בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחת ולתמיד: למה רוצים שתעבירו את הטלפון ל'מצב טיסה'? ולמה זה מצוין לכם?

השנה היא 2018 ועדיין מבקשים מכם במטוסים "לכבות או להעביר את הטלפון למצב טיסה". האם הטלפון שלכם באמת מסכן את הטיסה? איך נולד הצורך בפיצ'ר הזה? ולמה זה הדבר הכי טוב שקרה לכם?

13תגובות
מצב טיסה
Bloomberg

ממש כמו לגלות שאין באמת מקום לתיק שלך בתא שמעל המושבים או שנרדמת בזמן שחילקו את ארוחת הצהריים, העברת הטלפון ל'מצב טיסה' היא חלק בלתי נפרד מכל ביקור במטוס. אבל בשעה שהדיילים ממשיכים לבקש שתעבירו את המכשיר הסלולרי שלכם למצב ש"לא יפריע לטייסים", ובזמן שפחות או יותר חצי מהאנשים אכן עושים זאת – האם אתם בכלל יודעים למה? למה צוות המטוס מבקש? למה אתם צריכים לעשות זאת? ולמה זו החומה האחרונה שעומדת ביניכם לבין גיהינום בשחקים?

ראשית, משמעותו. 'מצב טיסה' מכבה את כל תעבורת הנתונים – יוצאת ונכנסת – לטלפון שלכם. כך הוא לא יכול לנהל שיחות ולקבל מידע סלולרי ממפעילת רשת כלשהי. חברות התעופה השונות מקיימות את הוראות רשות התעופה ומבקשות מהנוסעים להעביר את הטלפון ל'מצב טיסה', זאת מחשש שהטלפונים יפריעו למכשירים – או בתא הטייס או באחד ממגדלי הפיקוח איתם הטייסים מתקשרים, ויגרמו אולי לאסון אווירי.

אישה מביטה בטלפון החכם בעודה יושבת במטוס

אך הדגש הוא על "מבקשים" ולא ממש דורשים, בניגוד למזוודות במעברים או התפרעות בטיסה. לעומתם, טלפון שאינו ב'מצב טיסה' ומנהל החלפת נתונים אכן עלול ליצור הפרעה למכשירי הקשר – אך נכון להיום, פרט לשני מקרים נדירים ושנויים במחלוקת, ההפרעה תסתכם בלא יותר מצליל מכאני צורם שיבקע ממכשירי הרדיו בתא הטייס. אכן, זה לא כל כך נעים לספוג הפרעות רדיו כאלה, במיוחד אם אתה פקח טיסה במגדל פיקוח שנאלץ לשמוע זאת על בסיס יומי אך זו בהחלט לא סכנה שמאיימת על בטחון הטיסה.

האיסור המרכזי, והראשוני, על שימוש בנתונים סלולריים בטיסה נולד בכלל מה-FCC  (רשות התקשורת הפדרלית האמריקאית), וההסבר לכך הוא פשוט להפליא – כשהטלפון אינו מושבת מתעבורת נתונים הוא ממשיך "לחפש" גם באוויר. כך הוא יוצר קשר עם עשרות מגדלי תקשורת, מושך מהם קליטה ומשבש את זרימת הנתונים מהמגדל למכשירים הסלולריים שזקוקים לו. הכפלת התופעה הזו במאות אלפי מכשירים מציירת את התמונה שהטרידה את הרשות בבואה לקבוע שטלפונים פועלים באוויר הם "פרסונות נון גרטה".

גם הנוסעים עצמם, אלה שלא נרתעו מבקשת הצוות והעבירו את מכשירם ל'מצב טיסה', מרוויחים מהשבתת הנתונים במכשירים. כמו מגדלי התקשורת איתם המכשיר מנסה ליצור קשר וגוזל מהן אנרגיה, כך המכשירים עצמם שבחיפושם הבלתי פוסק אחרי קליטה שוחק את הסוללה עד דק. פרט לטלפון מרוקן עם הנחיתה, עלולים להופיע גם חיובים כספיים מוזרים וגבוהים לנוסע, שמכשירו היה חזק ומתוחכם מספיק כדי לבסס קשר תקשורת כזה עם חברת תקשורת מקומית באחד המקומות מעליהם טס.

עולם ה-Wifi בטיסות הולך ונהיה יותר פופולרי כשעוד ועוד חברות מציעות שירות כזה, רובן עדיין בתשלום וחלקן כבר כחלק מהשירות. לכן נוסעים רבים תוהים מדוע מתבצעת "אפליה" בין תקשורת אלחוטית שהמטוס מספק ובין תקשורת אלחוטית של הנייד שלו. ההבדל בין התקשורת הסלולרית לתקשורת ווייפיי הוא עצום – בצריכה החשמלית שהוא דורש (מהקרקע), בהקצאת תדר, במתן האפשרות למכשיר לשדר החוצה מידע ובהפרעה שתקשורת כזו מייצרת למכשירי הרדיו של המטוס או לאלה המנסים לתקשר עמו. כשמוסיפים לכך את הפחד העמוק מפני השתלטות חיצונית על מכשירי הטלפון ופגיעה אפשרית דרכם במטוס, מקבלים מצב שבו שיחות סלולריות הן עדיין מחוץ לתחום.

העובדה הזו הותירה את הטיסה כאחד מהמרחבים הציבוריים היחידים שנקיים מהמולה סלולרית. ללא צליל התראות, ללא דו שיח חירשים של אנשים שמנסים להסביר לחבר בצדו השני של הקו בדיחה לא מצחיקה – 'מצב טיסה' הוא פיצ'ר שנולד כדי לשמור על תקשורת בריאה. ומה יותר בריא היום מרגע קטן של שקט?



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו