כשאת אומרת "ייד" למה את מתכוונת?

אוהדי טוטנהאם מגדירים עצמם בגאווה באמצעות כינוי הגנאי ליהודים. גם מול איום בהעמדה לדין, הם מתעקשים להמשיך לשיר

לונדון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
לונדון

הדרבי הלונדוני שיתקיים מחר בין טוטנהאם לצ'לסי (14:45, ספורט 1) הוא אחד המשחקים הטעונים בלוח השנה האנגלי. אחד השירים הראשונים שישירו אוהדי ספרס בווייט הארט ליין יהיה: "אנחנו טוטנהאם הוטספר, נשיר מה שאנחנו רוצים". אחר כך הם יעברו לאותו שיר שברצונם לשיר, ”Yid army”. בעיני רבים מדובר בשיר מעליב ופוגעני, אבל אוהדי טוטנהאם מסרבים לוותר עליו ובשבועות האחרונים התעורר בנושא ויכוח שהגיע עד לראש ממשלת בריטניה.

"ייד" היא מלת גנאי ליהודים, וגם הכינוי שאוהדי טוטנהאם נושאים בגאווה. בין אוהדי הקבוצה יהודים רבים, גם אם מדובר באחוז קטן בסך הכל ובכמות שאינה עולה על מספר אוהדיה היהודים של ארסנל, לדוגמה. הקבוצה משחקת באזור שפעם היה בעל צביון יהודי ולא רחוק משם נמצאת שכונת סטמפורד היל, הריכוז החרדי הגדול בלונדון. טוטנהאם זכתה לדימוי יהודי ובעקבותיו לעלבונות אנטישמיים, לרבות השימוש במלה הנ"ל, שירי שואה וקולות המדמים גז. השימוש במלה על ידי אוהדי טוטנהאם עצמם, יהודים וכאלו שאינם, מהווה לטענתם תגובת נגד, אבל בשלוש השנים האחרונות נעשה מאמץ להפסיק את השיר האמור ודומיו ביציעי ווייט הארט ליין.

את הקמפיין יזם הקומיקאי דייויד באדיל, יהודי אוהד צ'לסי וממחברי "Three Lions", המנון נבחרת אנגליה ביורו 96'. לטענתו, השימוש במלה אינו נסבל וגזעני בדיוק כמו שמות גנאי לשחורים או ליוצאי פקיסטאן. בסרטון הסברה בשם “The Y Word”, שיזם באדיל, מופיעים לדלי קינג, קפטן טוטנהאם לשעבר, גארי לינקר ושחקנים אחרים, אבל נראה שהתוצאה היחידה היתה אותו שיר בו הבהירו אוהדי ספרס כי אינם מוכנים לוותר על השימוש במלה.

החודש חזר הנושא לכותרות בעצימות גדולה מאי פעם. ההתאחדות האנגלית קראה להימנע מהמלה והודיעה כי מי שישתמש בה עשוי למצוא את עצמו מועמד לדין. דייויד קמרון, ראש הממשלה, נדרש לנושא ואמר: "יש לחשוב על הכוונה. ישנו הבדל בין אוהדי ספרס המכנים את עצמם 'יידס' למישהו שקורא 'ייד' כעלבון. קריאות שנאה צריכות להביא להעמדה לדין רק במקרה שהמוטיבציה היא שנאה".

אנדרה וילאש־בואש, מנג'ר טוטנהאם, שמח להסכים עם קמרון. "דברי ראש הממשלה הם מה שאוהדי ספרס רצו לשמוע", אמר, "הוא היה ישיר ודבריו ברורים. יש דיון חשוב, ההתאחדות אמרה את דברה, אנו כמועדון גילינו את עמדתנו וגם אני הבעתי את דעתי. האוהדים שלנו שרים את זה בגאווה, זהו משהו שהם מגנים עליו. הכוונה אינה לפגוע".

ג'ימי גריבס, מגדולי חלוצי טוטנהאם בכל הזמנים, היה בוטה יותר. "אנשים מנסים להפוך את הסיטואציה לסטרילית. אם הם מתכוונים לעצור אוהדים, בכוונתי לצעוק את זה בעצמי ולהיעצר", אמר ל"סנדיי פיפל", "אלו קריאות עידוד לקבוצה וזה כך כבר 50 שנה. למה זה הפך לעלבון? האם אתה באמת חושב שאוהדי ספרס שרים את זה כקריאה גזענית? עד לפני כמה שבועות הם כנראה לא ידעו מה פירוש המלה".

הצלחה אחת נרשמה כבר: הנושא עלה לכותרות ולרבים הובהר שאכן מדובר במלה טעונה עם קשר לתנועה הפשיסטית הבריטית בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה. ברגע שקמרון התייחס אליו כבר לא ניתן היה להתעלם מהנושא, גם אם תגובתו אכזבה את פעילי המאבק. "קמרון לא היה מעלה בדעתו להשתמש במלת הנ' (ניגר)", כתב באדיל במאמר ב"גרדיאן". הוא ציין כי רוב אוהדי טוטנהאם אינם יהודים כלל, כך שהטענה שהם מחזירים לעצמם את הבעלות על המלה אינה תקפה. במישור המעשי, הסביר באדיל כיצד השימוש במונח גורר קריאות אנטישמיות מובהקות. "השימוש הבלתי פוסק במלת הי' מעניק לגיטימציה ומתחזק את הקריאות הגזעניות נגד אוהדי ספרס. זוהי דינמיקה של תגובה, כנהוג במגרשי כדורגל. ככל שאוהדי ספרס עושים זאת יותר, כך חוזרת התגובה יותר באופן ארסי. אוהדי צ'לסי רבים איתם התעמתתי טוענים ש'כך אוהדי ספרס קוראים לעצמם'".

בעוד שבוע תתארח ווסטהאם בווייט הארט ליין. בפעם האחרונה שהגיעה לשם, שרו מאות מאוהדיה על היטלר והרכבות לאושוויץ. מעטים נעצרו והמעשה עבר ללא תגובה הולמת. בשנה האחרונה הותקפו אוהדי טוטנהאם מספר פעמים כשהקבוצה נסעה למשחקי הליגה האירופית ברחבי היבשת. מסתבר שלשימוש בדימוי היהודי נלווה לעתים מחיר דמים של ממש, אבל בשלב זה נדמה שאוהדי טוטנהאם נהנים מהטעם האסור של הקריאות ומתחושת "אנחנו נגד שאר העולם", גם אם היא גוררת חוסר נחת בקהילה היהודית, שהביעה תמיכה בקמפיין.

אוהדי טוטנהאם. "אלו קריאות עידוד לקבוצה כבר 50 שנה. למה זה הפך לעלבון?"צילום: גטי אימג'ס

אנטוני קלביין, מחבר הספר "האם הרבי שלך יודע שאתה כאן?" שסקר את תרומת יהודי אנגליה לכדורגל המקומי, מבטא גישה רווחת בין יהודים רבים. הוא רוצה לראות המשך הסברה, שתביא ליוזמה בקרב אוהדי טוטנהאם להפסקת השירה. "רוב האוהדים ששרים אינם יהודים", הוא אומר, "אבל הם מחזקים את הדימוי של היהודי כאאוטסיידר שאינו חלק מהכלל. אין להם זכות להשתמש במונח הזה, זו מלה שגורמת לי אי נוחות. לא אעצור אוהדים בגלל ההקשר, אבל הייתי רוצה לראות אוהדים ששרים על תאי הגזים מורחקים מהמגרשים. הייתי רוצה להסביר לאוהדי טוטנהאם מה ההיסטוריה של המלה, להבהיר להם שזה בעייתי, מזין את אוהדי הקבוצות היריבות, ושבתוך כמה שנים היוזמה תבוא מקרבם. אני חושב שזה הכיוון ויש סימנים מעודדים. פעם אירוע כמו ההתנהגות של אוהדי ווסטהאם היה עובר לגמרי בשקט, ובעונה שעברה לפחות הנהלת ווסטהאם גינתה את המעשה באופן חד משמעי”.

“המצב במגרשים טוב יותר”, קובע קלביין, “דין פורמן, שחקן יהודי מדונקסטר, אמר שלא נתקל באנטישמיות במגרשים. היו 100 שנים של תרומה יהודית לכדורגל האנגלי והייתי רוצה להעביר את המסר הזה, להבדיל ממסר של ההתבדלות שמעבירים אוהדי טוטנהאם".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות של "ספורט הארץ" ישירות אליכם

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ