? האם הוא יודע לסובב את ההגה?' וכל הדברים המטופשים הללו, בגלל שהמידע נשאר חסוי בקבוצה".

אוגוסט 2019 יכול היה להיות החודש שישבור את גאסלי. במקום זאת, הוא התגלה כתחילת בנייתו מחדש. יממה אחרי מות הובר, במירוץ הראשון שלו חזרה בטורו רוסו, הרשים וסיים תשיעי. עד תום העונה צבר עוד תוצאות טובות, לרבות פודיום ראשון בקריירה בזכות המקום השני בברזיל. העונה המשיך להרשים. הוא משיג בעקביות תוצאות טובות מאלו של חברו לקבוצה דניל קביאט - עוד אחד שהיה ברד בול והודח - ובבלגיה סיים שמיני ונבחר לנהג המצטיין של הצופים. הניצחון באיטליה אמנם הושג בעזרת עונש שספג לואיס המילטון ומכוניות בטיחות, אבל איש לא מצפה מנהגים של טורו רוסו (היום אלפאטאורי) המוגבלת להיות אלו שנהנים מההפקר. עד כה הסתכם מספר הניצחונות של הקבוצה באחד - זה שהשיג סבסטיאן פטל הצעיר ב-2008.

גאסלי מניח זר במקום התאונה של הובר. לא נשברצילום: AFP

גאסלי לא סבור ששינה דברים משמעותית בהשוואה לשנה שעברה. בעיקר צבר קצת ניסיון ופיתח הבנה בעבודה עם המכונאים. "הרבה מזה נוגע במנטליות ובדרכי ההתמודדות", אמר על נסיקתו, "אני לא אחד שמוותר, במיוחד כשיש לי מטרות ברורות. לקחתי את כל האנרגיה השלילית (מההדחה מרד בול) והפכתי אותה למשהו חיובי כדי לנסות להרים אותי. לא היה קל מנטלית, אבל זה היה החלק הקשה ביותר. אחרי זה ידעתי מה המטרה שלי, לאן אני רוצה להגיע ומה אני רוצה בחיי".

גם ברד בול משתאים מהדרך בה עשה זאת. "החזרה שלו מדהימה, אשקר אם אומר שציפיתי לזה", אומר מרקו, "ברגעים כאלה, אתה מבין כמה חשובה הפסיכולוגיה. מרגע שחזר לטורו רוסו, הוא הפך לאותו גאסלי שהבאנו (לרד בול). אני חושב שהוא למד לקח והסיק מסקנות נכונות מששת החודשים ברד בול. אני חושב שהוא יכול להשיג הרבה בעתיד".

באופן אירוני, עתידו של גאסלי נמצא עדיין בידי רד בול. מעבר לכך שחוזהו מסתיים השנה, היא נותרה הסיכוי הטוב ביותר שלו להגיע לצמרת הסבב. מחליפו ברד בול, אלכס אלבון, בעצמו מקרטע אחרי פתיחה מבטיחה. האם ייתכן חילוף נוסף ביניהם? "אנחנו מרוצים מהדברים כפי שהם", אומר כריס הורנר, מנהל רד בול.

אלכס אלבון. יחליף כיסאות עם גאסלי?צילום: AFP

יש הסבורים כי גאסלי התקשה ברד בול בגלל הלחץ הטמון בהתמודדות עם ורסטאפן ואור הזרקורים המופנה לקבוצה גדולה. אחרים מדברים על קושי בהתאמה למכונית; לדברי הורנר, זו של אלפאטאורי נוחה יותר לנהיגה. תהיה הסיבה אשר תהיה, גאסלי רואה בכך חלק מהאבולוציה שלו כנהג וכהזדמנות להראות שאינו שברירי כפי שנדמה היה. אם יקבל עוד הזדמנות ברד בול, אמר, "אני לא חושב שנחזור על אותן טעויות. הרבה דברים ייעשו אחרת".

הרבה דברים נעשים אחרת השנה. במארס, לאחר שפתיחת העונה נדחתה בגלל המגפה, הוא נמנע מחזרה לאירופה ושהה בדובאי, משום ששם מתקני הכושר הטובים ביותר לדעתו. כשחדרי הכושר נסגרו, שכר במלונו חדר שני בו הניח ציוד כושר לטובת שישה ימי אימונים בשבוע. בחודש שעבר שוב נפל קורבן לשוד, כשבעת שהתחרה בספרד נפרץ ביתו ונגנבו ממנו חפצים רבים.

עתה יש לו חפץ חדש - גביע של מנצח במירוץ פורמולה 1, הראשון של נהג צרפתי מאז אוליביה פאניס ב־1996. "קצת יותר מ-15 שנים של עבודה קשה הושקעו כדי להשיג את זה", אמר גאסלי אחרי המירוץ, "ב-18 החודשים האחרונים עברתי רכבת הרים מטורפת של רגשות, שיאים עצומים ושפלים גדולים. זה לא ייאמן". לפני שנה, כנראה שבאמת אף אחד לא האמין.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ