הפתיחה הלא חגיגית של נמל התעופה החדש ברנדנבורג בברלין

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שדה התעופה החדש ברנדנבורג ברלין
באיחור לא אופייני של תשע שנים, שדה התעופה החדש ברנדנבורג בברלין יוצא לדרךצילום: JOHN MACDOUGALL - AFP
משה גלעד
משה גלעד
משה גלעד
משה גלעד

נמל התעופה החדש של ברלין ברנדנבורג (BER), שנושא את שמו של הקנצלר הגרמני ווילי ברנדט, ייחנך רשמית בשבת ב-31 באוקטובר. שדה התעופה החדש מדרום לעיר יחליף את נמלי התעופה טגל (TXL) ושונפלד (SXF) המשמשים כיום את המגיעים לבירת גרמניה. נמל התעופה שונפלד ישולב בנמל החדש כטרמינל 5. מרחק הנסיעה ביניהם ברכבת הוא שמונה דקות בלבד.

הפתיחה הלא חגיגית בשבת מגיעה כמעט שלושים שנה לאחר שהתוכניות לשדה תעופה חדש בברלין הוצגו לראשונה. חנוכת השדה מגיעה באיחור גרמני לא אופייני של תשע שנים ובחריגת תקציב בגובה ארבעה מיליארד יורו. לכל הצרות האלה יש להוסיף כמובן את ההאטה הגדולה בפעילות התעופה בגרמניה בכלל ובברלין בפרט.

צילום: STEFANIE LOOS - AFP
צילום: STEFANIE LOOS - AFP

פתיחת השדה במועד זה נתפסת כצעד מוזר, או אולי בכלל אמיץ, שזוכה כבר להרמת גבות. רבים תוהים האם כדאי לחנוך נמל תעופה כה חשוב, דווקא בעיצומו של משבר עולמי ששיתק את תנועת התיירות. בעבר אמרו שעד שיפתחו אותו, השדה החדש כבר לא יספיק לעמוד בעומס. עכשיו חושבים כולם שהוא גדול מדי. ההערכה היא שיחלפו שלוש עד ארבע שנים עד שתנועת הנוסעים אל ברלין וממנה תשוב לרמתה בתחילת 2020. מספר הטסים לברלין וממנה צנח במאה אלף ליום לעומת התקופה שלפני המשבר.

בורקהארד קיקר, ראש לשכת התיירות של ברלין (VisitBerlin), השיב היום באופטימיות רבה לשאלת "הארץ": "שדה התעופה החדש ישמש כמאיץ לפיתוח הבא של בירת גרמניה ושל חבל ברנדנבורג. הנמל החדש יהווה מנוף להתאוששות של התיירות המקומית. פתיחתו תוביל להשבת המבקרים לאחר הקורונה מהמדינות החשובות לנו וישראל בתוכן. הערך העיקרי שלו יורגש כאשר תחום הכנסים והמפגשים העסקיים ישוב למסלול. בעתיד ישמש הנמל כצומת אירופי מרכזי. סוף סוף יהיה לברלין נמל תעופה שהולם את מגזר התיירות שלה".

צילום: STEFANIE LOOS - AFP
שדה התעופה החדש ברנדנבורג ברליןצילום: ODD ANDERSEN - AFP

עוד לפני הפתיחה כבר פנו מנהלי הנמל החדש לשלטונות גרמניה וביקשו תמיכה בסך 300 מיליון יורו כדי שיכלו להפעיל את המקום בצורה סבירה. בכמה עיתונים כונה הצעד הזה ניצול בעייתי של המצב.

נמל התעופה ברלין ברנדנבורג מרוחק כ-16 קילומטרים מדרום לעיר. יהיו בו שלושה טרמינלים ושני מסלולי המראה ונחיתה. השדה יכול להכיל 27 מיליון נוסעים בשנה. טרמינל 1 הוא הגדול ביותר, יש בו שמונה קומות, 118 דלפקי צ’ק-אין, 36 עמדות בידוק ביטחוני ביציאה וחמישה נוספים לנוסעים בטיסות מעבר.

צילום: MICHAEL KAPPELER - AFP
צילום: TOBIAS SCHWARZ - AFP

הנסיעה ברכבת האקספרס החדשה של נמל התעופה “FEX” תימשך 35 דקות עד הגעתה לתחנה המרכזית של ברלין. רכבות S9 ו- S45 S-Bahn יוצאות כל 20 דקות ועוצרות גם בטרמינל 5.

לאור הדחיות והעיכובים שנמשכו שנים רבות, יש כאלה שמפקפקים בפתיחה הקרובה בשבת. בימים האחרונים רבים בברלין הצהירו שיאמינו ששדה התעופה פתוח, רק כאשר יראו אותו פועל. כמה מבקרים כבר הכתירו את עיצוב המקום כ"שייך לשנות התשעים". התקלות בהקמתו של שדה התעופה הפכו כבר לחלק מן הפולקלור המקומי בברלין. לעומת המבקרים מקימי נמל התעופה טוענים שבזכות העיכובים והבדיקות החוזרות ונשנות ברנדנבורג הוא היום שדה התעופה הבטוח ביותר בעולם.

צילום: TOBIAS SCHWARZ - AFP

מיושן או לא, הוויכוח שעדיין נמשך סביב השקת הנמל החדש, נוגע לצעדים שנועדו להפחית את רעש המטוסים שנוחתים במסלול הדרומי. כדי לשפר את חיי השכנים החדשים של נמל התעופה מבצעים המטוסים הנוחתים תפנית חדה למדי, עניין שמעורר חששות מעט יותר מהאיחור והעיצוב.

משה גלעד

משה גלעד

כתב טיולים ותיירות

giladmo@netvision.net.il

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ