גם בספורט המוטורי, נשים לא יכולות להתחרות בגברים. הפעם יש גם סיבה מגוחכת

טטיאנה קלדרון היא לא נהגת מירוצים טיפוסית. ראשית בגלל שהיא אשה, אך יותר מכך מפאת גובהה - 1.64 מטר. לכן לפורמולה 1 היא לא תגיע. שם כבר היו דואגים לסדר לה את המכונית בהתאם

לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
טטיאנה קלדרון לצד רכבה כנהגת הפיתוח של קבוצת סאובר בפורמולה 1, בחודש שעבר
טטיאנה קלדרון לצד רכבה כנהגת הפיתוח של קבוצת סאובר בפורמולה 1, בחודש שעברצילום: Marco Ugarte/אי־פי
לוגו ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס

האשה האחרונה שהופיעה במבחני הכניסה לפורמולה 1 היתה ג'יובאנה אמאטי האיטלקייה, שהשתתפה בשלושה מירוצים עבור קבוצת בארבהאם ב-1992 אך כשלה בהעפלה מהם. סוזי וולף הפכה לאשה הראשונה שלקחה חלק בסוף שבוע של פורמולה 1 ב-2014, כשנהגה עבור קבוצת וויליאמס במירוצי האימונים. וולף פרשה מנהיגה מוטורית כשנה לאחר מכן, וכעת היא מנהלת את קבוצת ונטורי פורמולה E.

לאורך העשור האחרון היו מספר נשים ששימשו כנהגות מבחן, עתודה או פיתוח בקבוצות פורמולה 1. סימונה דה סילבסטרו, שזכתה ב-2010 בתואר "רוקי השנה" באינדיאנפוליס 500, עבדה עם קבוצת סאובר ב-2014, אך נופתה עוד לפני שנהגה בסוף שבוע אחד של מירוצים. בתחילת 2015, כרמן ג'ורדה הספרדייה הצטרפה לקבוצת לוטוס – היום רנו – כנהגת פיתוח.

טטיאנה קלדרון בת ה-25, נהגת מירוצים קולומביאנית מקבוצת ג'נזר מוטורספורט בסדרת GP3, היא אחת מהן. ב-2017 היא הצטרפה כנהגת הפיתוח של קבוצת סאובר. בסוף השבוע האחרון היא בילתה במשך יומיים על רכב המירוצים החדש של הקבוצה. "ביצעתי ארבע או חמש מדידות למושב עם הקבוצה הראשונה שלי ב-GP3", מספרת קלדרון על תחילת הדרך, "קשה למצוא את הזווית הנכונה עבור הזרועות, כזאת שתעניק את התמיכה הטובה ביותר. בגלל שב-GP3 אין הגה כוח, זה עניין קריטי. למדתי ששני סנטימטרים יכולים לעשות את ההבדל בין הפסד לניצחון".

"למצוא את התנוחה הנכונה היה קשה", היא ממשיכה, "אני די נמוכה, כך שהדוושות היו רחוקות ממני. לא יכולתי להוסיף אביזרי תמיכה, כי זה מנוגד לתקנות הסדרה. סידרנו את המושב, אבל אז הרגליים שלי היו קרובות מדי". הזמן שלקח לקלדרון למצוא את התנוחה הנכונה ביותר עבורה במושב הנהגת, עלה לה בחצי מעונת הבכורה שלה ב-GP3. "אם לא נוח לך, את לא יכולה להתרכז בנהיגה, קל וחומר כשאת רוצה להשתפר ולדחוף את עצמך", היא מסבירה.

כשנהגים מגיעים לפורמולה 1, הם זוכים להתאמה אישית ייחודית לרכב. קבוצות מעצבות מושבים והגים במיוחד עבור הנהגים שלהן, מבטיחות שליטה מיטבית לניהול הרכב במהירויות גבוהות. אלא שמחוץ לפורמולה 1, המאמץ לקצץ בעלויות הביא לעיצוב רכבים מוגבלים למדי. ראשי ה-GP3, למשל, קבעו סטנדרט לעיצוב הרכב, שנעשה על ידי ספקית אחת – "דלארה GP3/16".

"קלדרון היא ממש כמו כל נהג אחר", אומרת דוברת סאובר אסתר לאובר, "יש גם נהגים נמוכים. אנחנו עשינו, כמו תמיד, את כל מה שאפשר בשביל להבטיח נוחות נהיגה מושלמת". קלדרון, גובהה 1.64 מטר, נמוכה יותר מרוב המתחרים שלה. אבל לא מדובר בפעם הראשונה שספורטאי, מכל ענף שהוא, בעל מימד קטנים יותר מיריביו.

קלדרון. "אם לא נוח לך, את לא יכולה להתרכז בנהיגה"צילום: Marco Ugarte/אי־פי

ניק דה וריס, נהג פורמולה 2 שהיה בעברו ב-GP3, גבוה מקלדרון ב-2.5 ס"מ בלבד. מקום שישי באליפות ה-GP3 ב-2016, כולל שני ניצחונות, הוביל את דה וריס עד לפורמולה 2 למרות גובהו. אלא שלא רק גובהו של הנהג משנה, גם מידת הרגליים והידיים. "חלק נוסף מהבעיה היה שמידת הנעליים שלי היא 37", אומרת קלדרון, "יש לי פלטפורמה על הדוושות, אחרת הייתי צריכה לבלום ולהאיץ עם קצות האצבעות".

למישל מוטון, ראשת הפדרציה הבינלאומית לקידום נשים בספורט מוטורי, יש דעה נחרצת בעניין. "הנתונים הפיזיים של מתחרה, גבר או אישה, לא צריכים לעמוד בדרכו כשהוא מנסה לממש את הפוטנציאל שלו", היא אומרת, "אנחנו עובדים בצמוד עם ה-FIA (התאחדות הספורט המוטורי) וגורמים נוספים, מתדיינים על נושאים שיכולים להשפיע באופן פוטנציאלי על השתתפותן של נשים בתחרויות".

בנובמבר 2017, קלדרון הופיעה באופן חד פעמי בוורלד סירייס פורמולה V8 3.5, משתתפת בשני מירוצים בסוף שבוע בבחריין. בשניהם היא זכתה בניקוד ובאחד מהם סיימה על הפודיום במקום השני. "כאן אפשר לשנות את הדוושות", הסבירה קלדרון, "אני מקבלת אחיזה הדוקה יותר על רגליי, יכולה להוסיף תמיכה לעורף שלי, ההגה היה קל הרבה יותר מאשר ברכבים של GP3. לפתע הרגשתי כל כך נוח, ללא בעיות כלל".

דניאל אוסליבן, פיוזיותרפיסטית שעובדת עם נהגי מירוץ ברמות הגבוהות ביותר, מסכימה שנהגים יכולים לסבול בגלל גובהם. "גובה הוא פרמטר משמעותי, גם משקל", היא אומרת, "כל שינוי קטן משפיע על התוצאה הסופית. ההבדלים בין נשים לגברים, מבחינה פיזית, אינם גדולים כל כך. זה הציוד ברכב עצמו שפוגע ביכולת, וניתן בקלות לעצב אותו באופן שונה, כך שיבטל את המכשול הזה. אבל, למרבה הצער, אין מספיק נשים נהגות שיהפכו את זה לבעיה רצינית".

בכל אופן, מאמצים נעשים. וולף, נהגת המירוצים לשעבר, יצאה בקמפיין "Dare to Be Different" ("העז/י להיות שונה") במטרה לעודד נשים רבות יותר לעסוק בספורט מוטורי. גם התאחדות הספורט המוטורי החלה להעניק תמריצים לנשים שיעשו זאת. ההסבר המוכר לחסרונן של נשים ברמות הגבוהות של מירוצי הספורט המוטורי, נוגע למספרים: מעט בנות מתנסות מלכתחילה, ולכן יש פחות נהגות.

על פי קלדרון, סיכויים קטנים מאוד שזה ישתנה. כלומר, שייקבעו תקנות חדשות שיקדמו נשים בתחרויות הנוער. "זה נעשה עניין גדול יותר ויותר ככל שאת נוהגת ברכב גדול יותר", היא אומרת, "אולי בפורמולה 3 מתחילים להרגיש בכך, אבל האתגר הגדול ביותר הוא ב-GP3, כשצריך קצת יותר כוח, לא בגילאי נוער".

כעת, בעונתה השנייה ב-GP3, נעשו מספר אדפטציות לרכבה, שהשפיעו באופן ישיר על תוצאותיה. ביולי האחרון בהונגריה, קלדרון זכתה בנקודות ראשונות ב-2018. "כיוונו את ההגה מחדש, וזה עשה הבדל עצום", היא אומרת, "אני מתאמנת לצד נהגים גברים, ולעולם לא ארים את המשקלים שהם מרימים. אבל אם אני בזווית הנכונה, ומשתמשת בשרירים הנכונים – זאת כבר לא בעיה. סוף סוף מצאתי דרך להרגיש בנוח".

"בהתחלה, כשאת אומרת 'המושב הזה לא טוב מספיק, אני לא יכולה לשלוט ברכב' – הם מפקפקים בך", אומרת קלדרון, "זאת היתה ההתחלה, אבל מרגע שסידרנו את זה והשתפרתי מהר כל כך - הם הבינו. הם שאלו מה עוד אני צריכה, אם עכשיו זה מספיק נוח. מרגע שהם הבינו שיש לכך השפעה, הם האמינו לי. החלק הקשה זה לגרום להם לעשות זאת".

כתבת: קייט ווקר

כתבה: ניו יורק טיימס

כתבות מומלצות

BW אמזון רחפנים 256

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

קראק פאי הקלאסי של גוז' ודניאל

משחקים עם קראק פאי: ארבעה מתכונים לעוגה הממכרת

פרויקט הרצל 138

סוף סוף יש סיבה לעצור ולהביט בבית הבאר ברחוב הרצל

הדרך הקלה והטובה ביותר להימנע מקרני השמש היא להפחית את החשיפה הישירה

מה ההבדל בין כתמי שמש לנמשים ומה גורם להם?

אבישי בן-חיים

ל"ישראל השנייה" מגיע דיון רציני יותר, ובעיקר כזה שמבוסס על אמת

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"