הכי רחוק מספינות נופש: טיול מעבורות בים התיכון

המעבורות הקטנות אינן רק כלי תחבורה נוח וזול, אלא הן גם מספקות לעתים קרובות תחושת הרפתקה ים-תיכונית. במיוחד בסתיו, כשהסיפון מתרוקן מהמוני התיירים

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מעבורת בקורסיקה
משה גלעד
משה גלעד

טעות נפוצה גורסת כי המעבורות הקטנות הן מין בסכנת הכחדה. אמנם רשת קווי התעופה צפופה ועמוסה מתמיד, לפעמים אפילו במחירים נמוכים מאוד, אבל המעבורות מספקות אפשרויות, גמישות ועונג שאי אפשר למצוא בשום דרך אחרת.

המעבורות הן כלי תעבורה ותו לא - הן אינן מיועדות להפלגות נופש, ואינן מספקות בילויים, אוכל וריקודים כמו בספינות פאר, אלא הן מעין אוטובוס צף, שמעמיס נוסעים ותיירים (ובחלק מהמקרים גם מכוניות ומשאיות); מדובר בעסקים ולא בבילוי. אבל גם בלי לחפש נקודות דמיון לספינות האהבה למיניהן, אפשר לתכנן כמה מהמסלולים המעניינים ביותר בים התיכון תוך התבססות על לוחות הזמנים וקווי השיט המסורתיים של המעבורות. בעבור אלה שנוסעים עם קרוואן ממונע, המעבורות מאפשרות לשאת את מקום הלינה גם לאיים הנידחים ביותר.

Liguria, Italy
צילום: Alberto Masnovo / Shutterstock.c

מחירו של שיט מעבורות נמוך בדרך כלל - בדיוק כמו קווי תחבורה ציבורית אחרים. התנאים והשירותים שניתנים על המעבורות אינם מצטיינים ברוב המקומות, ורמתם הבסיסית מאפשרת להישאר בתחום המחירים הסבירים. בכל המעבורות אפשר לרכוש קפה, חטיפים או כריך. ברוב המקומות אין צורך להזמין מקומות מראש. התדירות הגדולה של קווי המעבורת מאפשרת לאלתר, ולהחליט על השימוש בהן גם ברגע האחרון.

רוב ההפלגות שנסקרות כאן אינן נמשכות יותר מכמה שעות. כל החברות הגדולות בתחום מפרסמות לוחות זמנים שנתיים קבועים, ואפשר לבדוק אותם בסוכנויות ובאתרי האינטרנט.

Lake Maggiore תיירים במעבורת
צילום: elesi / Shutterstock.com

הסתיו הוא עונה מצוינת להפליג בקווי המעבורת. רובם פועלים ברציפות כל השנה, מכיוון שאינם מיועדים רק לתיירים. ברבים מהקווים מופחתת תדירות ההפלגות בסוף אוקטובר, אבל כבר בסוף אוגוסט נעלמים המוני התיירים והסיפון כולו עומד לרשות השטים. הם יגלו כי באזור מתויר ומוכר כמו הים התיכון, המעבורות מספקות לעתים קרובות את תחושת ההרפתקה שכה חסרה במקומות אחרים באזור.

איי יוון אמנות הדילוגים

הדילוג בין איי יוון (island hopping) הוא אחת החוויות הנפלאות ביותר המוצעות במימי הים התיכון. יותר מ-80 איים יווניים מקושרים בקווי מעבורות. רוב הקווים יוצאים מפיראוס, הנמל של אתונה. הם מתאימים בעיקר למי שרוצה לעבור בין האיים הקיקלאדיים המערביים או המזרחיים, ולמי שרוצה לבקר באיי דודקאנס. ההפלגות מיועדות ומתוכננות כך שהן מאפשרות לדלג בין איי כל קבוצה.

מסובך, יקר וקשה הרבה יותר לדלג בין איים מקבוצות שונות. לכן, נבון יותר להתרכז בקבוצה אחת ולתכנן דילוגים בין אייה. בקבוצת האיים הספוראדיים, למשל, אפשר להפליג בקלות בין סקיאתוס, סקופלוס ואלוניסוס. המעבר בין אי אחד למשנהו נמשך כשעה בלבד. הקו הפופולרי ביותר בין מדלגי האיים הוא הקו של חברת בלו סטאר, שיוצא בכל יום מפיראוס למסע בין האיים הקיקלאדיים. המעבורות על קו זה עוגנות בטינוס, מיקונוס, סירוס, פארוס, נאקסוס וסנטוריני. אפשרות אחרת היא לצאת לאיי הדודקאנס, קו שנחשב לאחד הארוכים ביותר. המעבורות פוקדות את נמלי פאטמוס, לרוס, קאלימנוס, קוס, טילוס ורודוס. מרודוס אפשר להמשיך בקלות לאיים הקטנים סימי וניסירוס.

מעבורת באיי יוון
צילום: David Fowler / Shutterstock.com

למרות הפופולריות הרבה, אי אפשר לקנות כרטיס "חופשי", שמכיל דילוגים ללא הגבלה. המחיר נקבע בעבור כל קטע שיט. למרות זאת, חופש ההחלטה נשמר ממש עד הרגע האחרון: אם קונים כרטיס לקאלימנוס אבל ברגע העגינה התברר לכם שצבע השמשיות בבתי הקפה אינו בדיוק כוס התה שלכם, או שהידיד החדש שרכשתם על הסיפון ממשיך לאי קוס, אין שום בעיה ואפשר לרכוש על הסיפון כרטיס לקטע נוסף.

הטעויות הנפוצות ביותר בבחירת היעד נובעות משתי סיבות: ראשית, בלוחות הזמנים רשומים לעתים שמות הערים והנמלים ללא שמות האיים לידם. בעבור המקומיים זה מובן מאליו, אך תיירים מתבלבלים בקלות; ושנית, על הספינות כתובים שמות ערים או איים באזור, אבל אין כל קשר בין השמות לבין יעדי ההפלגות של הספינות.

מעבורת בקורסיקה
צילום: Getty Images IL

שלושה אתרי אינטרנט מכילים את לוחות הזמנים והמידע המלא לשטים במעבורות בין איי יוון:

www.ferries.gr
www.greekferries.gr
www.gtp.gr

הים האדריאטי לראות את ונציה - ולשוט

הים האדריאטי הוא שלוחה של הים התיכון, המפרידה בין חופה המזרחי של איטליה לחופים המערביים של סלובניה, קרואטיה ואלבניה. החוף הסלובני קצר מאוד (60 ק"מ בלבד) ואלבניה יעד תיירותי בחיתוליו, לעומת זאת קרואטיה היא גן עדן לחובבי המעבורות.

1,000 איים מנמרים את החוף הקרואטי. רק חלק קטן מהם מיושבים, אבל אלה תלויים לחלוטין בשירות המעבורות. בניגוד ליוון, שבה פועלות בתחום עשרות חברות שמתחרות זו בזו, בקרואטיה נשלט השוק כולו על ידי החברה הממשלתית יאדרוליניה (Jadrolinija). מעבורות החברה פוקדות מדי יום 40 איים, ובעונת התיירות - עוד כ-60 אתרי נופש.

עולים למעבורת יוון
צילום: Rolf G Wackenberg / Shutterstock

קו המעבורות המרכזי של יאדרוליניה פשוט ונוח מאוד להבנה: בכל יום יוצאות מעבורות מהעיר הצפונית רייקה ומהעיר הדרומית דוברובניק. השיט לכל אורך הקו המקשר בין שתי הערים נמשך 24 שעות, שבהן פוקדות המעבורות את כל התחנות בדרך - בנמלי האיים ובערים לאורך החוף.

מלבד קו מרכזי זה מפעילה החברה עשרות מעבורות שמקשרות בין האיים השונים לבין היבשת. חלק מהן שטות זמן קצר מאוד. כך, למשל, המעבר מהיבשת לאי קורצ'ולה, בנקודה שבה הוא קרוב ביותר לחוף, נמשך פחות מחצי שעה. בתקופת הקיץ המעבורת יוצאת לאי וחוזרת ממנו עשר פעמים ביום. גם האיים הגדולים האחרים (חוואר, ברץ' וקרק) זוכים לשירות דומה.

המחיר נקבע לפי משך השיט. בקטעים הקצרים ביותר העלות נמוכה מאוד - כמה יורו לאדם. משרדי חברת יאדרוליניה נמצאים בכל נמל, אף כי השירות בהם מזכיר לעתים שפעם היתה כאן מדינה קומוניסטית, חובבת ביורוקרטיה.

מלבד השיט בתחומי קרואטיה מציע הים האדריאטי כמה הפלגות מעניינות המקשרות בין החוף הקרואטי והסלובני לאיטליה. האפשרויות הקצרות והמעניינות ביותר הן המעבר מדוברובניק לנמל בארי, בדרום מזרח המגף האיטלקי, והחצייה בקטע הצפוני מזדאר שבקרואטיה, או המעבר מהעיר הסלובנית איזולה לנמל של ונציה.

הפלגה כזו מאיזולה לוונציה יוצאת בכל בוקר ושבה בכל יום אחרי הצהריים. המחיר לשיט הלוך וחזור: החל מ-60 יורו לאדם. ההפלגה המהירה מאוד על הספינה "נסיך ונציה" נמשכת שלוש שעות בדיוק. אנשי צוות הספינה טוענים בתוקף שמגישים בה את הקפה הטוב ביותר בים האדריאטי. הקפה אמנם לא רע, אבל מלבדו, לא מגישים בספינה מאום. ההפלגה מאיזולה לוונציה נוחה מאוד לשטים מכיוון שהספינה עוגנת במרכז העיר, קרוב מאוד לפיאצה סן מרקו.

מידע על המעבורות בקרואטיה אפשר למצוא באתר של יאדרוליניה:

www.jadrolinija.hr

למידע על המעבורת לוונציה: https://venezialines.com/

סיציליה למרגלות הרי הגעש

בכל כמה שנים עולה הרעיון מחדש. ראש ממשלת איטליה הנודע סילביו ברלוסקוני, הבטיח שהוא מתכנן לבנות את הגשר החלומי מעל מיצר מסינה, גשר שבנייתו תהפוך את סיציליה מאי לחלק מן המגף האיטלקי. בשנת 2005 אישרה ממשלת איטליה את התוכנית, בה אמור היה להיבנות גשר ענק, באורך 3.5 ק"מ ובעלות חמישה מיליארד יורו. זה עוד לא קרה. עד שזה יקרה ימשיכו מעבורות תכופות מאוד לחצות את מיצר מסינה.

אפשרות נוספת, למגיעים מחלקה הצפוני של איטליה, היא לשוט ישירות מגנואה לפאלרמו. השיט הזה נמשך 18 שעות ועולה כ-120 יורו.

החלק המעניין יותר בשיט מעבורות באזור סיציליה מיועד לאלה הרוצים לבקר בקבוצת האיים האיאוליים, מצפון לסיציליה. צי של מעבורות פוקד בכל יום את ליפארי, וולקאנו, פיליקודי, סאלינה וסטרומבולי. בכמה מהם אפשר לראות הרי געש פעילים וכולם מספקים נוף דרמטי. כל מי שראה את הסרט הנפלא "יומנו של ג'יאני מוראטי" יודע עד כמה ביקור באיים אלה יכול להיות משעשע וסוריאליסטי.

מידע נוסף אפשר למצוא באתר: www.bestofsicily.com/lipari.htm

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ