לא המג'יק 1 אבל גם לא לכל אחד: הישראלים מגלים מחדש את הקרוזים

מושלם למבוגרים, סיוט לצעירים. המון יעדים, מעט מדי זמן. סכנת הקאה אבל לא מהסיבה שחשבתם. יותר ישראלים מאי פעם יוצאים לחופשה על גבי ספינה, האם היא תתאים גם לכם?

איתן לשם
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עלייה עקבית בכמות הבוחרים בקרוז כחופשה. ספינה באיי תאילנד, 2017צילום: בלומברג
איתן לשם

אחרי שנים בהן סבלו ספינות התענוגות מדימוי שלילי, נראה שהישראלים החלו להתמסר ל"קרוזים" בלב שלם. לא פחות מ-85 אלף ישראלים יצאו לחופשה על גבי ספינה ב-2017, כשהנתון הזה צפוי לחצות את רף ה-100 אלף בשנה הקרובה. ישראל היא כמובן מייצגת בקנה מידה קטן של תופעה גדולה בהרבה. לא פחות מ-25 מיליון תיירים עשו את דרכם בימים ובאוקיינוסים בשנה האחרונה, נתון שעתיד לחצות את רף ה-30 מיליון עד שנת 2020, כך לפי הערכות מומחים בענף. הגידול העקבי בכמות הפונים לחופשות השיט, נעוץ גם בשיפור הדרמטי באיכות הכלים המשייטים. בתחילת 2018 נחשפה ה-MSC Seaside, מגה ספינה ששוויה נאמד על מיליארד דולר והפכה לספינת השיט היקרה בעולם. עליה נמצא כל מה שצריך (וגם הרבה דברים שלא, כולל חנות צילום וגלריית אמנות) כדי להשלים חופשה "מושלמת".

לא רק פאר הספינות השתדרג ופתח את הענף לאוכלוסייה שונה ועשירה הרבה יותר, אלא גם טווח ספינות היוקרה. בהתאמה, אמורה לצאת השנה הפלגת פאר, עם אלפיים נוסעים על סיפונה, לסייר בין קרחוני אנטרקטיקה. "אמורה" משום שהפלגתה נדחתה כבר פעמיים בשל עיצומים במספנה הקרואטית בה היא נבנית. למרות זאת, הכיוון ברור – הרבה יותר יעדים, הרבה יותר פאר, במקום אחד. הואיל ומדובר בטרנד שלא הולך להיעלם מחיינו ומכיוון שאנחנו נמצאים בתוך אזור הקרוזים הגדול מכולם – אגן הים התיכון, ההפלגה הפכה לסוג טיול שאי אפשר להתעלם ממנו. יחד עם זאת, הוא לא מתאים לכולם. הנה, אם כן, היתרונות הגדולים והחסרונות הרבים של חופשת השיט.

משתלם לנוסעים, לא ליעדים

אחד היתרונות הגדולים של שיט הוא האפשרות לרכוש חבילה מפנקת במיוחד במחיר נמוך יחסית. לכן, יוכל התייר להתפנק בחדר מפואר, ארוחות גורמה ושירותי הכל כלול במחירים שלעיתים מגרדים את ה-100 דולר מלמטה. כך שאם חיסכון כלכלי עומד לנגד עיניכם, ייתכן ומדובר בפתרון מושלם. מצד שני, ספינות הפאר בכלל והמגה ספינות שכובשות את נמלי היבשת הישנה בפרט, הפכו לסמל של חזירות תיירותית. זאת מאחר והנוסעים נפרקים בנמל העיר ליום אחד, לרוב לא ישנים או סועדים בה ומבזבזים מעט מאוד כסף. מצב זה מותיר את העיר עם כל כאב הראש הכרוך בתשתית של אותם אלפי אנשים, ללא שורת רווח נאה. ספינות הענק האלה הן שהכריעו לאחרונה את עיריית ונציה להטיל מס תיירים יומי על תיירי היום בעיר התעלות, צעד בו מתכוונות לצעוד עוד ערי נמל רבות. יחד עם זאת, ערי נמל רבות באירופה משקיעות במעגנים מיוחדים המותאמים לאותן מגה-ספינות, כך שייתכן ורווח מסוים דווקא כן נמצא אי שם.

לא לכל גיל

בדומה למה שאומרים על תל אביב, גם שיט מתאים בעיקר לצעירים ביותר ולמבוגרים ביותר. לאלה הסובלים מבעיות נגישות, שלא מתלהבים מאריזה חפוזה כל כמה ימים ומרדף אחרי רכבות תוך כדי ניסיון להבין מה כתוב בשלטים האלה למען השם, מדובר בפתרון די מושלם. לא רק שההתניידות על גבי הספינה היא קלה, גם בירידה מהספינות הצוות מספק לרוב עזרים כמו כיסאות גלגלים לציבור המתקשים, ובגדול – מדובר על חופשה שלמה שמרוכזת במקום אחד, מרושת במעליות. סוג של חלום. מהצד השני של הסקאלה, עבור ילדים, גם כן מדובר בחופשה די מושלמת. ספינות רבות מציעות הפלגות מיועדות לילדים, עם הפעלות בבריכה, מתקנים מיוחדים ופעילויות מגוונות. גם ההורים יזכו בשקט, אך כזה המהול בביטחון, מאחר והם נמצאים בלב ים והילד - גם אם ממש יתעקש – פשוט לא יכול ללכת לאיבוד. בני גיל הביניים לעומת זאת, במידה ולא הצטרפו להפלגה בנושא מסוים ויקר לליבם (ראו ערך הפלגות קריוקי, רווקים וכו'), ימצאו את עצמם די תלושים מעולמם. והכי גרוע – בלי אפשרות בריחה.

לטעום אבל לא לבלוע

מסעות השיט מעניקים אפשרות ייחודית לעגון במספר גדול של ערי נמל, ולצאת למסעות בני יום-יומיים בהן. השילוב הקסום בין נופש על גבי הספינה לבין חופשה עירונית עם העגינה, מוסיף לחופשה טוויסט שהופך ליתרון אמיתי עם כל יעד שמצטרף לחגיגה. אך עגינה וקוץ בה – ריבוי היעדים במסגרת זמן מצומצמת (לרוב בין עשרה ימים לשבועיים) הופכת את השהייה בעיר לקצרה מאוד. לכן התיירים לא באמת זוכים להכיר את היעד אליו הם מגיעים, ורבים מהם מדווחים על תחושה של "סלט יעדים", בו אינך יודע באמת איפה היית ולאן פניך מועדות. מי שרוצה להכיר באמת את אירופה, למשל, עדיף לו שיבחר בדרך אחרת לעשות זאת. לעומת זאת, מי שרוצה לסמן וי על יעדים ולהכריז "ראיתי את נאפולי ואני עדיין חי", ימצא בקרוז את מבוקשו.

הבו לי את התשושים, המפחדים והמוגבלים

הנוחות היחסית שהשיט מספק יכולה לגרום לאוכלוסיות שבדרך כלל לא יוצאות מגבולות המדינה, לעשות זאת. קשישים, אנשים בעלי מוגבלויות ואפילו בעלי פחד מטיסה. אם אתם מתמודדים עם אחד מהאנשים בקבוצות הללו, ייתכן ומצאתם את אופציית הטיול המושלמת, שמשלבת יציבות, בטחון ופינוק עם שהייה הרחק מהבית. הקרוז גם מכיל בתוכו, מתוקף היותו בית אירוח לאלפי אנשים, מגוון רחב ביותר של פעילויות. לכן, הוא עשוי לספק פתרונות גם למעוניינים בחופשה הרחק מיקיריהם. כשהילדים יכולים להשפריץ בבריכה, הסבים והסבתות ליהנות מהרוח הקרירה שעל הסיפון ובן/ת הזוג בסרט – נותר הרבה זמן בחדר לעצמך.

הקאה – מיתוס או סיוט הממתין להתרחש?

למרות החשש הגדול של כל מי שעומדים לעלות על ספינה, מחלת ים אינה כל כך נפוצה בהפלגות הנופש. דווקא בשל גודל הכלים, שמונע טלטול חזק של הספינה כתוצאה ממפגש עם גלים וזרמים, התנודות כמעט ולא מורגשות – בוודאי ככל שמתקרבים למרכז הספינה. לעומת זאת, הריכוז הגבוה של האנשים במקום אחד, בשילוב עם תחלופה קטנה של אנשי צוות ובעיקר אלו הנוגעים במזון עלול להביא להתפרצות של נורו-וירוס. מדובר בנגיף שעובר דרך מים ומזון מקולקלים בצואה, שתן, הקאה ואפילו נישא באוויר. לכן הוא הפך להיות גורם הסכנה מספר אחד על גבי הספינות, כשרק בחודש שעבר חלו 474 בני אדם על סיפונה של אחת הספינות של ה-Royal Caribbean. יחד עם זאת, חשוב לזכור שגם על היבשה צדפה מקולקלת יש בכוחה להשמיד טיול שלם, אז החשש הוא סביר והזהירות מונעת, בים וביבשה.   

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ