למרות הסגר, ההשלכות של סגירת נתב"ג קשות

ביטול הטיסות של נוסעים ישראלים לחו"ל ייצור בוודאות מצב מורכב ובעייתי

משה גלעד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נתב"ג, ביולי
משה גלעד

עדכון שישי בבוקר:

רוכשי כרטיסי טיסה יוכלו לצאת לחו"ל בתקופת הסגר

היום (יום שישי) לפני הצהריים אושר המתווה שהציעה שרת התחבורה מירי רגב. על פי מתווה זה תתאפשר יציאה מהארץ לכל מי שרכשו כרטיסי טיסה עד למועד כניסת הסגר לתוקף בשעה 14:00. הרוכשים מעבר למועד זה לא יוכלו לממש את כרטיס הטיסה שירכשו. בהגעה לשדה התעופה יידרשו הנוסעים להציג אישור למועד רכישת הכרטיס, כרטיס תקף למועד הטיסה ובדיקת קורונה שלילית לפי דרישות מדינת היעד.

מטוס של חברת ישראיירצילום: מוני שפיר

משמעות המתווה היא שרוכשי כרטיסים בשבועות האחרונים ואפילו ברגע האחרון יוכלו לנוע לנתב"ג בתקופת הסגר ולטוס מישראל ליעדים אחרים. משמעות נוספת היא שהאיום של חברות זרות שיפסיקו את הטיסות לישראל יוסר, כיוון שברוב המקרים יצליחו למלא את הטיסות בשני הכיוונים – בישראלים שיוצאים ובכאלה שחוזרים.

שדה התעופה רמון באילת ייפתח בימי הסגר לטיסת בוקר וטיסת ערב, כדי שתושבי אילת שנדרשים לטיפול רפואי או שהם עובדים חיוניים, יוכלו להגיע למרכז הארץ.

לדברי אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס: "גם בממשלה הבינו שלא ניתן לסגור את שדה התעופה לטיסות יוצאות בלבד, כי בלי טיסות יוצאות לא יתקיימו טיסות נכנסות. עם זאת, גם בהוצאת טיסות חצי ריקות אין התכנות כלכלית או הגיונית. בעוד שהדרישה לאסור אישור טיסות חדשות מובנת, אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות, שתגרום להפסדים כבדים למארגני התיירות והתעופה. ממילא, אין דרך לפקח על התהליך המכירה שמתנהל בדיגיטל וללא צורך בקבלת קהל".

___

ההחלטה שהתקבלה לפנות בוקר על סגר כללי בישראל עד אחרי החגים (עם אופציה להארכה) נושאת בחובה משמעויות רבות לפעילות התעופה בישראל. נמל התעופה בן גוריון ייסגר מחר כמעט לחלוטין לטיסות יוצאות. טיסות נכנסות אמורות ויכולות אמנם להמשיך ולפעול אלא שביטול הטיסות של נוסעים ישראלים לחו"ל ייצור בוודאות מצב מורכב ובעייתי.

המשמעות המיידית של הסגר בנתב"ג היא שחברות התעופה הזרות ישקלו ויחליטו כנראה במשך היום על ביטול כל הטיסות שלהן לישראל, כיוון שטיסות אלה ייאלצו לשוב למדינות המוצא ריקות. מהלך כזה, בו הטיסות ריקות בכיוון אחד, יוביל להפסדים כבדים לחברות התעופה. מכך עלול להיווצר מצב בו ישראלים רבים ששוהים בחו"ל, והתכוונו לשוב עם חברות זרות שטיסותיהן יבוטלו, ייאלצו לחפש פתרונות אחרים כדי לשוב לישראל. ההערכה היא שכמה עשרות אלפי ישראלים שוהים בימים אלה בחופשה בחו"ל. 

קובי זוסמן, מנהל ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א בישראל, פנה לשרת התחבורה מירי רגב והזהיר שמתווה כזה שבו יותרו רק טיסות נכנסות עשוי לגרום לחברות רבות לא להפעיל טיסות לישראל, ובהמשך לגרום להפסקה מוחלטת של טיסות לישראל.

מחברת ישראייר נמסר הבוקר שלחברה יש 5,000 נוסעים ששוהים כרגע ביעדים שונים ביוון. החברה תיאלץ להחזיר אותם ב-50 טיסות, שבכיוון אחד, מנתב"ג לאחד היעדים ביוון (אתונה, סלוניקי, רודוס, הירקליון שבכרתים) יטוסו ריקות. ההערכה היא שפעילות כזו תגרום לחברה להפסד של יותר משני מיליון דולר. 

היום (חמישי) אמורים לטוס כ-5,800 נוסעים מנתב"ג ב-42 טיסות. היום ימריאו מישראל 12 טיסות (שמונה מהן של ישראייר) ליוון, מדינה שהשבים ממנה לא נדרשים להיכנס עם שובם לבידוד. כעת, אלה שהזמינו טיסות כדי לנסוע לחופשה במהלך החגים ייאלצו לבטל את חופשתם, את סידורי הקרקע ביעד (מלון, רכב) ולהמתין להחזרים כספיים מחברות התעופה.

צוות של משרדי החוץ והתחבורה, בראשות השרים גבי אשכנזי ומירי רגב אמור להחליט במשך היום על מתווה הפעילות.

משה גלעד

משה גלעד

כתב טיולים ותיירות

giladmo@netvision.net.il

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ