שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

סוף לטרולי על המטוס? בית משפט איטלקי יכריע בסוגיה ולא בטוח שלטובתכם

עתיד כבודת היד מוטל לפתחו של בית המשפט האיטלקי שצפוי להכריע האם גביית תשלום על המטלטלים שלנו היא חוקית. מחקרים מוכיחים שוויתור על כבודת היד תחסוך לנו המון בדרך לחופשה - אז את מי לעודד במקרה הזה?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ריינאיר
מראה שיהפוך לזיכרון רחוק? החברה נקנסה בשלושה מיליון יורו על חיוב כבודת ידצילום: HANNAH MCKAY/רויטרס

חברות הלואו-קוסט שינו את הדרך בה אנחנו טסים, עם תעריפים נמוכים מכפי שאי פעם שיערנו, והפיכת המטוס – מטרקלין "הכל כלול" – לבר שהכל בו כרוך בתשלום. אך האם החברות הללו עתידות לשנות גם את הדרך בה אנחנו אורזים? המאבק של נוסעים בחברות התעופה בכל הנוגע לתיקי היד שהם מורשים לעלות למטוס כבר מזמן הפך לוויכוח אינסופי בדלפק הצ'ק אין, בו אדם מנסה להוכיח שהתיק העצום שלו עובר את מבחן הגודל של החברה, רק כדי לשלם בסופו של דבר קנס בן כמה עשרות יורו על חריגה ממנו. חברות תעופה רבות, ביניהן ריינאייר ו-וויז אייר, החלו באחרונה לאסור לחלוטין על מטען יד (פרט לתיק אישי קטן מאוד) ובית משפט איטלקי עשוי להפוך למחסום האחרון בפני החברות.

ראשית המקרה היא בהתערבות רשות התחרות האיטלקית בנוהג החדש של חברות התעופה, ופנייתה לבית המשפט האיטלקי בטענה ל"פרסום שגוי". בבסיס הטענה עומדת הקביעה שתיק יד הוא חלק בלתי נפרד מהטיול וכי גביית תוספת תשלום על מטען כזה כמוה פרסום מידע שקרי בנוגע למחיר הכרטיס הסופי. למרבה ההפתעה, בית המשפט האיטלקי קיבל את הטענה והשית על שתי חברות התעופה קנסות גבוהים. ריינאייר נקנסה בשלושה מיליון יורו ואילו וויז אייר במיליון אחד.

אלא שכאן הסיפור רק התחיל, כשעולם התעופה כולו ממתין לתוצאות הסופיות שלו. חברות התעופה ערערו על הקנסות לערכאה גבוהה יותר, ובית המשפט השהה את ביצוע גביית הקנסות עד לקבלת החלטה סופית בנושא. אף על פי שהאיטלקים נחושים בכוונתם לאפשר העלאת מטען יד כחלק ממחיר הכרטיס, לא מן הנמנע שבית המשפט יקבל את טענתן של חברות התעופה על כך שמקומו של המטען הוא בתא המטען ובכך ויהפוך את הפסיקה לכזו שתהדהד בדלפקי הצ'ק אין ברחבי העולם.

כבר עכשיו – מבלי להמתין לפסיקת בית השפט האיטלקי – מצבם של תיקי היד הולך ומדרדר. חברות רבות אימצו הגבלות גודל דרקוניות, שבסופן ממתין קנס לנוסע, כשבנמלי תעופה רבים ברחבי ארצות הברית כל כבודת יד מחויבת בתשלום. התעריפים נעים בין 39 דולר למטען יד בעת הזמנת הכרטיס ועד 69 דולר במעמד הצ'ק אין בשדה התעופה. חברות התעופה השונות גם השיקו מסלולי "basic economy" שאינם כוללים שום תוספת ומחויבים בתשלום על כל תיק, בתא המטען או בתא הנוסעים.

נראה שהכיוון אליו צועדות חברות התעופה הוא ברור, אך האם מדובר בבשורה רעה כל כך לציבור הטסים? דייויד לידל, אסטרטג בכיר בחברת עיצוב גדולה, ערך מחקר בנושא ב-2015 ומסקנותיו עלולות לערער את האובססיה האנושית לנסיעה עם מטען. על פי תוצאות המחקר של לידל, ויתור על כבודת יד כליל יחסוך עד71% מזמן הבורדינג של כל טיסה. "במקום שעה של עלייה למטוס, העלייה ללא מטען יד לוקחת רק 18 דקות ומדובר על חיסכון בזמן, כסף, דלק – ללקוח ולחברת התעופה כאחד", הוא הסביר לבוסטון גלוב.

אין מדובר רק על חיסכון בזמן שכולנו מחכים בו שהאדון לפנינו יסיים לדחוס את מטענו ולהתיישב, אלא גם על הבידוק הביטחוני הארוך מאוד טרם העלייה למטוס, שמתארך הודות לריבוי תיקי היד שאנחנו נושאים עמנו. לידל הציע רעיון מקורי לחברות התעופה – הקטנת המקום הייעודי בפנים המטוס כלומר, בתא הנוסעים, "ולהחזירו לגודלו הטבעי ולשימושו המקורי – אחסון כובעים".

מעבר לעבודה שהרבה יותר קל ונעים להסתובב ברחבי נמל התעופה ללא תיק יד, נראה שחברות התעופה שנחושות לגרד אפיק הכנסה נוסף יצליחו בסופו של דבר במלחמתן נגד החפצים האישיים שלנו. בעת הקרובה צפוי בית המשפט האיטלקי לחזור עם החלטתו ואפשר כי ידחה במעט את סופו של מטען היד, אך בעולם של לואו-קוסט וחיתוך תעריפים, עתיד הכבודה שלנו נמצא בתא המטען. אלא אם כן אתם מוכנים לשלם עליה תוספת תשלום לא סמלית בעליל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ