"טקס חתונה עם פינגווינים": אנטארקטיקה הופכת מפנטזיה רחוקה ליעד תיירותי

חברת טיולים שהציעה חבילת חתונה באנטארקטיקה מאששת את החשש מפני הנזק שעלול להיגרם ליבשת, במידה והתיירות בה תשבור שיאים השנה, ובהעדר אזרחים שיזעקו בשמה

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אנטארקטיקה
50 אלף מבקרים מדי שנה. אנטארקטיקהצילום: ALEXANDRE MENEGHINI/רויטר
איתן לשם

הקורונה נראית כנושמת את הווריאנטים האחרונים שלה בטרם נעלמת מחיינו, ובעולם (המחוסן) כבר מחפשים את יעד החופשה הבא. סוד לא כמוס בכלל הוא שהיעד החם באמת, כבר שנים אחורה ובוודאי קדימה הוא אחד המקומות השוממים והקרים בעולם. התיירות ליבשת אנטארקטיקה נמצאת בעלייה מתמדת. בעונת 2018-19 ביקרו ביבשת כ-50 אלף תיירים ובעונה שאחריה הגיע אותו מספר תיירים אך בחצי עונה בלבד, שהופסקה בשל התפרצות הקורונה. אל כל אלה הצטרפו עוד כ-15 אלף תיירים שצפו ביבשת מרחוק, מבלי לעגון בה, והחששות מפני הצפת אנטארקטיקה בתיירים בעונות הקרובות כבר עולים.

עדות להתממשות חלק מהחששות הגיעה בדמות הזמנה לחתונה, מעט שונה. חברת הטיולים אטלס השיקה "חבילת ולנטיינס מיוחדת" שתאפשר לזוגות צעירים או מחדשי נדרים – להתחתן באנטארקטיקה. עלות החבילה 9,699 דולר לאדם והיא כוללת רישיון חתונה, זרי פרחים, עוגת חתונה ואפילו הנחה של 50% עבור סוויטת הכלולות. כמעט מיותר לציין שהמסע הזה שונה מאוד ממסעות המחקר או הספינות הקטנות והשקטות שמורשות להיכנס לאזור, לפחות כרגע.

התיירות ביבשת מנוהלת על ידי האיגוד הבינלאומי של מפעילי התיירות באנטארקטיקה (IAATO), שהוקם בשנת 1991 על ידי שבעה מפעילי תיירות, כולל חברת התיירות של לארס-אריק לינדבלד, שפתח את הנתיב לתיירות באזור הארקטי ובאיי הגלפגוס כבר ב-1966. אלא שהחוקים הנקבעים באיגוד אינם מחייבים מבחינה חוקית, זאת למרות שכל מפעילי ספינות התיירות רשומים באיגוד ונכון לעכשיו מכבדים את הכללים השונים. בין היתר, אסורות בשיט ספינות המכילות למעלה מ-500 נוסעים, וכל המפעילים התחייבו על פעילות מנוע שקטה. באיגוד חברות 100 חברות שונות.

בניגוד לספינות השקטות, מסע החתונה של אטלס נראה שונה מאוד ומהווה תמרור אזהרה בולט. "כמו בכל מסעות ההרפתקאות המפוארים של אטלס, כל האורחים מטיילים בסגנון הכל כלול, אשר במסעות לאנטארקטיקה כולל נסיעות אוויריות הלוך-חזור על גבי אחד המטוסים הפרטיים של אטלס, ישירות לאושואיה, ארגנטינה". בהודעת החברה טמונה סכנה סביבתית נוספת – העלות היקרה מבחינת טביעת רגל פחמנית של הגעת תיירים לאנטארקטיקה, לעיתים בכמה מטוסים, מסוקים וספינות.

אנטארקטיקהצילום: Delta Images / Cultura Creative

כאילו כדי להוסיף לחשש הבטיחו בחברה כי "בהתאם למזג האוויר, ניתן לערוך טקסים הן ביבשה, עם פינגווינים, כלבי ים וחיות בר אחרות באנטארקטיקה". בכך, טמונה האפשרות להפרת תקנה אחרת של איגוד התיירות ביבשת השביעית – למבקרים אסור ליצור קשר עם בעלי החיים ביוזמתם. אלא שבעזרת כלי השיט החדשים, שהופכים את המסע שהיה בעברו מסוכן בשל ההתמודדות עם הים הארקטי, לקלה הרבה יותר. בהתאמה, מתגברות ההערכות כי עונת 2022-23 תהפוך לשנת השיא בתיירות ליבשת כשיחצה קו 100 אלף המבקרים.

לעומת איגוד התיירות חסר השיניים, למערכת האמנה האנטארקטית יש הסכם בינלאומי להגנה על היבשת חסרת המדינה, ולה סמכות אמיתית כלשהי. האמנה נחקקה לראשונה במהלך המלחמה הקרה ונחתמה כבר על ידי 52 מדינות, בהן ארצות הברית, רוסיה, סין ואוסטרליה. הן הסכימו שהאזור ישמש רק למטרות מחקר ושלום, אולם ניתן לשער כי שליטה על מכסות תיירות או שמירה על היבשת אינן בראש סדר העדיפויות.

"הבעיה היא שזו יבשת ללא בעלים, אין מישהו שיזעק עבורה", אמר סוון לינדבלד, בנו של אבי התיירות הארקטית, לוושינגטון פוסט. "התיירות לא 'מועילה' לאנטארקטיקה. זה לא שיש קהילות מקומיות שתיירות תסייע להן כלכלית. ההשפעה המיטיבה האמיתית של התיירות כאן היא באופן שבו אנשים חושבים על העולם בצורה רחבה יותר, ואנטארקטיקה היא שלב שיעזור לנו להבין את ההשלכות הרות הגורל של שינויי האקלים". זו אכן מטרה נעלה שמצדיקה גם הגברה מדודה וזהירה של מספר התיירים, אך "שירותי בר בהתאמה אישית ומשרת אישי בסוויטות" כמובטח לנוסעי "שיט חתונה באנטארקטיקה", לא נשמעים כמו נוסח שתואם את אותה מטרה נעלה שלשמה מוטב לשאת בעול התיירות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ