כל הדרכים לטייל עם המשפחה בגיאורגיה

תשכחו את כל מה שאתם חושבים שאתם יודעים על גיאורגיה, ותתחילו לתכנן את הטיול הבא שלכם. אייל יצחקי נסע לטיול משפחתי בארץ ההררית וחזר מאוהב

יח"צ

בדרך כלל חוזרים מטיול בחו"ל בהיי מטורף, בבחינת - זה עתה היינו במקום הכי מדהים בעולם. אז יכול להיות יתרון מסוים בכך שכותבים על הטיול במרחק של זמן. באוגוסט האחרון טיילנו בגיאורגיה. אבל גם במרחק של חמישה חודשים, כשאני נזכר בטיול הזה, אני בהיי. מדינה מדהימה, אותנטית, לא ממוסחרת, אנשים טובים ונעימים, מסבירי פנים. לפעמים נוסעים 40 קילומטר בשעתיים וחצי, כמו למשל ממסטיה לאושגולי, אבל מומלץ. לא במקרה אלפי צעירים טסים לשם לטיולי טרקים.

» מדור הטיולים של הארץ: הטיול שלכם מתחיל כאן

כמה זה עולה לנו 1. יש לא מעט חבילות לא זולות לגיאורגיה. טיול לזוג פלוס שני ילדים  (הבת הגדולה לצערנו, על מדים ולא הצטרפה) לעשרה ימים יכול לעלות גם 25 אלף שקלים בקלות. קצת טביליסי וטיול ג'יפים בהרים. אנחנו ויתרנו על החברות המוכרות. הלכנו על זורה מנשרוב - ישראלי נחמד שחי במשך שנים בארץ ועבר לטביליסי יחד אשתו מאיה. לנו זה עלה פחות, ולא חסר לנו כלום. פרטים וסכומים, בהמשך.

זורה ומאיה. "אני ומאיה ילידי גיאורגיה", מספר לי זורה. "שנינו יהודים כמובן. עליתי לישראל ב־1993, עברתי את המסלול של צבא, לימודים ועבודה, התחתנו בישראל ב־2011 וחזרנו לגיאורגיה ב־2012. יש לנו גסטהאוס במרכז העיר העתיקה של טביליסי, וחוץ מלינה אני נותן שרותי טיולים פרטיים, תכנון, המלצות, ארגון וכו'. מלבד זאת, צעירים רבים באים אלינו לקבל ייעוץ להמשך הטיול שלהם בגיאורגיה וכמובן לרוב הם מקבלים עזרה גם בהמשך הטיול שלהם".

טיול מתוכנן בשיתוף מלא עם המשפחה

החמ"ל. כחודשיים לפני הטיול הצטרפנו לקבוצת הפייסבוק "גיאורגיה - פורום מטיילים". מומלץ! שם גילינו את זורה מנשרוב שענה בסבלנות על שאלות. התכתבנו איתו בוואטסאפ שבועות ארוכים לפני שטסנו. הוא תכנן לנו את הטיול בשותפות מלאה עם הרצונות שלנו. כשעלינו על המטוס של גיאורגיאן איירליינס בישראל המסלול כבר היה סגור אבל גמיש. בטביליסי נחתנו בשעת לילה מאוחרת. בשדה התעופה פגשנו לראשונה את ג'וצ'ה אוזנאשווילי - נהג-מדריך בטיולי ג'יפים אצל זורה, אבל עושה גם הסעות מהשדה לעיר ולהיפך כי צריך להתפרנס. בן 47, איש אמין, שרותי, חרוץ באופן מדהים, חם, חבר אמיתי בכל ימי הטיול, בעל ידע רחב. הוא גם יודע לא מעט מילים בעברית. בהמשך נכיר באמצעותו את החיים בכפר הגיאורגי כשהוא ייקח אותנו לבקר בבית משפחתו בכפרMukuzani  ממזרח לטביליסי. בכל אופן, ג'וצ'ה לקח אותנו  ואת משפחת הרץ המדהימה איתה טיילנו משדה התעופה אל הגסטהאוס של זורה ומאיה. ישנו טוב. בבוקר שלמחרת התוודענו לחמ"ל. זורה מנשרוב ישב שם, עם כוס קפה שחור וכמה מפות, כמו קמב"ץ אמיתי, ענה על שאלות והעניק הסברים. הטיולים או ההסעות יצאו מהרחוב הצר שבסמוך לכניסה לגסטהאוס.

סך החלקים. יש חלוקה די מוסכמת לטיולי משפחות בגיאורגיה, לפי אזורים: 1. טביליסי. 2. חבל קאחתי (ממזרח לבירה). 3. אזור קאזבגי (בקווקז העליון, צפונית לטביליסי ומעט מערבה ממנה) 4. חבל סוואנתי עליון (אזור מסטיה ואושגולי, צפונית לטביליסי והרבה מערבה ממנה). 5. באטומי, עיר נופש לחוף הים השחור. טיסות והמראות יש מטביליסי או באטומי. אנחנו ויתרנו על באטומי. למרות שהשילוב הקלאסי בגיאורגיה הוא טביליסי, טיול ג'יפים בקווקז, ובטן גב בבאטומי (בדומה לתאילנד, שם השילוב הוא בנגקוק, אזור צ'אנג מאי והאיים). חבל קאחתי הוא חבל ארץ יפה, מומלץ להסתפק בטיול יום אליו, כשניתן לצאת מטביליסי ולחזור אליה. אזור מסטיה ואושגולי מדהים, אבל כאשר שוקלים את הכל אין לי ספק שאזור קזבגי הוא היפה והמיוחד ביותר. לנסוע בדרך הצבאית עם המון סבלנות, לעלות לכנסיית השילוש הקדוש, לראות מקרוב את הקרחון, לחוות את עמק ג'וטה. לראות את מפלי המים העצומים והזרימה העוצמתית בנהרות גם בקיץ.

נוף מרהיב גם מהג'יפ לצלם, לצלם.
DAVID MDZINARISHVILI/רויט

כאמור, למבנה של טיול משפחות בגיאורגיה יש כמה אפשרויות. אנחנו טסנו לעשרה ימים ברוטו. נחתנו בטביליסי בשלישי, 4 באוגוסט, בלילה, ולמחרת טיילנו בעיר עצמה. עלינו למבצר נריקלה ברכבל לתצפית מדהימה על העיר, ראינו את הפסל של אמא גיאורגיה ואת גשר השלום. יש בטביליסי כמה שווקים: שוק אמנים, שוק פשפשים, ויש את לילו מרקט, מרחק חצי שעה נסיעה ממרכז העיר, שיש בו הכל, ובזול. יש בה גם כמה קניונים, אנחנו מצאנו את מבוקשנו בקניון טביליסי. הרחוב הכי יוקרתי בעיר הוא שדרות רוסטוולי. אתרים נוספים: כיכר החרות, סמטאות העיר העתיקה, בית הכנסת הגדול.ביום חמישי יצאנו לטיול של יום מזרחה, אל חבל קאחתי.

האתרים המומלצים: מערות דוד גארג'י - (מערות ומנזר בצלע הר), סיגנאקי (נחשבת לעיר האהבה של גיאורגיה וניתן להתחתן בה כמעט 24 שעות ביממה, יש בה טיול טרקטורונים מדהים לאורך חומה שהקיפה פעם את העיר, נער בן 14 נוהג שם כמו גדול. הבן שלי לא ישכח אותה לעולם, ולא בגלל האהבה אלא בגלל הנהיגה), מנהרת יין בקווארלי שנבנתה במקור לצרכים צבאיים ואגם איליה המקסים. חזרנו לישון בטביליסי, לא לפני שזכינו לאירוח מקסים אצל אמו של גוצ'ה בכפר מוקוזאני.

חוויה שהילדים לא ישכחו

יפה גם בחורף
משה גלעד

למחרת, יום שישי, התחלנו למעשה את טיול הג'יפים צפונה ומערבה, לעבר הקווקז הגבוה. נסענו בדרך הצבאית המפורסמת לעבר אזור קזבגי. זוהי אחת מדרכי הנוף היפות שיש. היא מגיעה עד מעבר הגבול עם רוסיה. בדרך יש אתרים רבים: מעבר ההרים ג'בארי, אגם אנאנורי (כולל רחצה) והמצודה הצמודה אליו, סכר ז'ינוואלי, מרפסת אחוות העמים שבנו הרוסים לאות ה"אחווה" בין העמים, העיירה גודאורי המשמשת בחורף כאתר סקי ובריכות הסודה (סודה שיוצאת ממעמקי האדמה, מותר לשתות עד 24 שעות לאחר שממלאים את הבקבוקים). מדובר בטיול של יום שלם. ישנו בקזבגי ולמחרת טיילנו באזור. ראינו את קרחון גרגטי, כנסיית השילוש הקדוש, מפל ג'באלתי (טיפוס נחמד במעלה ההר), ועשינו טיול בעמק ג'וטה (סנו), שמתחיל מתחיל בצפונה של "הדרך הצבאית".

הנסיעה היא בכביש מפותל המטפס להרי הקווקז. יש מספר כפרים קטנים בדרך, כמה עדרי כבשים, חקלאות כמו לפני שנים - קציר תבן עם מגל, חריש עם חמור, פרות מסתובבות חופשי. הוא מסתיים בכפר קטן שנקרא ג'וטה. כ־200 תושבים. ישנו בקאזבגי.בגיאורגיה יש כביש רוחב אחד ולכן כל נסיעה מחבל ארץ אחד לשני ארוכה. לכן גם ירדנו מקזבגי דרומה, ורק לאחר מכן פנינו מערבה, לעבר קותאיסי, כדי להמשיך לחלק הבא של הטיול. האתרים המומלצים בדרך לקותאיסי: שמורת טבע סאטאפליה ומערת הנטיפים פרומותיאוס, ממנה יוצאים בסירה. קותאיסי היא עיר נחמדה, מומלץ לבקר בבית הכנסת העתיק בעיר, לשוחח עם היהודים שעדיין חיים שם, לשמוע על המורשת והמצב הנוכחי ולזכור תמיד שזבולון מושיאשוילי נולד שם. ישנו בקותאיסי ולמחרת טיילנו בקניון מרטווילי בו זורם נהר מדהים מלא מבוכים ומסתורים. המקומיים מהכפר הסמוך מתחזקים אותו ולוקחים אותך לשייט. אתר נוסף שאסור לוותר עליו הוא קניון אוקצה. מעליו, בגובה רב, יש מרפסת תלויה באורך של כקילומטר אחד. חזרנו לישון בקותאיסי ולמחרת המשכנו בדרך מדהימה לכיוון חבל סוואנטי, אל מסטיה ואושגולי. טיילנו במסטיה, המרכז התרבותי של חבל זה, עלינו ברכבל אל פנורמת האצ'בלי.

היום שלמחרת היה ארוך. שעתיים וחצי נסענו 40 קילומטר בדרך כורכר אל אושגולי, חלק מקבוצת כפרים בגובה של 2,100 מטרים מעל פני הים. בכל אחד מהכפרים מספר מבנים שהוכרזו על ידי אונסקו כאתרי מורשת עולמית. גובהם הרב גרם לבידודם משאר גיאורגיה. כתוצאה מכך נשתמרו בהם רבות מהמסורות הדתיות והתרבותיות של הסוואנים. הכפרים שוכנים למרגלות פסגתו של הר השחארה שהוא ההר הגבוה ביותר בגאורגיה ואחד הגבוהים ביותר בהרי הקווקז. הם נחשבים לחלק מהכפרים הגבוהים ביותר באירופה. במשך שישה חודשים בכל שנה הכפרים מכוסים בשלג. באושגולי עשינו סיור מרתק. מומלץ לא לוותר על טיול סוסים. משם התחלנו את הנסיעה חזרה לטביליסי. הגענו בלילה, אל מלון idilia הנהדר. את יום המחרת הקדשנו להשלמות בטבליסי.

נחיתות והמראות. יש אפשרות שחוסכת חלק מהזמן בכבישים: לנחות בטיבליסי, ולהמריא חזרה מבאטומי, או להיפך. זה מייקר את כרטיס הטיסה, אבל הרבה יותר נוח.

לאכול אצל קטינו. בטביליסי בפרט ולאורך כל דרכי הנסיעה אפשר לעצור ולאכול. החינקלי והפורי מומלצים בחום. באזור קזבגי, כדאי לאכול אצל קטינו. במקום שנקרא סטפנסמינדה, בתחילת דרך העפר העולה לכנסיית השילוש הקדוש, נמצא הבית של קטינו. גסטהאוס בו תרגישו כמו בבית. המון חבר'ה צעירים, ישראלים כמובן. אפשר לישון, אפשר תמורת תשלום סמלי רק לחמם או לבשל ואפשר לאכול. מומלץ, ובדרך כלל צריך להזמין לפני. האישה הנחמדה הזו יודעת באמת מה אנחנו אוהבים. מרק, סלטים, מנות עיקריות, תוספות. טעים בטירוף, זול, וגם לילדים יש מה לאכול.

באיזה צד ההגה. הנהיגה בגיאורגיה מבחינת הנתיבים היא כמו בארץ. ההגה בחלק מהמכוניות הוא בצד ימין, באחרות בשמאל. קצת מפחיד. בייחוד בעקיפות, כאשר אתה בעצם רואה קצת יותר מהנהג מה בא ממול. אבל הם מתורגלים. שני נתיבים הופכים מיד לשלושה בשיטת האקורדיון.

ספארי. הכבישים מלאים פרות וחזירים. הנהיגה בגיאורגיה די פרועה (ציטוט של לאשה, אחד המדריכים שלנו: "עד שביקרתי במצרים, הייתי בטוח שהגיאורגים הם הנהגים הכי משוגעים בעולם"). פרועה, אבל מתחשבת. כשהפרות חוצות את הכביש הראשי, אף אחד לא מצפצף. ההסבר: "מישהו מתפרנס מהן, וצריך לכבד את זה".

אידיליה במלון. המראנו מהארץ כאשר בעצם רק שני לילות הזמנו דרך בוקינג, את שני הלילות האחרונים בטביליסי, אחרי טיול הג'יפים ולפני ההמראה לארץ. אבל כשכבר היינו במהלך הטיול קיבלנו מייל מהמלון שההזמנה שלנו בוטלה. לא ידענו, אבל התברר לנו שבוקינג לוקחים אחריות על הזמנה שנעשתה באמצעותם, מסייעים במציאת מלון אחר, ואם המחיר גבוה יותר גם מחזירים את ההפרש. בכל אופן, אנחנו מצאנו את מלון אידיליה (idilia)  שכשמו כן הוא. מלון משפחתי השייך למשפחת זאלישווילי, במרכז טביליסי, נעים ונקי, נוח גם במחיר, ויש לו גם בריכה קטנה. הרווחנו.

לילות טביליסי. רובע שרדוני הוא אזור הבילויים של טביליסי. הוא מלא במסעדות, מועדונים, תוסס ומערבי לחלוטין. אסור לפספס, חובה לבלות. אנחנו עשינו את זה בלילה שלפני הטיסה לארץ.

כמה זה עולה לנו 2. 16,000 שקל, כולל הכל.