בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לכל דבר יש שם - וגם הוא עומד למכירה

בסוף השבוע הודיעה הנהלת ניוקאסל על שינוי שם אצטדיון סט.ג'יימס פארק ל"ספורט דיירקט ארנה". האוהדים כמובן לא אהבו את ההחלטה

תגובות

"לא איכפת לי כמה כסף זה מכניס למועדון, זאת פשוט בעיטה בביצים של האוהדים. זה גורם לנו להיראות מגוחכים", כתב אחד מאוהדי ניוקאסל בפורום אוהדי הקבוצה בתגובה להודעת ההנהלה לפני יומיים על שינוי שם אצטדיון הקבוצה לטובת מותג מסחרי.

לפי ההחלטה, אצטדיון "סט.ג'יימס פארק", שאירח את משחקיה של ניוקאסל כבר משנת 1880 כששם המועדון היה "ניוקאסל ווסט-אנד", ייקרא מעתה ה-"ספורט-דיירקט ארנה". על שם חברת ביגוד ספורט בריטית, שבבעלות בעלי הקבוצה מייק אשלי.

אשלי והמנכ"ל דרק לאמביאס התחילו את המהלך כבר לפני שנתיים כשהוסיפו את כתובת אתר האינטרנט של "ספורט-דיירקט" לשם האצטדיון, אבל מעתה יוותר רק שם הספונסר, באופן זמני, עד שיימכר לספונסר אחר, לכל המרבה במחיר.

אי-פי

ההחלטה, כצפוי, עוררה ביקורות נרחבות בצפון-מזרח אנגליה כשמקדש כדורגל נוסף נזנח לטובת חברה מסחרית. אוהדי הקבוצה פתחו ביוזמות רומנטיות כמו המשך ההתייחסות לאצטדיון בשמו המקורי, הבטחה להחרים את שם הספונסר החדש, ועוד. אבל בהנהלת הקבוצה לא התרגשו מהביקורות.

"האוהדים צריכים להיות מאושרים", הגיב המנכ"ל לאמביאס בראיון לרדיו הבי-בי-סי בסוף השבוע. "אני מבטיח שנקדיש את הכסף רק לרכישת שחקנים. אני מכבד את ההיסטוריה והמסורת אבל אנחנו צריכים לנוע עם הזמן והקדמה". ליוזמת האוהדים שמתכוונים להמשיך לקרוא לאצטדיון בשמו המקורי, הגיב המנכ"ל ואמר כי "זאת תהיה האחריות שלנו ושל הספונסר למתג את האצטדיון תחת שמו החדש ואני בטוח שעם הזמן זה יילך בכיוון הזה. ההיסטוריה תמיד תהיה שם, אז או שהשם החדש ייהפך להיסטוריה או שהשם המקורי ייהפך לכזה – מבחינתנו נצטרך לדאוג לנצל את ההזדמנות".

"אני מקווה שזה יכניס לנו כ-8-10 מיליון פאונד מדי שנה. זה ייתן לנו את האפשרות לרכוש שחקן חדש ואיכותי. המועדון צריך להיות מסוגל לתמוך בעצמו כלכלית וזה צעד בכיוון הזה. וכן, אנחנו חייבים ללכת בכיוון הזה אם אנחנו רוצים להתחרות בילדים הגדולים כמו צ'לסי, שאפילו הם שוקלים למכור את שם האצטדיון סטמפורד ברידג'. ולהם יש בעלים (רומן אברמוביץ', ת.כ) שיש לו יותר כסף מאשר לאלוהים...".

אי-פי

סט.ג'יימס פארק הוא אצטדיון הכדורגל הוותיק והגדול ביותר בצפון-מזרח אנגליה והשישי בגודלו באי הבריטי כולו. לאורך 130 שנות פעילותו זכה האצטדיון המכיל כ-60 אלף מקומות לארח עשרה משחקים בינלאומיים, הראשון שבהם ב-1901 והאחרון ב-2005. הוא צפוי לארח חלק מהמשחקים באולימפיאדת לונדון ב-2012 ואת אליפות העולם הבאה ברוגבי.

לא רק אצטדיונים, הם מוכרים גם שמות של קבוצות

פורטיטודו פלנקסטרו בולוניה, וירטוס בולוניה, טאו ויטוריה, אולימפיה מילאנו ופלקנסטרו טרוויזו הם מועדוני כדורסל שעדיין מתחרים במסגרות הארציות והאירופאיות אך לא תוכלו למצוא אותם בטבלאות הליגות. מדוע? משום ששמן משתנה בכל פעם שזהות נותן החסות המרכזי של הקבוצה מתחלפת.

פורטיטודו פלנקסטרו בלוניה היא אותה סקיפר בולוניה שהובסה על ידי מכבי תל אביב גמר אליפות אירופה ב-44 הפרש, וכיום נקראת על שם רשת חנויות הכלבו האיטלקית "אופום". היריבה העירונית, שהיום נקראת וירטוס, נקראה בעבר וידוצ'י וזכורה בעיקר בתור הזהב שלה בתחילת שנות האלפיים כ-טים סיסטם בולוניה. אלו הן רק דוגמאות מהליגות האיטלקיות והספרדיות למגמת שינויי השמות המיתולוגיים לחברות מסחריות.

בישראל חברת הביטוח "מגדל" שמעניקה חסות להפועל ירושלים משנת 2003, התעקשה בתחילת המשא ומתן כי שם המועדון ישונה ל-"מגדל ירושלים", אך לחץ אוהדים גדול השאיר את עמותת "הפועל" בתמונת השם של המועדון הירושלמי.

בשידורי היורוליג אף ניסו להנהיג שיטה זו על כלל קבוצות הליגה כשבלוח התוצאות שמופיע בצד המסך בשידורי המשחקים הופיע שם הספונסר ולא שם הקבוצה. כך במשך כמה שנים נכתב "עלית" או "אלקטרה" ולא "מכבי" או "תל אביב" בשידורי הליגה הרשמיים.

תופעה זו ידועה בעיקר בכדורסל האירופאי, אך סנוניות ראשונות נראות גם בעולם הכדורגל. אוהדי מכבי חיפה זוכרים לטובה שתי קבוצות מזלצבורג שהן בעצם אותה הקבוצה: "קזינו זלצבורג" אותה ניצחו הירוקים בקמפיין גביע המחזיקות ב-94' ו-"רד בול זלצבורג" שעל חשבונה הגיעו לליגת האלופות בשנה שעברה.

בדומה לאוהדי ניוקאסל, אוהדים רבים לא אהבו את השינוי אבל כמו שמנכ"ל ניוקאסל אמר במילים אחרות "הזמן עושה את שלו". אם חשבנו שהשינוי המסחרי לא באמת יתפוס בקרב הקהל והשם המיתולוגי יחזיק מעמד מול הכסף הגדול, חיפוש מהיר בגוגל מגלה שטעות בידינו. הקלדת המילים "היכל נוקיה" זוכה ל-78% יותר תוצאות מהמילים "היכל יד אליהו". כנראה שלכל דבר יש שם- וגם הוא עומד למכירה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#