אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שעתיים מפריז: ככה בונים טירה

בנאים, נפחים ושוזרי קש עומלים על בנייתה של טירה ענקית, שאמורה להיות מוכנה בשנת 2025. אתם מוזמנים לצאת לסיור מרתק באתר בנייה ימי הביניימי

תגובות

לא קל לבנות טירה. המדריכה שרה פרסטון, לבושה בשמלה כחולה שנראית כמו נלקחה מסרט על אבירי ימי הביניים, מצביעה על מגדל האבן הבנוי למחצה ושואלת לאיזה גובה כדאי שיתנשא לדעתנו בסופו של דבר. מעולם לא חשבנו על כך. איך קובעים את גובהו של מגדל בראש טירה? אנחנו, כמו יתר חברי הקבוצה שפרסטון מדריכה באותו יום, מגרדים בראשנו. רק לאחר כמה רמזים נדיבים אנחנו מבינים שהמגדל חייב להוסיף עוד שבעה או שמונה מטרים לגובהו, כדי שהצופה שיעמוד בראשו יוכל לראות מעל קו העצים שמקיפים את הטירה. צרפת, מסבירה פרסטון, מיוערת כיום הרבה יותר מכפי שהיתה במאה ה-14 והמגדל חייב להתאים לתנאי השטח. מיד לאחר מכן אנחנו מנסים לענות על השאלה הבאה שמציגה פרסטון: "מדוע הגשר שחוצה את התעלה שמגינה על הטירה מקובע למקומו ואינו מהסוג שמתרומם על צירו?"

אלפי טירות פזורות ברחבי אירופה. מאות ארמונות, מצודות וטירות ניצבים ברחבי צרפת. סגנונות הבנייה שלהם שונים אבל יש מאפיינים משותפים. לעתים קרובות, במהלך ביקור בכנסייה ענקית או בארמון מרשים אנחנו תוהים - איך בנו את המבנים הענקיים האלה לפני המצאת המנופים המכניים והמשאיות? מה היו השיקולים שהנחו את הבנאים בימי הביניים? באיזה חומרים השתמשו? איזה טכניקות וכלי עבודה עמדו לרשותם? האם אנחנו מסוגלים לשחזר כיום את טכניקות הבנייה שהיו נהוגות לפני 700 שנה, או שהוחכמה הזו אבדה לנצח?

זהירות, כאן בונים טירה

בעוד כמה שבועות תיפתח עונה נוספת, ה-14 במספר, באתר הבנייה של טירת גדלון (Chantier medieval de Guedelon) בלב יער בבורגונדי, כשעתיים נסיעה מדרום לפריז. ביקור שנמשך כחצי יום באתר בגדלון מאפשר למבקרים להכיר מקרוב את תהליך הבנייה הממושך והמפרך של טירה ימי ביניימית. האבן הראשונה בפרויקט המרתק הזה הונחה ב-20 ביוני 1997. תאריך היעד לסיום הבנייה הוא קיץ 2025. בוני גדלון לא ממהרים. מי כמוהם יודע שהתהליך חשוב במקרה זה יותר מן התוצאה הסופית. הם עושים עבודה יסודית, מדעית ומקצועית ומקפידים שלא "לעגל פינות". כל אחת מן האבנים שמרכיבות את הטירה נחצבת בקרבת מקום, מסותת בידי אומני הטירה ומונחת במקומה בידי הבנאים של הטירה. אם צריך להעביר כמה לבנים שסותתו מצד אחד של המתחם לצדו השני יעשו זאת בעזרת עגלה וסוס. אין מנופים או כלים מכניים ברחבי האתר.

בנייתה של הטירה בגדלון אמורה להימשך כ-30 שנה. פרק זמן זה כפול ממשך הבנייה המשוער של טירה בימי הביניים, אבל לא מדובר חלילה בעצלות. הסיבה העיקרית לכך שהבנייה נמשכת זמן כה רב נעוצה בכך שהבנאים לומדים מחדש את כל פרטי הקמת הטירה: מה היו החומרים שבהם השתמשו, מאיפה הביאו לאזור זה לבנים, באיזה כלי עבודה עיבדו אותם, איך הניפו את האבנים הכבדות לראש המבנה ומדוע בחרו בעיצוב מסוים. 50 אנשים עובדים בגדלון בכל עונה (בין מארס לנובמבר). 35 מהם עוסקים בבנייה והאחרים עוסקים בהדרכה ובאירוח של אלפי המבקרים שפוקדים את האתר בכל יום. בעלי המלאכה הם חוצבים, סתתי אבן, נגרים, נפחים, מומחים לאריחים, שוזרי קש וחבלים, סבלים, בנאים ואמנים.

הטירה בגדלון אינה שחזור של טירה היסטורית בת 700 שנה. התוכניות המדויקות לבניית הטירה הן פרי מחקר של מאות טירות, ארמונות ומצודות מן התקופה. המתכננים העכשוויים עושים שימוש בתיעוד, בציורים, בתבליטים ובספרים שנשמרו בעיקר במנזרים. התוצאה היא שילוב מחקרים שערכו ארכיאולוגים, היסטוריונים, חוקרי אמנות, מהנדסים ומומחים לבניית ארמונות (יש דבר כזה בצרפת). כחלק מן התהליך המציאו חברי הצוות את הרוזן מגדלון. הם החליטו לבנות לו טירה ממוצעת, כלומר הרוזן הבדיוני אינו עשיר כבני משפחת המלוכה, אבל אמיד למדי. מה מגבלות העושר שלו? הוא לא יכול להרשות לעצמו מותרות כגשר מתרומם מעל התעלה ולכן נאלץ להסתפק בגשר קבוע. זה פחות בטוח אבל יותר חסכוני. עדות נוספת למגבלות עושרו היא מספרן של האבנים המסותתות בחזית המבנה ובסוללה שמקיפה אותו. יש שם לא מעט אבנים מסותתות אבל לא כולן כאלה.

בניית הטירה בגדלון היא מיזם פרטי של חובב ימי הביניים בשם מישל גויו. ב-1979 רכש גויו טירה אחרת באזור זה ושיפץ אותה. העבודה נטעה במוחו את הרעיון לשחזר בניית טירה כתהליך מלא, ארוך ויסודי ופתוח לביקורים ולהשתתפות של הקהל הרחב. הרעיון הוא שילוב של מיזם תיירותי עם מחקר אדריכלי היסטורי. האדריכל הראשי ז'אק מולן ומנהל העבודה באתר - פלוריאן רנוצ'י, מומחה בעל שם לשחזור מבנים היסטוריים, קובעים את היעדים לכל עונה ומתמקדים בהיבט אחד של הבנייה בכל שנה. ועדה מדעית מאשרת את הדיוק של התוכניות ומבטיחה שלא יתגלו חלילה חריגות מן העקביות התקופתית. כ-300 מתנדבים מתקבלים בכל שנה כמשתתפים בפרויקט ולאחר הכשרה קצרה משתתפים במשך כמה שבועות באופן פעיל בתהליך הבנייה.

הצוות כולו לבוש בבגדים שהולמים את התקופה ושש לשוחח עם המבקרים. סתתי האבן הסבירו לנו באריכות את השיקולים בחיתוך הלבנים. הם חזרו כמה פעמים על פעולה פשוטה כדי שהילדים שצבאו עליהם יצעדו משם מרוצים. בסככה סמוכה התקיימה סדנה של סיתות וטיפול בשיש. משפחות שלמות ניהלו סביבנו ויכוחים על אופן הנחת הרעפים במבנה הראשון של הטירה שזכה כבר לקירוי. הגג הזה היה ההישג המרשים ביותר של עונת הבנייה בקיץ 2009.

פרסטון מסבירה שבכל שנה גדל מספר המבקרים. כרבע מיליון בני אדם רכשו כרטיסים לאתר הבנייה המפורסם במהלך 2009. רבים מהם חוזרים בכל קיץ כדי לבחון את ההתקדמות ומרגישים שותפים מלאים לפרויקט שמוקם בחבל מגוריהם. "בכל שנה יש קצת יותר מה לראות". מסבירה פרסטון. "בשנים הראשונות זה היה קצת מביך, כי אמרנו שאנחנו בונים טירה, אבל כל מה שאפשר היה לראות באתר היתה חפירה של תעלה וסוללת עפר מהודק ששימשה כבסיס למבנה. רוב המבקרים צחקו ואמרו שאם לא נשים יסודות מבטון הטירה כולה תקרוס על ראשינו. זה עוד לא קרה, אבל רבים עדיין מתייחסים אלינו כאל משוגעים". מה יעשו עם הטירה כאשר הבנייה תסתיים? פרסטון צוחקת ואומרת שכנראה יפרקו אותה אבן אחר אבן ואז יתחילו הכל מחדש.

איך להגיע?

אם נוסעים מפריז דרומה בוחרים באוטוסטרדה 6A וממנה עוברים לכביש 77A ויוצאים ביציאה מספר 21. הנסיעה נמשכת כשעתיים. העיר הסמוכה לגדלון היא אוקסר (Auxerre). כדי להגיע ממנה נוסעים בכיוון דרום מערב בכביש 965D. הנסיעה נמשכת כ-40 דקות. הכניסה עולה תשעה יורו למבוגר ושבעה יורו לילד. מידע מלא באתר.

כתבות שאולי פספסתם

*#