בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוואן הוידונק ועד דמבלה, סכסוך בין מועדון לשחקן הוא כרוניקה של הידרדרות ידועה מראש

כמו בכל חלון העברות, גם הקיץ נאבקים שחקנים מול קבוצותיהם במטרה להשתחרר למועדון אחר ולבצע קפיצת מדרגה בקריירה. חלקם בוחרים לשבות, אחרים ממשיכים לשחק בקבוצה במשך עונה או שתיים למרות האכזבה, אך בסופו של דבר כולם ימצאו את דרכם החוצה

5תגובות
דמבלה בדורטמונד
PATRIK STOLLARZ/אי־אף־פי

לאונרדו אוז'ואה הארגנטינאי היה אחד הגיבורים המפתיעים של לסטר בעונת האליפות המפתיעה עוד יותר שלה. אחד הגולים המכריעים שכבש הוא שער הניצחון בדקה האחרונה נגד נוריץ', בשלהי פברואר 2016. השער - שלפי האגדה האורבנית גרם לרעידת אדמה קלה בלסטר - נחשב אולי לחשוב ביותר במירוץ לתואר.

יותר מחצי שנה לאחר האליפות ההיסטורית, בחלון ההעברות של ינואר 2017, הבטיח המנג'ר קלאודיו ראניירי לאוז'ואה שיימכר, אך הדבר לא קרה. מידלסברו רצתה אותו, סנדרלנד הציעה שבעה מיליון פאונד בעדו, ולאחר שנתקלה בסירוב אף הסכימה לשפר את ההצעה, אבל ראניירי הודיע: "אוז'ואה לא יעבור ליריבה שלנו במאבק נגד הירידה". גם בקשת ההעברה הרשמית שהגיש השחקן לא נענתה. "זו בגידה של ראניירי, פשוט בגידה. לעולם לא אשחק יותר עבור לסטר", כתב אוז'ואה באיגרת פתוחה לאוהדי השועלים ופתח בשביתה.

אוזו'אה - דלג

ראניירי לא התרשם ממחאתו של השחקן, חלון ההעברות הסתיים, והארגנטינאי שבת כפי שהצהיר. ראניירי עצמו פוטר לאחר שדירדר את לסטר עד לסכנת ירידה. אלא שגם מחליפו קרייג שייקספיר העניש את אוז'ואה ולא נתן לו לשחק; חודשיים וחצי חלפו עד שהארגנטינאי חזר ללבוש את מדי לסטר, לקראת סוף העונה. למי ששואל את עצמו, אוז'ואה עדיין בלסטר, ואף הספיק לשחק העונה בגביע הליגה. בסופו של דבר הוא התקפל, בלית ברירה.

שביתה של שחקן בעקבות סירוב לשחררו איננה תופעה חדשה. עוד בסיום עונת 1959/60 סירבה ניוקאסל למכור את חלוצה ג'ורג' איסטהאם, והוא פתח בשביתה. כמה שנים לאחר מכן, תביעה שהגיש בעקבות זאת נגד ניוקאסל שינתה את שוק ההעברות באנגליה.

שביתות כאלו - מאבקי כוחות בין שחקן שרוצה לעבור ומועדון שלא מוכן לשחררו - קורות יותר ממה שחושבים. פייר ואן הוידונק, החלוץ ההולנדי של נוטינגהאם פורסט, קיבל למשל הבטחה שיוכל לעזוב בסיום עונת 1997/98. הוא שב מהמונדיאל בידיעה שיימכר ולא מעט קבוצות אף חפצו בשירותיו, אך בעקבות שחרורם של שחקנים אחרים ההנהלה סירבה לכולן. ההולנדי הודיע שהוא פותח בשביתה, התאמן בקבוצתו לשעבר, ברדה ההולנדית, ונשבע שלא ישחק יותר עבור פורסט. כפי שקרה לא פעם במקרים דומים, גם כאן שני הצדדים ירדו לאט לאט מהעץ ובנובמבר הוא חזר לשחק וגם שב להרכב. שנה אחר כך, הוא נמכר.

גם בעידן שלאחר חוק בוסמן, כאשר לשחקן יש יותר זכויות ויותר כוח, הוא עדיין שייך לקבוצה עמה נקשר תחת חוזה העסקה. לא פעם, בטח כשמדובר בקבוצות לא גדולות ושחקנים שאינם כוכבי ענק, הכוח נמצא אצל המעסיקה; כשזה נוגע לכוכבים הגדולים ולקבוצות שהן אימפריות, הסוגיות הללו נעשות מעניינות הרבה יותר. לא חסרות דוגמאות טריות ממש - עוסמאן דמבלה, למשל, לא הגיע "לפתע" לאימוני בורוסיה דורטמונד לאחר שסיכם את תנאיו באופן לא רשמי בברצלונה, למרות שדורטמונד סירבה באותה עת להצעת ברסה. הצהובים-שחורים השעו את דמבלה, בתחילה לכמה ימים ולאחר מכן לזמן בלתי מוגבל. במקרה הזה דמבלה "ניצח" - הוא הפגין שרירים מול דורטמונד כי ידע שיש סיכוי טוב שיימכר, והחלום לשחק בברצלונה היה שווה את הסיכון.

דמבלה - דלג

קוטיניו הוא עוד דוגמה עדכנית. שלוש פעמים שיפרה ברצלונה את הצעותיה לליוורפול, שמצדה סירבה שוב ושוב. קוטיניו כעס, הגיש בקשת העברה שסורבה, ובמקום לשבות באופן רשמי הודיע כי הוא "פצוע" או "חולה". נכון לעכשיו, הוא כבר לא נמצא בסגל של ליוורפול. ייתכן שעד תום חלון ההעברות הוא יעבור כמו דמבלה לברסה, אך ייתכן גם שלא, ואז יילך בדרכם של רבים לפניו - יתפשר ובסופו של דבר ישחק בקבוצה אותה נלחם לעזוב.

בסופו של דבר, גם אחרי סכסוכים, התנהגות בלתי הולמת של שחקן ששובת או הפרת הבטחות כלפיו מצד המועדון, האינטרס - ברגע שנגמר חלון ההעברות - הוא הדדי. הקבוצה הרי לא רצתה לשחררו כי היתה צריכה אותו למרות הכסף שהוצע עליו ודרישתו לעזוב; הוא מצדו חייב לחזור ולשחק, גם כי אחרת לא יהיה בכושר משחק ולא יהיה מבוקש בהמשך, וגם כדי שלא יסומן כטראבל-מייקר.

הכלל מעיד כי אם שחקן נשאר למרות מאבקי הכוח מול המועדון, בסופו של דבר הוא ימשיך בקבוצה וישוב לשחק. בספטמבר 2011 סירב קרלוס טבס להיכנס כמחליף במשחק של מנצ'סטר סיטי בליגת האלופות, נגד באיירן מינכן. רוברטו מנצ'יני הזועם לא רק השעה אותו לשבועיים וקנס אותו בחצי מיליון ליש"ט (שבועיים משכורת, לא להתרגש), אלא גם הבטיח כי טבס "לא ישחק יותר במדים של סיטי". למרות הציפייה הברורה שהחלוץ יעזוב את סיטי בחלון ההעברות של ינואר, הדבר לא קרה. בפברואר הוא התנצל, ואחרי סולחה מתוקשרת עם מנצ'יני הוא גם חזר לשחק, להבקיע ולהיות שותף לאליפות של סיטי באותה שנה. הארגנטינאי נשאר בה גם בעונה שלאחר מכן.

טבס - דלג

אוהדים לא פעם זועמים על התנהגויות כאלו של שחקנים - אלו של דורטמונד למשל כועסים על דמבלה, למרות שרק בשנה שעברה נקנה מקבוצה אחרת בה היה תחת חוזה. לעומתם, חברים לקבוצה בדרך כלל מקבלים זאת בהבנה. גם כשמדובר במאבקי אגו כמו זה של טבס, ובוודאי כאשר מדובר ברצון לקבל יותר דקות בקבוצה אחרת (כמו במקרה של אוז'ואה) או מעבר לקבוצה גדולה יותר. "זה עצוב עבורנו, אבל כל אחד יכול להבין את המעבר", אמר שחקן דורטמונד, גונסאלו קסטרו, על דמבלה. ובכל זאת, לפעמים החברים לחדר ההלבשה כועסים ואף מראים זאת. כאשר ואן הוידונק שב לשחק בנוטינגהאם ובמשחק השלישי אחרי חזרתו כבש, חבריו לקבוצה, במופגן, לא באו לברך אותו.

"כשחזרתי להתאמן בקבוצה נכנסתי לחדר ההלבשה ושאלתי בפומבי, 'למישהו יש שאלות?'", סיפר ואן הוידינק בראיון למגזין "פור־פור־טו" בנובמבר האחרון. "עשיתי זאת בגלל ששחקנים בקבוצה דיברו עליי בעיתונות וקראו להתנהגות שלי 'חרפה'. רק אחד ענה לי, ג'ף תומאס, שאמר 'אני לא מסכים עם ההתנהגות שלך'. השבתי לו 'אוקיי, אתה לא מסכים אבל אני צריך לחשוב על הקריירה שלי'".

לפעמים משחקי הכוח עובדים, והשחקן שב לשחק למרות הצהרות מפוצצות של שני הצדדים. אך גם אז, בסופו של דבר הוא יעזוב אחרי שנה־שנתיים לכל היותר. כפי שאמר ואן הוידונק: "כשחזרתי לשחק עשיתי זאת במלוא המרץ ונתתי 100%, אבל, את האקסטרה, מה שנותן את הברק בעיניים, כבר לא היה לי. הלב שלי כבר לא היה בקבוצה הזאת".

אם אפשר להסיק מההיסטוריה משהו, גם אם קוטיניו לא יעבור בחלון שנסגר בקרוב, הוא לא יזדקן ככדורגלן באנפילד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#