איתן לשם
מפרץ הא-לונג
ככה נראית הגלויה, המציאות הרבה יותר עמוסה. מפרץ הא-לונגצילום: Getty Images IL
איתן לשם

עד עכשיו כל מי שהיה מעוניין לחזות ב"מקום בו הדרקון שקע", הלוא הוא מפרץ הא לונג halong bay אחד משבעת פלאי עולם הטבעיים, נדרש לטוס להאנוי ומשם לצאת לדרך בת 220 קילומטר ובין שעתיים לארבע שעות של נסיעה לא פשוטה. לא עוד. שדה התעופה הבינלאומי החדש "ואן דון", שנחנך החודש, נמצא רק 50 קילומטר מהמפרץ המפורסם ועם פרויקטים נוספים לשיפור התשתיות הוא מסמן את פתיחת המפרץ לתיירות העולמית. אבל בכלל לא בטוח שמדובר בחדשות חיוביות, לפחות לא למפרץ עצמו.

נמל התעופה פועל, נכון לעכשיו, רק לטיסות פנימיות (כרגע רק לבאים מהו צ'י מין סיטי) אבל בקרוב הוא עתיד להיפתח גם לטיסות בינלאומיות מרחבי העולם. הרשויות בווייטנאם מצפות שבשנים הקרובות השדה יקלוט 2.5 מיליון תיירים בכל שנה, ולהתייצב על חמישה מיליון תיירים נכנסים עד 2030. כבר היום קולט המפרץ הכי מפורסם במדינה, שהפך לגלויה הבלתי רשמית שלה, כשבעה מיליון תיירים בשנה. המספר הזה צפוי להכפיל את עצמו כבר ב-2019, בעיקר בגלל הנהירה הסינית למפרץ.

הא לונג ביי בווייטנאם
הא לונג ביי בווייטנאם ביום רגועצילום: רותם מימון

לצד פתיחת נמל התעופה, הרשויות הודיעו על השקת העבודות על שני פרויקטים נוספים שעתידים להפוך את הא-לונג ביי לנגיש מאי פעם. הפרויקט הראשון הוא סלילת כביש מהיר חדש, שעתיד לקצר את הנסיעה משדה התעופה למפרץ ולהעמיד אותה על כחצי שעה. השני הוא נמל ימי שמסוגל לקלוט ספינות תיירים גדולות מאוד, ולטפל ב-8,460 תיירים במקביל. שני הפרויקטים הללו עשויים להניב רווחים של למעלה ממיליארד דולר וחצי עבור המדינה כבר בשנה הבאה. אם כך, מדוע מושמעות צפירות אזהרה נגד המהלך?

הקרבה של המפרץ, שהפך לאתר מורשת עולמי של אונסק"ו כבר ב-1994, לסין והונג קונג הפכה אותו ליעד מועדף על עשירי המדינה השכנה מצפון. התיירים הסיניים לא מגיעים לאזור רק עבור הנופים הקסומים של המפרץ ואלפי האיים הקארסטיים שמשווים לו מראה פראי ונדיר, אלא גם עבור מלונות היוקרה שנפתחו באזור. בתגובה, העיתון South China Morning Post שיוצא לאור בהונג קונג, הביע את דאגתו מהצפת תיירים אפשרית. "אם מה שמתרחש כעת בהא-לונג ביי הוא לא מתכון בטוח לאסון תיירות יתר, אז אנחנו לא יודעים מה כן", נכתב שם.

View this post on Instagram

#vietnam #halongbay #travel

A post shared by Levent Sahin (@explorerlevent) on

כבר עתה הדיווחים והעדויות מאזור המפרץ מבהירים כי המציאות רחוקה מאוד מהגלויות המרהיבות. מי שביקר באזור ודאי שם לב לכמות המסחררת של ספינות עמוסות תיירים שמשאירות אחריהן פסולת ומי מפרץ מזוהמים, לחץ בכניסה לאתרים כמו מערת הנטיפים שבמקום ורעש בלתי פוסק. הסיבה לכך היא הגידול העצום במספרי התיירים מול ההשקעה המעטה בתשתיות. לדוגמה – אשתקד כ-80% ממשקי הבית באזור שטפו את צרכיהם ישירות לים מבלי שיעברו במערכת סינון כלשהי, כך לפי האתר הווייטנאמי VietNamNet. פערים כאלה, בין אתרים הנעשים פופולריים עד להתפקעות מול תשתיות בלתי מספקות, הם ההסבר הטוב ביותר למשבר התיירות העולמי.

ווייטנאם הציגה עלייה מתמדת בכמות התיירים שפוקדים אותה בשנים האחרונות, והצליחה לנער מעצמה את אבק המלחמות הבלתי פוסקות שגרמו לה לככב בצד האפל של עמודי החדשות. לפי נתוני האיגוד העולמי לתיירות (WTTC) מספר התיירים בווייטנאם זינק פי ארבעה ב-20 השנים האחרונות, מ-2 מיליון בשנה ב-1996 ל-8 מיליון תיירים נכנסים בשנת 2015. המספר הזה, כאמור, צפוי לגדול משמעותית עם כניסת נמל התעופה לעבודה סדירה. תיירי העולם בוודאי ייהנו מהדרך הקלה והמקוצרת אל אחד מהיעדים המבוקשים בתבל (כולל על תיירי ישראל), אך צפויה להם אכזבה כשיגיעו למה שאמור היה להיות גן עדן רגוע והפך לגיהנום תיירותי עלי אדמות.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ