אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תחבורה ציבורית בפריז: המדריך המלא

באוטובוס, במונית או במטרו, כרטיס חד פעמי או שבועי, ולאן יקח אתכם הבלבוס? כל הדרכים לנוע בעיר האורות

תגובות
מגדל אייפל, פאריס
בלומברג

הדרך הכי נכונה לנוע בפריז היא ברגל. למה להתחבא מתחת לאדמה כשבחוץ מגדל אייפל, שער הניצחון והסמטאות הקטנות והציורית של הרובע השישי? המטרו בהחלט יעיל ונוח, והאוטובוסים הם עוד דרך טובה לנוע בעיר, אבל מומלץ להתרחק משניהם בשעות העומס. הנה המדריך המלא לנוע בקלות בעיר האורות.

המטרו (Metro)

המטרו (הרכבת התחתית) היא הדרך המהירה והזולה ביותר לנוע ברחבי העיר. למטרו של פריז יש כ-380 תחנות, והכניסות מסומנות באות M גדולה וצהובה. לכל אחד מ-16הקווים של המטרו יש צבע ומספר שונה ולכל קו יש שני כיוונים, המסומנים על פי נקודות ההתחלה והסוף (שמות התחנות). הכיוונים השונים והמעברים בין הקווים מוצגים בשלטים כחולים ולבנים במנהרות וברציפים. כדי להיות בטוחים שאתם בכיוון הנכון, בדקו את יעדכם ברשימת התחנות לפני שאתם יורדים אל הרציף. בתוך הרכבות תמצאו מפות של רשת הקווים ופירוט על הקו בו אתם נמצאים, בנוסף למעברים אפשריים לקווים אחרים ברשת. מפות, בכל הצורות ובכל הגדלים, ניתן לקבל במשרדי הכרטיסים ובלשכות התיירות של פריז.  ברציפים ובכניסה לתחנות יש גם מפות גדולות של הקווים.

מחירים: כרטיס רגיל לנסיעה בודדת עולה 1.6 אירו (סימונו +T). מומלץ לרכוש 10 כרטיסים בבת אחת (Carnet) במחיר של 7, כשהעלות תהיה רק 11.4 אירו.

מטרו בפריז
טל כהן

חופשי יומי/ Unlimited Ride: כרטיס המקנה מספר בלתי מוגבל של נסיעות במטרו ובאוטובוסים במחיר קבוע. מתחלק למספר סוגים: Paris Visite - כרטיס המיועד לתיירים הכולל נסיעה בתחבורה הציבורית והנחות למקומות שונים. Mobilis - כרטיס חופשי חד-יומי לתחבורה הציבורית (אזור 1). Navigo Decouverte - כרטיס חופשי אישי, התקף לשבוע קלנדרי ומאפשר נסיעה בכל אמצעי התחבורה הציבורית בפריז: רכבות, RER ומטרו. ניתן לרכוש את הכרטיס בקופות בהצגת תעודה מזהה ובצירוף תמונת פספורט. מחיר הכרטיס הוא 5 יורו בנוסף לעלות משתנה לפי אזורים.

טוב לדעת: כרטיסי המטרו טובים גם לנסיעה ברכבת RER ולאוטובוסים-  כרטיס המטרו של פריז טוב גם לרכבת הפרברים של פריז, ה-RER, באזורים 1,2. כמו כן הכרטיס תקף לחשמליות ולאוטובוסים רגילים למשך שעה וחצי מהרגע שהכרטיס כורטס. חשוב לציין, ששיתוף אמצעי התחבורה רלוונטי בתנאי שהכרטיס נקנה בתחנת המטרו.

ועוד קצת פרטים: כדי לתכנן מעבר בין קווים, רצוי לקחת בחשבון שתי דקות לכל תחנה ו-5 דקות לכל מעבר. כמו כן, מומלץ לא לתכנן החלפת קו בתחנת Les Halles-Chatelet ,שם יש קילומטראז' גדול של הליכה מייגעת מתחת לפני האדמה.

צפוף אך מדוייק. המטרו (צילום אילוסטרציה, Dreamstime)

אוטובוסים

באוטובוסים משתמשים באותם כרטיסים כמו במטרו, ללא הגבלת מרחק (כולל פרברים), חוץ מב- Balabus, Noctilien ובקוים 221, 297, 299, 350 ו- 351. נהג האוטובוס ימכור לכם כרטיס לנסיעה בודדת, בתנאי שיהיה לכם סכום מדויק. הכרטיס טוב לנסיעה אחת, ללא מעברים, ותצטרכו כרטיס חדש בשביל לעבור לכל אמצעי תחבורה אחר. אם אתם מתכננים להרבות בנסיעות, תוכלו לקנות חבילה של עשרה כרטיסים או כרטיס יומי (פאס).

אוטובוס הוא דרך טובה לטייל בעיר, אך לא בשעות השיא. יש מגוון רחב של מסלולים, רבים מהם עוברים במרכז העיר, ליד נהר הסיין או באזורים היסטוריים ידועים. רשת קווי האוטובוס משלימה את קווי המטרו בכיסוי העיר כולה, והקצאת נתיב מיוחד לאוטובוסים שיפרה את זמני הנסיעה.

חשוב לדעת: האוטובוסים עובדים בימים שני עד שבת, בין 7 בבוקר ל- 8:30 בערב. חלק מהקווים עובדים עד 12:30 בלילה, במיוחד אלה שמתחילים בתחנות הרכבת או בצמתי מטרו ו- RER מרכזיים, בנוסף לשלושה קווי PC מעגליים. כחצי מקווי האוטובוס פועלים גם בימי ראשון ובחגים.

ועוד פרטים: חלק מתחנות האוטובוס מקורות והשאר הן רק עמוד (כמו בארץ), בכולן מוצג קו האוטובוס ומסלולו, שעות פעילותו והתדירות הממוצעת. במסופים יש תצוגה אלקטרונית של הזמן הנותר עד יציאת האוטובוס הבא. כאשר האוטובוס מתקרב לתחנה יש לסמן לנהג אם ברצונכם שהוא יעצור. בחלק מהאוטובוסים ניתן לעלות ולרדת בכל הדלתות, אך צריך לזכור להחתים את הכרטיס במכשירים שמותקנים ליד הנהג וליד הדלתות או להראות את הפאס לנהג.

בכל אוטובוס יש מפה של רשת האוטובוסים ושל מסלול הקו בו אתם נוסעים. מפות התחבורה הציבורית ניתנות חינם במטרו ו- RER, בתחנות, במסופי האוטובוסים ובמרכזי המבקרים של לשכת התיירות.

אוטובוסים מיוחדים

Noctilien היא רשת של 42 קווי לילה הפועלים בכל לילה בין השעות 00:30 ל- 5:30.  

Balabus נוסע במסלול מיוחד לתיירים, העובר דרך מרבית האתרים החשובים בעיר, ממזרח למערב. האוטובוס פועל בין אפריל לספטמבר, רק בימי ראשון ובחגים, בין 13:30 ל- 20:30 מ- Gare de Lyon, או בין 12:30 ל- 20:00 מהשער של לה-דפאנס. הסיור אורך כשעה, והאוטובוס עוצר בתחנות הרגילות של הקווים האחרים, רק צריך לחפש את השלט Balabus או Bb. המחיר משתנה בהתאם לאורך הנסיעה (1-3 כרטיסי אוטובוס/מטרו).

Batobus היא סירת מעבורת ששטה לאורך נהר הסיין, בלי הדרכה צמודה, ועוצרת בשמונה תחנות בדרך: מגדל אייפל, השאנז-אליזה, מוזיאון ד'אורסיי, הלובר, סן ז'רמן, כנסיית נוטרדאם, Hotel de Ville וז'רדן דה פלנט. השירות ניתן מחודש מרץ עד תחילת ינואר, מ-10:00 עד 19:00 (השעות משתנות מעט לאורך השנה). הסירות יוצאות כל 15-25 דקות.

Open Tour הוא אוטובוס קומותיים בעל גג פתוח, הנוסע ברחבי פריז בין האטרקציות הראשיות בעיר בארבעה קווים שונים.

מחירים: ניתן לרכוש כרטיס לחצי מסלול (מקסימום ארבעה מקטעים), כרטיס חופשי יומי (בלתי מוגבל) ב-31 אירו למבוגר, כרטיס חופשי ליומיים ב-36 אירו למבוגר, כרטיס חופשי חודשי וכרטיס לכל העונה. כרטיס לילד מתחת לגיל 12 בעלות של 16 אירו. 

ועוד קצת פרטים:  ניתן לקנות כרטיס משולב (שנקרא Paris a La Carte ) לאוטובוס התיירות ובנוסף לשייט בנהר הסיין.

לטייל בפריז מבלי להתעייף. Open tour (צילום:Dreamstime)

RER – רכבת הפרברים

RER היא רשת מסילות ענקית, המכסה את רוב מחוז איל-דה-פראנס. הרשת מורכבת מחמישה קווים המסומנים באותיות A-E. בתוך פריז ה-RER פועל פחות או יותר כמו המטרו, רק צריך להעביר את הכרטיס בשער פעם שנייה ביציאה. אם לתחנת ה- RER יש קישור למטרו, תוכלו להשתמש באותו כרטיס.

חשוב לדעת: ה-RER מהיר יותר מהמטרו (יש פחות תחנות בדרך), ואפשר לחצות איתו את פריז ברבע שעה. הוא פועל כל יום, כולל חגים, מהשעה 06:00עד 00:30 בלילה. תדירות הרכבות דומה לזו של המטרו, אך ייתכן ותצטרכו להמתין יותר זמן לרכבות ליעדים מסוימים בפרברים. ברציף יש מסכים המראים את זמני היציאה של הרכבות הבאות, בנוסף ללוח זמנים של כל הרכבות. 

ועוד קצת פרטים: ניתן להגיע ליעדים פופולרים מחוץ לפריז באמצעות רכבת ה- RER. לדוגמה נמל התעופה שארל דה גול - קו B לאזור 5 (מתפצל לקו שנקרא B3). יעד נוסף, יורודיסני פריז - קו A, לרדת בתחנת Marne la vallee- chessy  שבאזור 5. הנסיעה אורכת כ-35 דקות ממרכז פריז.

פאסים והנחות

יש מגוון רחב של כרטיסי נסיעה חופשיים והנחות, אם אתם מתכננים שימוש רב בתחבורה ציבורית. חשוב לדעת שהנסיעה בתחבורה הציבורית ניתנת בחינם לילדים מתחת לגיל 4, ובחצי מחיר לילדים בגילאי 4 – 11. קנייה של 10 כרטיסים בחבילה (carnet) תעניק לכם הנחה לא מבוטלת, ויש כרטיסים חופשיים (פאס) ליום, מספר ימים, שבוע, חודש ואפילו שנה, בכל אמצעי התחבורה הציבוריים (מטרו, RER, אוטובוס, חשמלית, רכבת הפרברים והרכבל של מונמארטר) ולפי אזורים.  את הפאס חייבים להעביר בשערים האוטומטיים שבכניסות לתחנות המטרו ו- RER, אך אין צורך להחתים אותם במכונה שבאוטובוס (רק להראות לנהג). את הפאסים ניתן לקנות בתחנות המטרו וה-RER, בתחנות הרכבת SNCF באיל-דה-פראנס ובנמלי התעופה של פריז. יש פאסים שאפשר לקנות במרכזי המבקרים של לשכת התיירות.

מוניות עשרות אלפי מוניות פועלות בפריז, יומם ולילה, ועדיין קשה לתפוס ברחוב. בסופי שבוע יש תורים אינסופיים ליד תחנות מוניות במקומות מרכזיים.

חשוב לדעת: אם דולקת נורה לבנה על גג המונית סימן שהמונית פנויה, ואם הנורה כתומה - המונית תפוסה. על מונית צריך להיות שלט מואר עם הכיתוב Taxi Parisien, בתוכה צריך להופיע מונה ורשיון הנהג.

 כשהנורה לבנה המונית פנויה (צילום: Dreamstime)

אופניים

פריז ידידותית למדוושים: המרחקים אינם גדולים, רוב השטח מישורי וברחובות רבים יש שבילי אופניים מיוחדים, בין השאר לאורך הנהר. בכך זאת, תתקלו שתי בעיות: הנהגים הפריזאים הפרועים וכמה גבעות תלולות (מונמרטר, בלוויל, מונפרנס ואזור הפנתיאון).

חשוב לדעת: רוב התנועה נעשית בשבילי אופניים (כ- 200 ק"מ), לאורך שדרת רישאר לנואר (blvd. Richard Lenoir) והמשכה המקסים (הראוי לביקור בכל מקרה), לאורך תעלת סן מרטן (ברובע ה- 10), או ליד בית הקברות פר לאשז. חלק מנתיבים לתחבורה ציבורית שמשמשים גם רוכבי אופניים (כ- 70 ק"מ). בימי א' ובחגים, חלק מנתיבי הסיין וכבישי התעלות מוקצים אך ורק להולכי רגל, רוכבי אופניים ומחליקי רולרבליידס. עם זאת, יש לזכור שחוקי הכביש חלים גם על האופניים ותצטרכו לדאוג גם לציוד מתאים: פעמון, שני מעצורים, פנסי צד וביטוח. מומלץ מאוד לשכור אופניים ביער בולון, ולבלות יום יפה ברכיבה מתונה בין העצים והפריזאים המשתזפים. אפשר לשכור אופניים במקום אחד ולהחזיר אותם לסניף אחר של אותה רשת. 

רכיבה רומנטית לאור ירח. פריז באופניים (צילום: Dreamstime )

חשמלית (Trem)  ניתן למצוא הפריז 4 קווים של חשמלית, כולל קו אחד T3 שעובר בדרומה של פריז ונוסע ממזרח למערב.

*#