אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם טורקיה חוזרת להיות היעד החם של הישראלים?

שר התחבורה אישר, ההתראה הבטחונית ירדה למינימום וחברות הנסיעות בכוננות שיא - אז למה בכל זאת חברות התעופה הישראליות מתמהמהות עם טיסות ודילים משתלמים לטורקיה? רוצים בטן - גב מפנק וקרוב הפסח? עדיף שתקראו את זה קודם

תגובות

בהלת החגים מתקרבת ובאה, ומחשבות על צימרים, קלאבים, הכל-כלול, מלונות ומסעות שופינג חסרי גבולות הופכים לחלק מהאג'נדה היומית. חלק ימצאו עצמם ביבשות אקזוטיות בתנוחת בטן-גב, וחלק יחפשו יעדים קרובים יותר, כאלו המגיעים בליווי התואר המבטיח "דיל". טורקיה היא בדיוק הבטחה כזו: קרובה, מגיעה עם שלל תפנוקים בקלאבים, כוללת חופים משגעים וטבע רב גוני המתאים גם לטיולי ג'יפים וגם למסעות רגליים.

אירועי פסח 2014הדילים השווים לתקופה הקרובהאיסטנבול למתחילים: עשר עצירות חובהחיות וחיוכים: לטייל בתאילנד עם הילדיםאירופה עם הילדים: המלצות לטיולי משפחותללא גבולות: טיולי בר מצווה מקוריים

למרות שכל הטוב הזה נמצא במרחק נגיעה, בשנים האחרונות הייתה קיימת התראת מסע חמורה, מה שגרם לישראלים להדיר את רגליהם ולהשתלט בהמוניהם על חופי יוון. כבר ארבע שנים שחברות ישראליות לא מפעילות טיסות סדירות לטורקיה, עקב נושאי אבטחת תעופה שלא באו על פתרונם, מה שמשאיר את המונופול על יעדים אלו בידי חברות זרות דוגמאת פגסוס, טורקיש אייליינס, רויאל ג'ורדניאן, Atlas Jet, Onur Air, Corendon Air, Tail Wind ודומיהן. המצב הבעייתי היה צפוי להשתנות כבר בתחילת אפריל, לאחר שב-16 במרץ אישר שר התחבורה, ישראל כץ, לחברות ארקיע וישראייר להפעיל מחדש את הטיסות במסגרת מדיניות "שמיים פתוחים". ההודעה המשמחת, שהייתה אמורה לפתוח את שוק הטיסות הישראליות לתחרות ולהוזיל מחירים, נשארה כהודעה בלבד, לאחר שאותם ענייני ביטחון ואבטחה אווירית שמנעו עד כה מחברות ישראליות לטוס לטורקיה, נשארו בעינן. נכון להיום, ממריאות מישראל 74 טיסות של חברות טורקיות בשבוע, מול אפס טיסות של חברות ישראליות.

טורקיה שולטת בשמיים הישראליים. טורקיש איירלינס (צילום: Dreamstime)

"הגשנו בקשה להפעיל טיסות לטורקיה, ונשמח שהן יתקיימו במהלך כל שעות היום, בדומה לטיסות של חברות שכר טורקיות", נמסר מדוברות חברת התעופה ארקיע. "לצערנו, נכון לימים אלה, תקציב אבטחת התעופה, הכולל בתוכו גם את תקציב אבטחת התעופה לטיסות של חברות ישראליות לטורקיה, אינו פתור. ולכן חברות תעופה ישראליות אינן יכולות נכון להפעיל במהלך עונת התיירות הקרובה טיסות למגוון גדול של יעדים". במכתב ששלח מנכ"ל אל על היוצא, אליעזר שקדי, בחודש פברואר האחרון (במהלך כהונתו) למנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, הוא הביע את מורת רוחו ואכזבתו על אוזלת ידה של רשות התעופה האזרחית בכל הנוגע להסדרת וחידוש טיסותיהן של חברות התעופה הישראליות לטורקיה.

אז למה בכל זאת רשות התעופה האזרחית מתמהמת? דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר: "הקמת מערך האבטחה בטורקיה אינו באחריותו של אגף האבטחה של חברת אל-על. משיוקם מערך האבטחה, תחודשנה הטיסות של חברות ישראליות לטורקיה בהדרגה". כלומר, יש עוד קצת זמן עד שנתחיל לטוס כחול-לבן לנופש באנטליה. בנוסף, בשיחה עם המטה לביטחון לאומי התגלה שאזהרת המסע לטורקיה לא נעלמה לגמרי. רמת האיום נמצאת אמנם בדרגה הנמוכה ביותר ומוגדרת כ"איום פוטנציאלי מתמשך", אך המלצת המטה היא להימנע מביקורים שאינם חיוניים, או לכל הפחות לנקוט אמצעי עירנות וזהירות מיוחדים. בנוסף אין הבחנה בין אזורים מסוכנים יותר או פחות, ואזהרת המסע נכונה לכל האזורים, ללא הבחנה בין ערים מסויימות.

אין מסוכן יותר או פחות. המסגד הכחול באיסטנבול (צילום: Dreamstime)

יחד עם זאת, רוב הישראלים - שמצביעים ברגליים ובכרטיס האשראי - חושבים אחרת. למרות אזהרת המסע ושלטון הטיסות הזרות, הישראלים לא מדירים את רגליהם ומזוודותיהם מהמדינה המזרח תיכונית, ודילים המיועדים לפסח נחטפים כלחמניות טריות. "לא שמענו שיש אזהרת מסע, אנשים מזמינים המון", מספרת נציגת חברת התיירות אשת טורס. "לקראת פסח והקיץ הביקוש רק הולך וגדל. אין מה לחשוש מהטורקים. הם מאוד אוהבים ישראלים". גם בחברת איסתא לא מתרגשים מהמצב, ונציג השירות איתו שוחחנו הדגיש כי אין שום בעיה לנסוע לטורקיה. "אנשים טסים כרגיל, ואנחנו בכלל לא שמענו על אזהרת המסע. בכל מקרה זה לא משפיע ולא מוריד את כמות ההזמנות". כמענה לביקוש שרק הולך ומתגבר, המחירים נעים בין 489-649 דולר לאדם בחדר זוגי כולל טיסות, העברות ומחיר המלון. החיסרון העיקרי הוא שכל הטיסות הן טיסות שכר (צ'ארטר), כאשר החברה היחידה שמפעילה טיסות סדירות לאיסטנבול היא טורקיש איילינס, המפעילה 53 טיסות שבועית, 46 מתוכן לאיסטנבול.

"שנת 2014 הולכת להיות השנה שבה טורקיה הולכת לחזור ובגדול למפת התיירות הישראלית", מסכם את הנושא אילן שלו, מנהל שיתופי פעולה מסחריים בחברת קווי חופשה. "לפי צפי הביקושים, היא הולכת להיכנס לאחד משלושת היעדים המובילים והמבוקשים ביציאות ישראלים לחו"ל. אנו מניחים כי בעקבות החתימה הסופית על הסכם הפיוס בין המדינות, המתוכננת במהלך החודש הקרוב, תינתן גושפנקא סופית גם לאלו שישבו על הגדר והתלבטו לבחור לעשות את חופשתם באנטליה. אנו צופים להכפלה במספר הנופשים במהלך השנה הקרובה, עם צפי של כ-160 אלף ישראלים שיבחרו באנטליה כיעד החופשה שלהם במהלך שנת 2014. זו גם הערכות שלנו כסיטונאים מבחינת שריון מקומות טיסה וחדרי מלון ביעד" .

כתבות שאולי פספסתם

*#