שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

חלומו של כל חובב אופניים נמצא בהרי הלורנשיינס בקוויבק

מסילת רכבת ישנה שהוסבה למסלול אופניים, מציעה 200 קילומטרים של רכיבה רצופה ובטוחה בנופים ציוריים של יערות, אגמים, נהרות, איילים, שוקי איכרים, מעדניות ומבשלות בירה מקומיות

אמיר ברנע - צרובה
אמיר ברנע
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רוכבי אופניים בהרי הלורנשיינס בקוויבק
רוכבי אופניים בהרי הלורנשיינס בקוויבקצילום: אמיר ברנע

50 שניות חלפו מאז שיצאנו לדרך והילדים עצרו את האופניים בחריקת בלמים. "מה קרה?" אני שואל בדאגה. יש למישהו פנצ'ר? לא, הם עונים, יש שיחי פטל, וגם אוכמניות. יופי, אני חושב, ברגע זה הסתיימה התכנית להתקדם בקצב של 15 קמ"ש ביום הראשון. "אבל זה בעצם כל הרעיון בטיול הזה, לא?", אני שואל את אשתי. "כן", היא עונה, "אבל יש 150 קילומטרים לפנינו, אז אולי כדאי להתחיל?" עשר דקות מאוחר יותר באמת התחלנו.

הרי הלורנשיינס בקוויבק
הרי הלורנשיינס בקוויבקצילום: אמיר ברנע

הרי הלורנשיינס בדרום קוויבק הם רכס הרים שנישאים עד לגובה 1,166 מטר מצפון לנהר סן לורן, ולנהר אוטווה, צפונית למונטריאול. בין השנים 1890 עד 1981 פעל קו רכבת שהביא נוסעים לעיירות שונות ברכס ההרים. מטרת הקו הייתה תחילה לעודד תעסוקה באזור, ולאחר מכן להסיע נופשים לאתרי הסקי שבאזור בחורף ולצפות בשלכות הקסומות בסתיו. קו הרכבת שהופעל על ידי חברת קנדה פסיפיק מעולם לא היה רווחי במיוחד ופעילותו הופסקה כליל בשנת 1981. בשנת 1996 הושלמה הסבת הקו לפארק שמשמש לרכיבת אופניים, לקרוס קאנטרי סקי ולרכבי שלג. "הפארק הלינארי" הוא נקרא בשל היותו מתוח כמו קו בין מון לורייה (Mont Laurier) בצפון לסן ג'רום (Saint Jêrome) בדרום.

משפחת ברנע רוכבים  בהרי הלורנשיינס בקוויבק
משפחת ברנע רוכבת בהרי הלורנשיינס בקוויבקצילום: אמיר ברנע

תוואי "הרכבת הקטנה של הצפון" (p’tit train du nord) עובר בין עיירות ציוריות, יערות, אגמים, נחלים ומפלים. הוא פתוח לרכיבת אופניים בדרך כלל בין חודש מאי לאמצע חודש אוקטובר, אם כי התאריכים יכולים להשתנות משנה לשנה. שתי התקופות המוצלחות ביותר לטייל בו הן אמצע-סוף אוגוסט, וסוף ספטמבר-תחילת אוקטובר. באוגוסט, האקלים נוח, העצים ירוקים, אפשר לאכול פטל ואוכמניות מהשיחים, וישנם מעט יתושים (באופן יחסי). בסוף ספטמבר ובתחילת אוקטובר, ניתן ליהנות מהשלכת המרהיבה של הסתיו. הימים קצרים וקרים יותר, אך מפצה על כך העובדה שהרכיבה היא ממש כמו בתוך גלויה.

״הרכבת הקטנה של הצפון״
״הרכבת הקטנה של הצפון״צילום: אמיר ברנע

למסלול האופניים יתרונות נוספים שהופכים אותו לאטרקטיבי ופשוט לתפעול. ראשית, כיוון שנסלל מעל פסי רכבת ישנים הוא מבודד לחלוטין מתנועת מכוניות. לאורך 200 קילומטרים הרכיבה רצופה כמעט לחלוטין ובטוחה במיוחד, גם לילדים. יתרון נוסף של תוואי הרכבת הוא שיפוע המסלול. למרות שהוא עובר ברכס הרים, השיפוע מתון במיוחד וקל לרכיבה גם בעלייה. הדרך המומלצת היא לרכוב את המסלול מצפון לדרום (לסיים בסן ג'רום) וכך ליהנות גם מטופוגרפיה ידידותית. בחלקו הצפוני, המסלול עשוי אספלט, אך בחציו השני, החל מהעיר לבּל (Labelle), הרכיבה היא בשביל עפר מהודק. הרכיבה על האספלט מעט נוחה יותר, אך המסלול מתאים לכל סוגי האופניים מצמיגי כביש דקים לאופני הרים לכל אורכו.

המסלול גם ידידותי במובן זה שניתן להתחיל ולסיים אותו כמעט בכל נקודה. כך כל אחד יכול לבחור לו את המרחק הרצוי בהתאם לזמן וכישורי הרכיבה. אנחנו (זוג + שלושה ילדים) רכבנו 146 קילומטרים במשך שלושה ימים, מה שהתאים בדיוק. לאורך המסלול מבחר רחב של אפשרויות לינה לכל תקציב וסגנון. מבתי מלון וצימרים קטנים ועד אתרי קמפינג. מרבית המקומות ידידותיים לרוכבי אופניים ונושאים בגאווה את שלט "Bienvenue Cyclistes" - חותם האיכות של ארגון האופניים של קוויבק (Vélo Quebec).

משפחת ברנע רוכבים בהרי הלורנשיינס בקוויבק
משפחת ברנע רוכבים בהרי הלורנשיינס בקוויבקצילום: אמיר ברנע

העיירה נומיננג (Nominingue) נבחרה כנקודת ההתחלה שלנו, וכדי להגיע אליה וכדי להעביר את הציוד מנקודה לנקודה, נעזרנו באוטובוס היוצא מהעיר סן ג'רום שנמצאת כ-40 דקות נסיעה מצפון למונטריאול. התייצבנו בבוקר הראשון בשבע וחצי בבוקר, ומיניבוס לקח אותנו ואת האופניים לנקודת ההתחלה, ואת התיקים העביר למקום בו בילינו את הלילה.

תחנת הרכבת הישנה בעיירה נומיננג
תחנת הרכבת הישנה בעיירה נומיננגצילום: אמיר ברנע

בחרנו לעשות קמפינג בשני הלילות, והאתר הראשון היה מוצלח במיוחד. רכבנו 47 קילומטרים ביום הראשון. כמה קילומטרים לאחר העיירה לבּל (בה הצטיידנו בפירות וירקות טריים), ישנו שער כניסה ממש משביל האופניים לגנים הנקראים Les Jardins de l’Achillée Millefeuille, על שם פרח לבן, לו אלף עלים קטנים. בגנים ממוקמים כמה חדרים יפים ונוחים לאלו המעדיפים מודל של לינה וארוחת בוקר, ומעבר להם ניתן להקים אוהל ולעשות קמפינג בשטח המקום. במתחם פזורים ערסלים, ישנה סככה למקרה של גשם, שירותי עץ עם אסלה, ומקלחת על משטח עץ ממש בלב הטבע. אין כמו לשטוף את הזיעה אחרי יום רכיבה ארוך תחת כיפת השמים והכוכבים. ביקור מפתיע של צפרדע באמצע המקלחת גם הוא זכור לי לטובה.

ליום השני תכננו מרחק קצר יותר של 39 קילומטרים כיוון שתוואי המסלול היה בעלייה מתונה. יצאנו לדרך אל שביל מוצל שהרגיש כמו מנהרה שבסופה אור. הנוף השתנה במהירות, ומצאנו את עצמנו רוכבים ממש על שפת אגם מרסייה (Lac Mercier) מוקסמים מהנוף. הילדים התמודדו עם העליות בקלות יחסית, כיוון שאלו מתונות בגלל מסלול הרכבת ההיסטורי. רכבנו בקצב טוב ולאחר שבעה קילומטרים בלבד הגענו לתחנת הרכבת הישנה של עיירת הסקי מון טרמבלנט (Mont Tremblant). "לא עוצרים", הכריזה אשתי, "אבל כל כך יפה פה", אני משיב, "וגם לא הספקתי לשתות קפה בבוקר..." אני מקבל אישור להציץ מעבר לפינה, ומגלה להפתעתי שוק איכרים שהתמקם במגרש החנייה וכמו נפתח במיוחד בשבילנו. אשתי מפנימה שאנחנו הולכים להישאר כאן שעה ארוכה, ואני מתחיל לקפץ בשמחה בין הדוכנים השונים. אנחנו מעמיסים עגבניות שרי ושלל פירות וירקות אורגניים מהחקלאים המקומיים וממשיכים לדוכן המאפים בו אנחנו מוצאים לחם אגוזים עם מייפל ומלח ים, דביק ופריך בדיוק במידה. חשבנו שהוא יתאים לפיקניק בהמשך הדרך, אבל הוא חוסל עוד לפני שיצאנו מהשוק.

מקום נוסף בו כדאי לעצור בהמשך הדרך, הוא המעדנייה ובית הקפה Gourmet Sauvage שנמצאת באזור הקילומטר ה-75 של המסלול. בנוסף לסנדוויצ'ים משובחים בלחמים ממאפיית ארהומה (Arhoma) האהובה עליי ממונטריאול, המעדנייה מתמחה בריבות, ממרחים ושאר מוצרים העשויים כולם מפירות, ירקות ותבלינים הגדלים פרא באזור. הצטיידנו בסירופ פרחי אלדרברי מצויין שאנחנו משתמשים בו להכנת לימונדה ובתערובת תבלינים שהשתמשנו בה לארוחת הערב.

המעדניה ובית הקפה Gourmet Sauvage
המעדניה ובית הקפה Gourmet Sauvageצילום: אמיר ברנע

הקמפינג בלילה השני היה גם הוא ממש בסמוך לשביל האופניים. אתר Camping du Domaine Lausanne מספק את כל השרותים (מכולת, עץ למדורה, מקלחות וכדומה), אך החוויה פחות אינטימית. לאלו שמחפשים אגם, סירות פדלים, גן שעשועים וקנטינה המקום יכול להתאים, אך מספר הנופשים בפארק גדול למדי, וחלקם מגיע עם רכבי RV גדולים ומרעישים. החוויה הייתה טובה, בסך הכל, אך כולם הסכימו שעדיף מקום שקט יותר.

אבני הקילומטר בדרך הקנדית
מזג אוויר מושלם לרכיבה ושיפוע המסלול הופך לידידותי יותר ויותרצילום: אמיר ברנע

התעוררנו ליום השלישי והפעם 60 קילומטרים לפנינו עד לנקודת הסיום. מזג האוויר מושלם לרכיבה ואנחנו יוצאים לדרך. היעד הראשון, מרחק של שעה רכיבה הוא חוות תבלינים בשם "מפתח השדות" (Clef des champs). החווה מתמחה בכל מני תבלינים ובקרמים ומשחות לצרות שונות ומשונות. ניתן לערוך סיור בגנים שמלווה בהסבר בצרפתית (13 דולר) או לטייל באופן עצמאי (9 דולר). הסיור נחמד, והגנים יפים אך משקה קר של לאטה כורכום (4 דולר) הפתיע לטובה והוא זה שנחרט בזיכרון.

עלי שלכת בפארק לה-פונטיין במונטריאול
עלי שלכת בפארק לה-פונטיין במונטריאולצילום: אמיר ברנע

עוד 45 קילומטרים ושיפוע המסלול הופך לידידותי יותר ויותר. הילדים מתגלגלים במהירות גבוהה ונהנים מכל רגע. אני מתחיל לחשב בראש האם נספיק להגיע חזרה למונטריאול לפני שבית הקפה האהוב עליי יסגר. בכל זאת, שלושה ימים עם "קפה קמפינג" זה לא פשוט. אנחנו עוצרים ליד תחנת הרכבת הישנה בעיירה החמודה ואל דויד (Val David), וצד את עינינו שלט מעוצב. נכנסים ומגלים מסעדה צמחונית/טבעונית עם מכונת אספרסו וינטג' של אלקטרה ובריסטה שיודע את העבודה - ללא ספק יום המזל שלנו. כדי להוסיף עוד קצת למזל, אשתי גילתה שיש לה פנצ'ר בגלגל מאה מטרים מחנות האופניים של העיירה. ארבעים הקילומטרים האחרונים שנותרו לנו פשוט טסו ובמשרד בסן ג'רום חיכתה לנו עם התיקים מישל ריימון המנהלת את העסק המשפחתי באדיבות ומקצועיות. "איחרתם בחמש דקות", היא צוחקת. "הילדים עצרו ליד עוד שיח פטל", אני משיב.

בעל הקפה עם שלט של אלקטרה ביד
אנחנו עוצרים ליד תחנת הרכבת הישנה בעיירה החמודה ואל דויד (Val David), וצד את עינינו שלט מעוצב. נכנסים ומגלים מסעדה צמחונית/טבעונית ובנוסף מכונת אספרסו vintage של אלקטרה ובריסטה שיודע את העבודהצילום: אמיר ברנע

קשה לחשוב על מסלול דומה, במיוחד בצפון אמריקה, שמאפשר רכיבה רצופה של 200 קילומטרים בלב הטבע, שניתן לחלק כרצונכם בפשטות כזו, ואפשר להיעזר בשירותי הסעה, לינה ואוכל משובחים במיוחד. לא סתם בחרו בנשיונל ג'אוגרפיק ב"רכבת הקטנה של הצפון" כאחד ממסלולי הרכיבה הטובים בעולם. שלכת הסתיו בקוויבק כבר כאן - זה הזמן להתחיל לתכנן את הטיול.