זו הייתה אמורה להיות הגדת הפסח הראשונה של יהודי בייג'ין

אבל אז הגיע נגיף הקורונה וסיבך את העניינים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
לדברי האמן ליאון פנסטר, עמוד זה של ההגדה המוקדשת לבייג'ינג נועד להמחיש את "צורת הסיפור המשונה והלא-כרונולוגית" של ההגדה המסורתית
לדברי האמן ליאון פנסטר, עמוד זה של ההגדה המוקדשת לבייג'ינג נועד להמחיש את "צורת הסיפור המשונה והלא-כרונולוגית" של ההגדה המסורתית צילום: ליאון פנסטר
JTA
אלן גרבינסקי
JTA
אלן גרבינסקי

בניגוד לשנגחאי או להונג קונג, שאימצו לחיקם פליטים יהודים שנמלטו מאימת מלחמת העולם השנייה, לבייג'ין אין היסטוריה יהודית ארוכה ומפוארת. בירת סין, אומר ג'ושוע קורציג, לשעבר נשיא הקהילה הרפורמית בעיר, היא "תחנת מעבר בלבד", במיוחד עבור יהודים — כלומר רבים חולפים בה, מבלי לטעת בה שורשים.

"נכון לינואר 2020, כאלף יהודים חיים בבייג'ין, עיר של עשרים מיליון תושבים, ולקהילה היהודית אין רב קבוע או סיורי מורשת יהודיים לתיירים", אומר ליאון פנסטר בן ה-33, אמן יליד לונדון שפעיל בקהילה היהודית בעיר.

בניסיון להעניק לקהילה אופי מוגדר ולשזור את סיפורה בתוך אלפי שנות היסטוריה עשירה של העיר ואפילו תשובה לתיירים הישראלים — פנסטר אייר הגדה מיוחדת לפסח, שבה סיפור יציאת מצרים מתרחש בבירת סין של ימינו. האיורים של פנסטר ססגוניים וגדושים במשמעות תרבותית, יהודית וסינית כאחד.

בייג'ין בימים אלוצילום: CARLOS GARCIA RAWLINS/רויט

הרעיון המקורי היה להשיק את ההגדה בפסח הנוכחי ולהשתמש בה לראשונה בליל הסדר בבייג'ין. אלא שאז הגיעה התפרצות נגיף הקורונה וסיבכה את העניינים לכולם, גם למיזם הגדת הפסח של פנסטר.

לאחר שההתפרצות הפכה למגיפה, נסע פנסטר לטייוואן, שנחשבה בטוחה יותר מסין. חלומו לחגוג את חג הפסח בבירה הסינית עם הגדה חדשה פרי עטו שתחבר בין ההיסטוריה היהודית וזו הסינית, נגנז, לפחות לשנה זו. ליל הסדר שתוכנן בבייג'ין בוטל ותפילות השבת הפכו למקוונות.

בתמונה זו מתוך ההגדה, מתאר פנסטר את בני ישראל כילדים במדי בית ספר בבייג'ינג. "הם מלווים ברכבות ובספינות שהובילו יהודים למקום מבטחים בסין, לאחר שנמלטו מהאנטישמיות באירופה" צילום: ליאון פנסטר

פנסטר החל להתעניין באיור סיפורה של יהדות התפוצות עוד בימי לימודיו באוניברסיטה. הוא למד ארכיטקטורה בלונדון, ובשנת 2014 זכה במדליה הנשיאותית שמעניק המכון המלכותי לאדריכלים בריטים, על רישומיו שתיארו כיצד אמורים בתי הכנסת לשקף את מצבה של היהדות בתפוצות. בשנת 2015 עבר לבייג'ין, שם שימש כמרצה אורח באוניברסיטת צינגהואה, ושם גם החל לעבוד על האיור הלא-אדריכלי הראשון שלו: ההגדה של פסח.

הוא הניח את הרעיון בצד, המשיך לצייר רישומים המתארים את החיים בעיר, ואף הציג עבודות בגלריות בסין, בבריטניה ובישראל. אך רעיון ההגדה של בייג'ין לא הניח לו. ככל שחווה יותר את האופי הארעי של הקהילה היהודית בעיר, כך הבין שיש צורך להעניק לחבריה תיעוד אמנותי. "יש תפוצה של יהודי בייג'ין שעזבו את העיר, ועדיין רואים בסין את המקום שבו גילו את יהדותם", אמר.

קורציג, היום נשיא הקהילה היהודית בשנחאי, שותף לתחושתו של פנסטר. "אתה מרגיש כמו מיעוט כי אתה לא סיני, ומצד שני, אתה מרגיש כמו מיעוט כי אתה יהודי", אמר.

ההגדה בת 180 העמודים כתובה בעברית, אנגלית וסינית. לדברי פנסטר, הוא צריך היה להיזהר שלא לשלב יותר מדי סינית, שכן הממשלה הייתה עלולה לראות בפרויקט ניסיון הטפה דתי, האסור על פי חוק.

הספר שוזר ציוני דרך וסממני תרבות מהעיר הגדולה בתוך סיפור יציאת מצרים. בני ישראל חוצים את ים סוף כשהם לבושים כמו תלמידי בית ספר בבייג'ין. ארבעת הבנים עוטים מסכות מהאופרה של בייג'ין — מנהג עתיק שנולד בעיר — בהתאם לאופיים על פי ההגדה.

"ככל שתכירו יותר את בייג'ין, כך תהיה לזה משמעות רגשית עמוקה יותר", הסביר פנסטר.

הקהילה הרפורמית של העיר (חב"ד פתחו בה בית רק בשנת 2001) מונה כ-40 עד 50 חברים קבועים, רובם תושבי חוץ מארצות הברית, אנגליה, אוסטרליה, קנדה, צרפת ובריטניה. החברים עצמם מנהלים את התפילה, ללא רב. לדברי פנסטר, חג הפסח הוא אחד האירועים החשובים בלוח השנה של הקהילה; בליל הסדר משתתפים מעל 80 איש, והוא מתרחש באתר המרכזי של הקהילה, אולם הנשפים של המועדון החברתי.

ארבעת הבנים בהגדה לובשים מסכות טיפוסיות לאופרה של בייג'ינג צילום: ליאון פנסטר

את קהילת בייג'ין ייסדה רוברטה ליפסון, אשת עסקים אמריקנית שהגיעה לעיר בשנת 1979 אחרי שהשלימה תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת קולומביה. לימים, הקימה את ארגון הבריאות הסיני United Family Healthcare, ומונתה למנהלת הכללית שלו. כיום היא נשואה לטד פלקפר, שליח ה-Economist בבייג'ין.

אחד האירועים הראשונים שקיימה הקהילה היה ליל סדר במועדון הבינלאומי של שירות החוץ בעיר, כתבה ליפסון  באתר האינטרנט של הקהילה. החברים נאלצו ללמד את עובדי המטבח במועדון כיצד להכין גפילטע פיש. עם השנים, יצרה ליפסון קשר חם עם קהילת חב"ד האורתודוקסית שעברה להתגורר בעיר.

"אני מעריכה את העובדה שאנשים יכולים עכשיו לבחור איך הם רוצים להתקרב לתפילה ולקיום מצוות. קהילת בייג'ין מיועדת לכולם, ליברלים, שמרנים, רפורמים וכל מה שביניהם", כתבה ליפסון. "מצד שני, יש היום רבים שמתגוררים בעיר או מבקרים בה לעתים קרובות ומרגישים בנוח יותר עם השירותים של בית חב"ד. כולנו שמחים על הגיוון הזה, וחשים סיפוק מעצם העובדה שיש לנו אפשרויות".

את החסות לפרויקט ההגדה העניקו סטיבן מ.ל. כהן וקרול פישמן כהן לזכר בנם, מייקל ה.ק. כהן, שהיה פעיל בקהילה וב"מויש׳ס האוס" בביינג'ין, אך התאבד עם שובו לארצות הברית. דבר מותו הטרגי גרם להלם אצל רבים בקהילה היהודית בעיר, סיפר פנסטר. לכבודו, באחת מתמונות ההגדה, צייר פנסטר את מייקל כשהוא יושב לצד רוברטה ומנהיגים מקומיים נוספים סביב שולחן הסדר.

כוונתו המקורית של פנסטר הייתה להדפיס בבייג'ין 600 עותקים מההגדה. אבל כעת נראה שהוא ינהל את ליל הסדר בטייוואן, ויחנוך את ההגדה בפורום מקוון. הוא ימתין לליל הסדר של שנה הבאה כדי לערוך השקה חגיגית בבייג'ין, עם תיירים מישראל שעוד עתידים לחזור. "זו תהיה השקה רכה", אמר. "אני נרגש מהרעיון. אנשים ייהנו, ולא משנה היכן הם נמצאים בעולם".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ