בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טיול

לבקר את סבא וסבתא של ישו

טיול בגליל בעקבות ישו לכבוד חג המולד. כמה מעט אנחנו מכירים את המקומות הנוצריים בארץ וכמה גדול הפוטנציאל התיירותי הלא ממומש שלהם

18תגובות

נזיר חייכן עמד השבוע בכניסה לכנסיית סנטה אנה בקצה מושב ציפורי וקישט את עץ חג המולד. הוא הקיף את האשוח הקטן וכרך סביבו כמה פעמים סרט מוזהב. כשסיים התנצל שלא ציפה למבקרים והלך לחפש את המפתחות, כדי שיוכל להראות לנו את הקפלה. שביל מקיף את המבנה ומאחוריו מתגלים שרידיה החרבים של כנסייה גדולה, עתיקה, עם שלוש קשתות אבן מרשימות. הנזיר, ששב לבסוף עם המפתחות, סיפר שמוצאו מארגנטינה והוא כבר כמה שנים בגליל וגר עם נזיר נוסף בבית אבן קטן צמוד לכנסייה.

המסורת שלנו אומרת, הסביר הנזיר באדיבות ובסבלנות, שכאן התגוררו אנה ויהויכין, סבו וסבתו של ישו, הוריה של מריה. סמוך לכנסייה יש לדבריו גם שרידי בית כנסת עתיק, ממנו לא נותר כמעט מאומה. מסורת נוספת, עליה לא סיפר הנזיר, טוענת שבדיוק כאן ראו לאחרונה, לפני קצת פחות מאלף שנה, את הצלב האמיתי. זה קרה ‏(אולי‏) ב–1187, ערב התבוסה הגדולה של הצלבנים מול צבאו של צלאח א־דין בקרני חיטין, כאשר הצלב הובא מירושלים והופקד בכנסייה בציפורי. מאז נעלמו עקבותיו.

משה גלעד

בשעת צהריים, כמה ימים לפני חג המולד, לא נראתה בסביבה כולה נפש חיה. במרחק כמאה מטר מן הכנסייה החרבה ניצבו בתיו המטופחים של המושב ציפורי ובמרחק קצר שוכן הגן הלאומי, בו אפשר לראות את שרידיה של ציפורי, העיר המרכזית בימי המשנה והתלמוד, בה היה מושב הסנהדרין ונחתמה במאה השלישית המשנה. כנסיית סנטה אנה בציפורי היא אמנם מקום יפה אבל אינה נחשבת תחנה משמעותית במסלול בעקבות ישו בגליל. הביקור בה מעלה מחשבות נוגות: כמה מעט אנחנו מכירים את האתרים הנוצריים בישראל ובעיקר כמה גדול הפוטנציאל ורבות האפשרויות בפני הרוצים לפתח את התיירות בגליל. זה הרי לא נשמע מסובך להציע למאמינים נוצריים ולמבקרים סקרנים בני דתות אחרות לבוא כדי לראות את האתר בו התגוררו ‏(אולי, אולי‏) סבו וסבתו של ישו. בייחוד שהמקום יפה עכשיו להפליא. גוון ירוק עז של צמחים רעננים, שצצו אחרי הגשמים העזים, שולט בו מקיר לקיר ונופי הגליל התחתון נפרשים בפני מי שעומד ליד השער של הכנסייה החרבה.

הטיול הזה פוקד ארבעה אתרים - הכפר ניין, הר תבור, כפר כנא וציפורי. בשלושת הראשונים חולל ישו ניסים. בציפורי התגוררה כאמור, לפי מסורת מאוחרת, משפחתה של מריה. כל האתרים האלה שוכנים במרחק נסיעה קצר ‏(פחות משעה‏) זה מזה וכולם קשורים באופן הדוק למסורת הנוצרית. בהשוואה לאתרים שקודשו בידי הנצרות בארצות אחרות כפטימה בפורטוגל, סנטיאגו די קומפוסטלה בספרד או לורד בצרפת הם לא זוכים אפילו לפירור מתשומת הלב התיירותית שראויה להם. יותר מ–300 אלף אנשים צעדו בשנה האחרונה מאות קילומטרים ברגל, כדי להשלים בסנטיאגו די קומפוסטלה את אחד ממסלולי ההליכה והצליינות הנודעים בעולם. איפה הם ואיפה הנזיר החביב והבודד מציפורי?

הכפר ניין
שלט חום גדול שניצב בכניסה לכפר ניין, קצת אחרי עפולה, מבטיח גדולות ונצורות. “כנסיית הבן האלמנה” נכתב בו באותיות גדולות ולמטייל נדמה לרגע שהגיע לאתר תיירות מסודר. אלא שמלבד השלט הזה על הכביש, יותר מקילומטר מן הכפר, אין שום סימון שמעיד על מקום הכנסייה הקתולית בניין. שיטוט אקראי בכפר גילה אותה מוקפת גדר פח בדיוק מול המסגד. הכנסייה היא מבנה אבן מלבני ויפה שהוקם לראשונה במאה החמישית וזוכה עכשיו לשיפוץ מקיף. אפשר רק לקוות שעם סיומו ייפתח האתר למבקרים. ניין, כפר שכל תושביו כיום מוסלמים, מזוהה עם העיר נעים בברית החדשה.

לפי המתואר בלוקאס ‏(פרק 7‏) הגיע ישו אל המקום עם תלמידיו ונתקל בלוויה. רחמיו נכמרו על אם המת - אשה אלמנה - והוא הקים את הנער לחיים. במאה החמישית נהפך המקום אתר עלייה לרגל אבל כיום לא נותר מכל זה מאומה. הכנסייה אמנם ניצבת במקומה, אבל ניין נעלמה למעשה ממפת המטיילים במסלולי ישו בגליל.

ראדה בולוס וחנה בנדקובסקי, מדריכות מנוסות ועתירות ידע בנושאים נוצריים, עמן שוחחתי לאחר הטיול, מעניקות להיעלמות הזאת הסברים שונים. בנדקובסקי סבורה שהבעיה העיקרית של אתרים כניין טמונה בכך שהתיירים שפוקדים אתרים נוצריים מוגבלים בזמן ובכסף. הם רוצים באופן טבעי לפקוד את האתרים המפורסמים והמרשימים ביותר, ולכן נדחק מקום כניין, פחות מרשים גם אם חשוב, הצדה. בולוס סבורה שחלק מן הבעיה טמון בכך שהנוצרים הם מיעוט קטן בישראל. רק 150 אלף נוצרים חיים כיום בארץ. כדי לפתח מקום כניין דרוש לדבריה שיתוף של גורמים ממשלתיים ומקומיים ודווקא החלק השני נעדר במקומות רבים. “הבעיה היא לא רק לתת את הכסף, אלא לדעת לשמור על האתרים לאחר שמשקיעים בהם. דרוש תהליך של חינוך האוכלוסייה המקומית לשמור ולהעריך את האוצר שיש לנו וזה לא תמיד נעשה. הדוגמאות הטובות ביותר מגיעות כאשר יש יזם מקומי, שמעורב, מפגין רצון ויכולת וזה חשוב לו יותר מעסק כלכלי. כשיש תשוקה, רק אז זה מצליח”.

הר תבור
המנזר שניצב על פסגת הר תבור הוא אחד המקומות היפים והאהובים עלי בישראל. אין פלא לכן שכתבתי עליו כבר כמה פעמים בעבר ובכל זאת אי אפשר לוותר עליו בסיור הזה. כנסיית ההשתנות בראש ההר היא מבנה אבן לבן שתיכנן ב–1924 הנזיר הפרנסיסקני והאדריכל האיטלקי אנטוניו ברלוצ’י. בין היתר בנה ברלוצ’י גם את הכנסייה המתומנת על הר האושר ‏(הביאטיטיוד‏) לזכר הדרשה של ישו מעל הכנרת, ואת כנסיית דומינוס פלוויט בהר הזיתים. לפי המסורת הנוצרית התחולל בתבור נס ההִשתנות ‏(טרנספיגורציה‏) של ישו. התיאור המקובל מסביר שישו עלה לראש ההר עם השליחים פטרוס, יעקב ויוחנן, ולפתע הזהירו פניו כשמש ובגדיו הלבינו כאור. הכנסייה שבנה ברלוצ’י סימטרית וזוהרת. פעם אפילו היתה לה תקרה שקופה, אבל זאת הוחלפה. מרפסות התצפית שלה מעניקות מראה נהדר של הכנרת והגליל. הבעיה המרכזית שמעיקה כיום על האתר היא ההגעה בכביש המפותל והצר. בשבתות נהפכים הצפיפות ופקקי התנועה בראש ההר לבלתי נסבלים.

משה גלעד

כפר כנא
כפר כנא, מסכימות בולוס ובנדקובסקי, הוא תחנה חשובה על דרך הצליינים בישראל ובכל זאת - אין בו אפילו שלט אחד, בשום שפה, שמכוון אל שתי הכנסיות - הקתולית והיוונית אורתודוקסית, שניצבות משני צדי רחוב ומושכות לכאן צליינים ומבקרים. אין גם מגרש חניה מסודר, או מסלול ברור שבו המבקרים מונחים לצעוד כדי הגיע לכנסיות. כמה חנויות מזכרות שמוכרות כדי חרס זעירים, זכר לנס שביצע כאן ישו, הראשון בקריירה הקצרה־הארוכה שלו, הן העדות היחידה לאתר תיירות מרכזי. סימונים כתומים של “שביל ישו”, לאורכו אפשר לצעוד מנצרת ועד לכנרת, כ–65 קילומטרים, מופיעים על קירות הרחוב ליד הכנסיות, אבל הם מעין שפה סודית, שנהירה רק ליודעי דבר.


שני פועלים הדביקו השבוע לוחות שיש גדולים אל קיר בכפר כנא. על הלוחות נחרתו באותיות גדולות פסוקים באנגלית מן הברית החדשה, שתיארו את הנס הראשון שחולל ישו. מעט מבקרים פקדו באותו יום את הכנסיות בכפר כנא ובניגוד להמולה ברחוב הראשי הסואן של הכפר שררה שלווה גדולה בחצרות הכנסיות. ראדה בולוס, שמדריכה סיורים בעקבות ישו והמסורת הנוצרית בגליל הסבירה לי לאחר מכן שרק מעט צליינים מגיעים לגליל בימים שקודמים לחג המולד, שנחגג כחג משפחתי בו מכונסים המאמינים בבתיהם. לפי המסורת הנוצרית הגיעו ישו ותלמידיו לכפר כנא, שמוזכרת בברית החדשה כ”קנה אשר בגליל” כדי להשתתף בחתונה ‏(יהודית כמובן‏). לבקשת אמו הפך ישו את המים בששת כדי האבן שניצבו במקום ליין, ממנו נהנו האורחים. הנס הזה יוצר מכנה משותף לאתרים בניין, בתבור ובכפר כנא. בולוס מגדירה אותו כ”ציר המטמורפוזיס”. בשלושת האתרים ביצע ישו נסים שכרוכים בהשתנות.

משה גלעד
משה גלעד
משה גלעד
משה גלעד
משה גלעד

שתי הכנסיות הסמוכות בכפר כנא מרתקות ושונות זו מזו. בכנסייה הקתולית־פרנסיסקנית, שהוקמה במאה ה–19 על בסיס כנסייה מן המאה ה–6 התגלו שרידים של בית כנסת יהודי מן המאה הרביעית ואפילו שרידי פסיפס שכתובת עברית מופיעה בו. המבקרים בכנסייה יורדים לקומה תחתונה ורואים שרידים משומרים היטב של בית הכנסת. עדויות מצביעות על כך שהיישוב היהודי בכנא נמשך עד המאה ה–17. כיום חיים בכפר כנא כ–20 אלף תושבים. רק כעשרה אחוזים מהם נוצרים והשאר מוסלמים. על שלט שיש שניצב בחצר הכנסייה הקתולית מועלה זכרו של האב ג’וזפה למברוני ש”באומץ ובנחישות יצא ב–22 ביולי 1948 לקדם את חיילי ההגנה ושיכנע אותם לחוס על תושבי כפר כנא”.

הכנסייה היוונית־אורתודקוסית, מעברו השני של הרחוב, מעוטרת כולה בציורים צבעוניים מרהיבים, בהם רואים את ישו ותלמידיו לוגמים מן היין שנמזג מכדי האבן. בשתי הכנסיות מתקיימים טקסי חתונה רבים ובולוס מסבירה שזוגות רבים מרחבי העולם מגיעים לכפר כנא כדי להינשא אבל בעיקר כדי לחדש נדרי נישואין שנערכו לפני שנים. ולאור כל זה איך ייתכן שבכפר כנא אין אפילו בית מלון אחד ומקום הלינה היחיד שמוצע למבקרים הוא אכסנייה משפחתית קטנה וצנועה?

 

איך מגיעים?
ניין: נוסעים בכביש 65 צפונית־מזרחית מעפולה. הפנייה לניין ‏(דרומה‏) נמצאת בין עפולה לכפר תבור.
הר תבור: נוסעים צפונה בכביש 65 ולפני כפר תבור, בין סימני 56–57 פונים צפונה בכביש 7266, חוצים את הכפר דבורייה, ועולים בכביש הצר לפסגת ההר.
כפר כנא: מצומת גולני נוסעים בכביש 77 מערבה ופונים דרומה בכביש 754 לכפר כנא.
ציפורי: ממשיכים בכביש 77 מערבה ופונים לכביש 79 דרומה. ממשיכים עד הפנייה שמאלה ‏(צפונה‏) לציפורי. חוצים את המושב עד בתיו האחרונים ושם ניצב שלט קטן מעץ שמפנה ימינה לכנסיית סנטה אנה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו