השמיים פתוחים (בערך): כל מה שאתם צריכים לדעת על יום החג של התייר הישראלי

שלוש מדינות פתחו את שעריהן בפני ישראלים, שלא יידרשו לחובת בידוד (בנוסף לכמה מדינות ירוקות). תהליך היציאה יהיה מעט סבוך, הטיסה עצמה תהיה שונה מכל מה שהכרתם, והמצב המשתנה של המגפה עלול לסכן גם את המתווה המצומצם הזה

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נתב"ג, היום. המידע בשלטים לא מעודכן, המוקד הטלפוני בעברית בלבד
איתן לשם

יוון, קפריסין, גרמניה, מונטנגרו ואוסטריה היו המדינות הראשונות שדובר עליהן ככאלה שיפתחו את השמיים בפני הישראלים, אי שם במאי. אלא שמאז התרומם הגל השני, הפך את ישראל למדינה אדומה, ומההבטחות על "בועות טיסה" והסכמים בין מדינות ירוקות, התייר הישראלי קיבל פתיחת שמיים סולידית במיוחד. החל מהיום (ראשון, 16 באוגוסט) השמיים של ישראל פתוחים באופן רשמי. אמנם, הם מעולם לא היו סגורים באמת – כל העת נמשכו טיסות ונתב"ג המשיך לעבוד – אך ההגבלות ביציאה ובחזרה (בעיקר חובת הבידוד) הפכו את הטיסות לנדירות יותר וגם יקרות הרבה יותר.

והנה, הגיע מועד פתיחת השמיים ורק שלושה יעדים פתוחים בפני הישראלים – בולגריה, קרואטיה ויוון (אתונה, סלוניקי, קורפו וכריתים). גם מונטנגרו הצהירה על פתיחת השמיים עם ישראל, אך עדיין לא הוכרז על ביטול הבידוד בחזרה משם.

ארבעת היעדים היווניים הזמינים בפני הישראלים, יקבלו בשלב ראשון כ-600 תיירים ישראלים בשבוע. כל היוצאים מישראל יחויבו בבדיקת קורונה בטרם היציאה (הטסים לבולגריה יידרשו להיבדק עד 72 שעות לפני הטיסה, הטסים לקרואטיה עד 48 שעות). גם בדיקת קורונה עם הנחיתה ביעד היא חובה, כאשר עד להיוודע תוצאות הבדיקה השנייה, הישראלים יוכנסו לבידוד של עד 24 שעות בבית מלון סמוך לשדה התעופה (לפחות במקרה היווני).

נתב"ג ריק כמעט לגמרי מאנשים, בשבוע שעברצילום: תומר אפלבאום

למרות מיעוט היעדים וריבוי התהליכים אותם נדרש לבצע טרם ההמראה, הבשורה הגדולה בפתיחת השמיים היא כמובן היעדר חובת הבידוד על הישראלים שיחזרו מחופשתם. בנוסף, כך מקווים במשרד החוץ, הפיילוט הזה עשוי לשמש כזרז בפני מדינות נוספות לפתוח את שעריהן בפני הישראלים – המגיעים ממדינה אדומה – לעשות כן. המדינה המדוברת ביותר בנושא הזה נכון לעכשיו היא קפריסין.

בנוסף להצגת בדיקת קורנה שלילית על פי התקן הנדרש, הנכנסים לנתב"ג יידרשו לחתום על הצהרת בריאות ולמדוד את הטמפרטורה שלהם. למרות שאין הגבלה על התקהלות בתוך נתב"ג, הכניסה למלווים תיאסר לחלוטין. הטיסות עצמן יראו מעט שונה, כאשר הנוסעים יידרשו לעטות מסכות למשך כל זמן הטיסה, ועל הצוות להקטין משמעותית את החיכוך עם הנוסעים. כך יוגבל השירות בטיסה, כאשר גם חיטוי המטוסים יתבצע בתדירות גבוהה יותר – בכל שש שעות.

עם חזרתם של התיירים הישראליים מהיעדים האמורים, הם לא ייאלצו לשהות בבידוד בן שבועיים. בנוסף, גם החוזרים מהמדינות "הירוקות" (הרשימה מתעדכנת כל העת באתר משרד הבריאות) לא יידרשו לבידוד. אך גם כאן יש להציץ באותיות הקטנות: כי גם אם המדינה ירוקה, על השבים ממנה לא חלה חובת הבידוד כל עוד לא שהו במדינה אדומה במהלך ה- 14 יום הקודמים לטיסתם לארץ (לא כולל ישראל, כמובן). בינתיים המדינות הן - אוסטריה, לטביה, גרמניה, גיאורגיה, אסטוניה, איטליה, בריטניה, פינלנד, ירדן, הונג קונג, ניו זילנד, קנדה, רואנדה, דנמרק, הונגריה, קפריסין וסלובניה.

הבעיות המרכזיות מתחבאות באותיות הקטנות של המתווה. למשל, נושא ההעברות בין נמל התעופה ביעד למלון בו ייאלצו הישראלים לשהות בבידוד עד להשלמת הליך הבדיקה. בנוסף, גם עניין ביטוח הנסיעות לחו"ל, שהפך ליקר מאוד בשל מגבלות הקורונה, כאשר חלק מחברות הביטוח אינן מסכימות לבטח נוסעים ממדינות המוגדרות אדומות. ומה לגבי הבדיקות? בדיקות הקורונה, בהן מחויבים כל הנוסעים מישראל, מסופקות על ידי משרד הבריאות וניתנות למי שגילה תסמינים או שהה במחיצת חולה מאומת. לא ברור כיצד אמורים הנוסעים להשיג לעצמם בדיקת קורונה, כאשר האפשרות שעומדת בפניהם – לביצוע בדיקה פרטית – היא יקרה מאוד ותייקר את עלות החופשה כולה.

מעל כל הקשיים, הציפייה לחופשה שתספק מעט נורמליות בעידן לא נורמלי, והחששות המובנים – ניצבת מציאות כאוטית במיוחד. אזרחי בריטניה נמצאו בסוף השבוע במרוץ אל נמלי התעופה, כדי להספיק לחזור למולדתם אחרי שבצרפת הוכרז סגר בעקבות התפרצות מחודשת של הקורונה. כעת אזרחי בריטניה, שיצאו לחופשה צרפתית בעקבות הסרת המגבלות, עומדים בפני 14 ימי בידוד שלא תיכננו, מה שרק מבהיר שכל מתווה שנחתם היום כפוף להיגיון בלתי הגיוני אותו מנהלת המגפה. ולכן מומלץ, בדחילו ורחימו, פשוט לוותר על החופשה השנה ולהימנע מסיבוכים מיותרים.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ