ונציה תטיל מס כניסה לתיירי היום, פירנצה הבאה בתור

ערים רבות מתמודות עם תיירים שמגיעים לטעום, לצלם אבל לא ללון ולשלם. ונציה הפכה לעיר הראשונה שתגבה מהם מס בכניסה, אבל ערים רבות לוטשות עיניים למהלך שעשוי לבשר על עידן חדש בתיירות העולמית

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ונציה
איתן לשם

ונציה מנסה להתמודד עם פגעי התיירות כבר למעלה משני עשורים, ללא הצלחה מיוחדת. כעת העירייה תנסה לפצות על כך באמצעות גביית מס חדש בכניסה לעיר, אך התושבים ספקניים לגבי יעילות המהלך. בתקציב 2019 של איטליה נמצא סעיף מיוחד שמאפשר לוונציה לגבות מתיירי ה"פגע וברח" – אלה המגיעים ליום אחד או רק לכמה שעות בעיר – מס מיוחד שיעמוד על 10 אירו בשיא העונה (5 אירו בעונת השפל). 

המס החדש ייכנס לתוקפו לקראת האביב הקרוב ולא יחול על סטודנטים, תושבים ואנשי עסקים. בכך מצטרפת ונציה לשני איים איטלקיים, פנטלריה ולמפדוזה, שכבר נהנים מהיתר גביית מס כניסה אך היא הפכה לעיר התיירותית הראשונה שעושה זאת. 

למרות ההד התקשורתי של המהלך האחרון, ספק אם הוא יצליח להחזיר את ונציה לימי השיא האורבניים של אמצע המאה הקודמת. רק 55 אלף תושבים מתגוררים בעיר התעלות כיום, לעומת למעלה מ-170 אלף בשנות השמונים של המאה ה-20. כשהעיר מארחת למעלה מ-80 אלף תיירים בכל יום, וקרוב ל-30 מיליון תיירים בשנה, התמונה העגומה מתחילה להתבהר.

דמי הכניסה יושתו על כל התיירים שמגיעים לעיר בספינות, רכבות ומטוסים ולא מתכוונים להישאר בעיר ללילה. רק 30% מהתיירים בוונציה נשארים בה לילה אחד או יותר, אך הם אחראים לכ-70% מההכנסות מתיירות. בעוד שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לגבות את המס מהבאים ברכבות ומטוסים, יהיה זה קל הרבה יותר לגבות אותו מתיירי ספינות הענק – סמל למכת התיירות בעיר. תיירים אלו, למרות הסמליות שלהם, הם רק נתח קטן מכמות התיירים בעיר – 1.2 מיליון תיירים בכל שנה. הם כמעט ולא מפרנסים את מסעדות או מלונות העיר.

70% מהתיירים בוונציה הם תיירי ה"פגע וברח", שמגיעים לעיר כדי לטעום ממנה אך לא משאירים אחריהם מספיק רווחים לעיר. "המס החדש יאפשר לנו להעניק שירותים טובים יותר, כמו ניקיון ותחבורה", סיפר ראש העיר לואיג'י ברוגנרו בהודעה שבישרה על בוא המס, אך תושבים רבים רואים במהלך סוג של כניעה. "זו החותמת הרשמית על כך שהעיר הפכה לדיסנילנד וחדלה מלהתקיים כעיר", סיפר אחד התושבים ל-CNN. אחרים רואים במהלך כלכלת בחירות, שייערכו ב-2020, וכאמצעי לשמר מבנים שיוכיחו לתושבים שהעירייה עובדת.

האם המהלך הזה צפוי להפחית את הלחץ המאסיבי של נחילי התיירים על תשתיות העיר? ספק רב, אך ערים רבות באיטליה כבר לוטשות עיניים למיליוני הדולרים הנוספים שהמס עשוי להביא עמו. ראש עיריית פירנצה כבר הביע את רצונו להשית מס דומה על כל יעד תיירות איטלקי "כדי להרתיע את תיירי פגע וברח".

בזמן שראשי הערים עומדים חסרי אונים מול תיירות גואה ותשתית לא מספיקה, המספרים מוכיחים שהתיירות בכלל, ותיירות הערים בפרט, אינה מתכוונת להאט. על פי דו"ח מיוחד של מקינזי, 10% מהתמ"ג העולמי מגיע מתיירות פנאי; אחד מכל חמישה מקומות עבודה חדשים מגיעים מתחום התיירות; וברחבי העולם מספרי התיירות ממשיכים להאמיר. בין השנים 1999-2010 כניסות התיירים כמעט הוכפלו לאירופה, שולשו לאפריקה, עלו ברמה של פי ארבעה לאסיה ופי ששה מכמות התיירים שביקרו בעבר החלו לפקוד את המזרח התיכון.

"אם המהלך הזה יהיה בסיס להקמת צוות מחקר שיטפל בבעיה האמיתית של התיירות בעיר אז הוא מבורך, אם לא אז מדובר בפלסטר ותו לא", סיפר עמנואלה דל קרלו –פעיל חברתי בעיר בראיון  לטלגרף. תוספת של 10 אירו לטיול כנראה לא תגרום לתייר לבטל את טיולו, אך האופציה היחידה העומדת בפני ראשי הרשויות היא להפוך את הערים ליקרות יותר. גם אם זה אומר שהן יפסיקו להתקיים כערים ויתחילו את מחזור החיים שלהן כפארק שעשועים למבוגרים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ