האם הקורונה תצליח לבטל את אחת העמלות המרגיזות של עולם התעופה?

שלוש מחברות התעופה הגדולות בארצות הברית הודיעו על ביטול עמלות שינוי טיסה – לצמיתות. אמנם הביטול תקף כרגע רק לטיסות פנימיות, אבל כבר חברות נוספות עתידות ללכת בעקבותיהן לעבר ביטול מוחלט של אחת התועבות של הענף

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חיטוי מטוס ישראייר ביוני, השנה
איתן לשם

הקורונה גרמה לנו להיות עדים לקריסתו של ענף התיירות במלוא תפארתו. האם כעת אנחנו עדים לשינוי היסטורי נוסף באחד מהסעיפים המקוממים ביותר במדיניות הביטולים של חברות התעופה הגדולות? שלוש מחברות התעופה הגדולות בארה"ב – אמריקן איירליינס, דלתא, ויונייטד איירליינס הודיעו על ביטול של עמלות השינוי בטיסות הפנימיות. הראשונה להודיע על ביטול הייתה יונייטד איירליינס, כשיממה בלבד אחריה הצטרפו שתי החברות האחרות. ביטול העמלות הוא קבוע ולצמיתות, ויחול על כל הטיסות הפנימיות, לכל היעדים ובכל רמות המחיר.

עמלות שינוי, המתייחסות להחלפת יעד או תאריך טיסה, הן מעמודי התווך של רווחי חברות התעופה. עמלת ביטול יכולה להגיע בקלות ל-200 דולר, ולייקר משמעותית את החופשה. ברוח הזמן והמצב, כעת מנסים בחברות התעופה לפתות עוד נוסעים, וביטול העמלות הוא רק אחד מהמאמצים הללו. שלוש חברות התעופה הגדולות ביותר בארה"ב הפסידו מאז מארס האחרון לא פחות מעשרה מיליארד דולר במשותף. למרות זאת הן מוותרות על כ-700 מיליון דולר של רווח בשנה לכל אחת מהן, רק כדי לנסות ולמלא מחדש את מטוסים שהתרוקנו בשל המגפה.

אחרי החברות הגדולות, הגיע תורן גם של החברות הקטנות יותר להצטרף למהלך, על אף שמבחינתן הוא בעל סיכון גדול יותר, בשל היקף הרווח הקטן יותר שלהן. גם חברת סאות' איסט, חברת הלואו קוסט מדאלאס, הזדרזה להודיע על ביטול כליל של עמלות השינוי. שלוש החברות האמריקאיות הגדולות (והקטנה האחת) הלכו למעשה בעקבות חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר. היא הודיעה כבר במהלך יולי על ביטול עמלות השינוי עד ספטמבר, ורמזה שתשקול להאריך את הביטול אף רחוק מכך.

"אמרנו בעבר שאנחנו צריכים להתייחס לגמישות ולשינויים בצורה שונה מזו שהתרגלנו אליה", כתב מנכ"ל דלתא, אד בסטיאן, בהודעה מיוחדת שהחברה הוציאה. "ההודעה של היום באה כדי להוכיח שאנחנו אכן מציעים גמישות, מרחב ודאגה – בצורה חסרת תקדים בתעשייה – עבור לקוחותינו".

הנתונים אודות מצב תעשיית התעופה עגומים למדי – הענף הפסיד 84 מיליארד דולר השנה, כך לפי יאט"א, איגוד חברות התעופה היושב בקנדה. הירידה בהכנסות מגיעה, כמובן, בשל הירידה החדה בכמות הנוסעים עקב הסגרים השונים שבאו בעקבות התפרצות המגפה. כמות הנוסעים השנה צנחה ב-58% בהשוואה למספר הנוסעים ב-2019. אתמול (שני) העריך איגוד התעופה העולמי (ACI) שהתאוששות בענף צפויה רק לקראת 2024. כעת נותר לגלות האם גם החברות הישראליות – בהנחה שישרדו את המשבר – יאמצו את מדיניות הביטולים הגמישה יותר, כפי שעשו בארה"ב.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ