5 כוכבים זה דווקא רע? כך תדעו להבדיל בין ביקורות מזויפות לאמינות בדרך אל החופשה

לקראת חזרת המלונות ברחבי הארץ, עולה החשיבות של בחירה מושכלת באתר נופש. איך בוחרים נכון? בעזרת הסתמכות על הביקורות ברשת, כמובן, אלא שרבות מהן לא אמיתיות

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חופשה מושלמת

כמו במחזור אינסופי של פתיחה-סגירה, ענף התיירות הישראלי מתמרק לקראת פתיחה מחודשת לקהל הרחב (עד לסגירה החוזרת והבלתי נמנעת, כנראה). לקראת חזרתם של הצימרים, חדרי המלון ובקתות הנופש לחיינו, עולה שאלה נצחית ומטרידה - איך בוחרים נכון? אחת השיטות, פרט לתחושת הבטן שלא תסולא בפז, היא הביקורות המופיעות באתר ההזמנות של העסק או באתר השוואת מחירים והזמנות. אלא שעולם הביקורות, הדירוגים והכוכבים הזה רוויי בביקורות מזויפות או קנויות, שעשויות לעלות למזמין הלא זהיר בחופשה מבאסת. כדי לבחור נכון יש לבודד את הביקורות הקנויות מאלה האמיתיות, וכך – אולי – לקבל תמונה מדויקת על יעד החופשה הבא שלנו.

ראשית, המספרים. כדי להבין את ההשפעה של הביקורות ברשת עלינו, גם אם לא נכיר בכך, צריך לפנות למחקר. על פי אוניברסיטת אילינוי, בין 20%-40% מהביקורות ברשת הן מזויפות. מחקר של חברת Which?, העוסקת בשיפור חוויית הצרכן בבריטניה, מצא כי כמחצית מביקורת "חמישה כוכבים" עבור המלונות המובילים בלאס ווגאס, הן מזויפות. אלא שלא רק שהרשת מלאה בזיופים, הם לעתים כל כך אמינים, עד שהצרכן עשוי ליפול למלכודת בקלות יחסית.

מחקר של מכון פאו מצא כי 40% מהגולשים בודקים "תמיד" או "כמעט תמיד" את הביקורות. 82% בודקים "מדי פעם" את הביקורות המופיעות בצמוד לעסקים, ולמעשה מבהירים שהביקורות הן כלי משמעותי בהליך הזמנה שלנו. אוניברסיטת הרווארד גילתה כי עלייה של כוכב אחד בדירוג הכללי של עסק, עשוי להניב לו עלייה ברווחים של בין 5%-9%. לכן קל יותר להבין מדוע הרשת עמוסה בעסקים המציעים לרכוש ביקורות כאלה. כדי שהמזמין לא יפול ברשת חמישה כוכבים, כדאי לצלול אל עומק חור הארנב של הביקורות המזויפות כדי לקבל כלים טובים יותר על מנת להבחין – מה אמת ומה זיוף בעולם הביקורות ברשת?

הכוכבים הם הסימן הראשון, כאשר אנחנו מחפשים את הכמות והאיכות. החשד המרכזי הוא סביב ביקורות חמישה כוכבים, אך החשד הזה גם תלוי במספר הביקורות בעסק. אם מדובר על מספר קטן יחסית של ביקורות, עד 20, אז ישנה סיבה אמיתית לחשוש לגבי אמינות הביקורות המעניקות חמישה כוכבים. אם מדובר על אלפי ביקורות יהיה קצת יותר קשה – גם אם לא בלתי אפשרי – לבית העסק לשלוט בהם. אגב, גם ביקורות של כוכב אחד, לכאורה כאלה שעלינו לקרוא, הן לא אמינות בחלקן הגדול. מחקר של MIT אף מצא כי למעלה ממחצית מביקורות "כוכב אחד" לא נכתבו על ידי קונים אמיתיים. 

לכן כדאי להתמקד בביקורות הביניים, בין 2-3 כוכבים, כך מציעים המחקרים. שווה לבדוק גם את הכיתוב הנלווה לביקורת. האם הוא רשלני, תמציתי ומשתמש במילים כלליות? ייתכן שהוא מופיע מספר פעמים באותו עמוד, או בביקורת אחרת של בית העסק באתר אחר? חפשו את הביקורות המנומקות, האישיות והמפורטות, כדי לקבל תמונה מדויקת עד כמה שניתן על המצב בבית העסק כרגע. ההתמקדות בביקורות הביניים תבטיח שאינכם קוראים ביקורות של מתחרים (נוטים להשאיר כוכב אחד ללא פירוט משמעותי) או ביקורות קנויות על ידי בית העסק (כי מי יקנה לעצמו ביקורת של שלושה כוכבים?).

חשוב לבדוק האם הביקורת שאנחנו קוראים כעת היא גם לא מפורטת בדרכים מעט משונות. למשל רקע ארוך ולא קשור שהוביל את המדרג אל בית העסק. "קניתי לחברה שלי מתנה לכבוד יום ההולדת שלה", למשל, מעיד על כוונה "להרחיב" את הביקורת ללא משמעות אמיתית. גם חזרה של מוטיב אחד, או יותר, בביקורות רבות הוא סימן לרכישה שלהן (האם יותר מדי מדרגים מתייחסים לעובי המזרון?). בנוסף, כדאי לבדוק את הציון הכללי של בית העסק. ציון המורכב רק מדירוגים מושלמים הוא קרוב לוודאי מזויף, הרי לא נולד המלון שישראלי לא יכול להתלונן עליו.

אפשר לבדוק גם את תאריכי הביקורות. אם קבוצה גדולה שלהן נכתבה סביב תאריך דומה סביב מועדי החופשה הגדולים, הדבר יכול לרמז על רכישת הביקורות. רצוי גם להיכנס לעובי הקורה של המדרג עצמו – האם יש לו תמונה? האם התמונה נראית אמינה? האם הוא נוהג להגיב תדיר? תדיר מדי? האם המשתמש הזה מגיב בעוד עסקים? מענה על השאלות הללו עשוי להבהיר לכם האם אתם ניצבים בפני ביקורת כנה או שמא קנויה/ בעלת כוונות זדוניות לעסק.

גם תגובתו של בית העסק לביקורות, עשויה לשפוך אור על אמינותן. האם ישנה התייחסות לביקורת שלילית, התנצלות או הצעה לפיצוי? האם העסק מגיב לביקורת החיובית בהבעת שמחה, לייק או סימון? אם כן, ייתכן שהביקורת החיובית היא באמת כזו, והדבר יכול גם להעיד רבות על העסק וייחסו לביקורות האורחים. בדיקה ביותר מאתר אחד היא הכרח, לא אפשרות. מאחר שבסופו של דבר, כמו כולנו, גם העסקים וגם המציעים שירותי זיוף ביקורות הם עצלנים, שווה לבדוק את דירוג המלון בכמה אתרים שונים. כך ניתן לקבל תמונה רחבה ואמינה על אופי החדר בו אתם הולכים לשהות בחופשה המתוכננת.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ