שווה בדיקה XL

שלוש שאלות על חולצות ונקודות

טור דה פראנס: איך זוכים בנקודות בדרוג המטפסים? האם רוכב אחד לבש את החולצה הצהובה לאורך כל הטור? והאם שני רוכבים לבשו אותה בו זמנית?

עוזי דן
עוזי דן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עוזי דן
עוזי דן

1. בטור דה פראנס, איך זוכים הרוכבים בנקודות בדרוג המטפסים (החולצה המנוקדת, מלך ההרים) ובדרוג הנקודות (החולצה הירוקה, מלך המאיצים)?

2. האם היה רוכב שלבש את החולצה הצהובה (המוביל בדרוג המצטבר) לכל אורך הטור, כלומר ניצח בקטע הראשון והמשיך להוביל עד לסוף המירוץ?

3. האם התרחש מצב שבו שני רוכבים או יותר לבשו בו זמנית את החולצה הצהובה, כיוון שהזמנים שלהם היו זהים?

א.ל., ירושלים; שלמה, ירושלים; קוראים נוספים

1. בשנה שעברה שונתה שיטת דרוג הנקודות והפכה לפשוטה יותר. ל-15 המסיימים הראשונים בכל קטע מוענקות נקודות לפי סוג הקטע ומיקומם הסופי. בקטע מישורי מוענקות 45 נקודות לראשון, 35 לשני, 30 לשלישי, 26 לרביעי, 22 לחמישי ומכאן 2 נקודות פחות לכל מקום עד 2 נקודות לרוכב שסיים במקום ה-15.

בקטע של הרים מתונים מוענקות 30 נקודות למקום הראשון, 25 לשני, 22 לשלישי, 19 לרביעי, ואז 17, 15, 13, 11, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2. בקטע של הרים תלולים, בפרולוג ובמירוצים נגד השעון מוענקות 20 נקודות לראשון, 17 לשני, 15 לשלישי, 13 לרביעי, 11 לחמישי ומכאן נקודה פחות לכל מקום עד נקודה בודדת לרוכב שסיים במקום ה-15.

קיים גם ניקוד שלילי עבור עבירות שונות, ולכן רוכבים בינוניים ומטה עלולים לסיים את הטור במינוס בדרוג הנקודות.

רוכבים ונהנים. שיטת הניקוד שונתה בשנה שעברהצילום: אי–פי

דרוג המטפסים נקבע על סמך מיקום הרוכב בכל קטע הררי וטיב הקטע, כלומר קושי העלייה. גם כאן שיטת הניקוד שונתה בשנה שעברה. ישנן 5 דרגות של הרים בטור: דרגה 4 היא הקלה היותר (נקודה בודדת למנצח בקטע); דרגה 3 (2 נקודות למנצח ואחת לסגנו); דרגה 2 (5 נקודות למנצח, 3 לסגנו, 2 לשלישי ואחת למסיים רביעי); דרגה 1 (10 נקודות למנצח, 8 לשני, 6 לשלישי, 2 לרביעי ואחת למסיים חמישי); והדרגה הקשה ביותר - HC (ראשי התיבות של צמד מלים בצרפתית שפירושו "מחוץ לקטגוריה"). הדרגה הזאת מכונה כך כיוון שמדובר בעליות שהמכוניות של פעם לא היו מסוגלות לעמוד בהן. בקטגוריה הזאת מוענקות 25 נקודות לראשון, 20 לשני, 16 לשלישי ומהמקום הרביעי 2 נקודות פחות לכל מקום עד 2 נקודות למקום העשירי.

בואו לבקר בדף הפייסבוק של "ספורט הארץ"

2. הדבר התרחש שלוש פעמים בהיסטוריה הרחוקה של הטור דה פראנס. לראשונה היה זה הרוכב האיטלקי הגדול, אוטאביו בוטקיה, שניצח ב-1924 בקטע הראשון והמשיך להוביל עד לניצחונו (היה לאיטלקי הראשון שזוכה בטור). בקטע שנערך קרוב לגבול האיטלקי, העדיף בוטקיה לא ללבוש את החולצה הצהובה, ככל הנראה מחשש שתומכי מוסוליני הפאשיסט יפילו אותו מהאופניים בגלל דעותיו האנטי פאשיסטיות.

גם ניקולס פרנץ מלוקסמבורג הוביל ב-1928 מהקטע הראשון ועד לניצחון. הוא זכה ללבוש את החולצה הצהובה בכל הקטעים, כולל הראשון, מכיוון שניצח בטור של 1927. השלישי והאחרון שעשה זאת הוא רומן מאיס הבלגי ב-1935, שהיה אז רק בן 21. הוא, אגב, הזוכה השני הכי צעיר בהיסטוריה של הטור.

בראדלי וויגינס והחולצה הצהובה. לא יכול לומר שלבש את החולצה לאורך כל הטורצילום: רויטרס

3. בעבר שניים ואפילו שלושה (ב-1929, אחד מהם היה פרנץ שהוזכר קודם) לבשו בו זמנית את החולצה הצהובה בטור דה פראנס, אבל כיום המצב לא אפשרי כיוון שקיימים שוברי שוויון.

במקרה של זמן זהה, מי שניצח ביותר קטעים ילבש את החולצה הצהובה. אם השוויון נשמר, דרוג הנקודות קובע (החולצה הירוקה) ולאחר מכן דרוג המטפסים (החולצה המנוקדת) ויש עוד שוברי שוויון, אבל לא נזקקים לכך.

אחת הסיבות לכך שהקטע הפותח בטור הוא מירוץ נגד השעון היא שניתן להכריז כמעט בוודאות על מנצח (ניתן לבדוק גם עד מאיות השנייה, אם צריך), ולכן רק אחד ילבש את החולצה הצהובה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ