איתן לשם

בריטניה עומדת להיפרד מהאיחוד האירופי במסגרת הברקזיט המפורסם שלה, אך ספק אם מי מתושביה חשב על ניתוק כה מהותי מהיבשת שעלול להגיע בעקבות קריסה אפשרית של חברת יורוסטאר. החברה המפעילה את קווי הרכבת בין אנגליה לצרפת (ומפעילה גם קווים לבריסל, הולנד ומורדות האלפים) הודיעה כי היא נמצאת בקשיים כלכליים משמעותיים, וביקשה ממשלת בריטניה סיוע דחוף.

בהנהלת יורוסטאר פרסמו כי תנועת הנוסעים ברכבות צנחה במהלך 2020 ב-85%, כאשר כיום החברה מפעילה רק שתי רכבות ביום, זאת בניגוד לתקופה שלפני המגיפה - אז פעלו שתי רכבות בכל שעה בין צרפת לאנגליה. ב-2019 שינעה יורוסטאר לא פחות מ-11 מיליון נוסעים, והיא מעסיקה באופן ישיר 1,200 עובדים ועוד מספר דומה בהעסקה עקיפה. לאור המצב הכלכלי, ועל אף הזרמת הון עצמי של 200 מיליון אירו על ידי תאגיד הרכבות הצרפתי שמחזיק ברוב המניות בחברה – ביורוסטאר הושיטו יד לאנגליה בבקשת עזרה.

במכתב שנשלח למשרד התחבורה הבריטי כתבו 28 מומחים בתחום כי קיום יורוסטאר הוא הכרחי לכלכלה הבריטית. "ללא מימון נוסף מהממשלה, קיים סיכון ממשי להישרדותה של יורוסטאר...המצב הנוכחי חמור מאוד", כך נמסר. "שמירת הקשר ליבשת צריכה להיות סמל, הן לרצוננו לבנות עתיד טוב יותר והן לקשר השיתופי החדש שלנו עם שכנינו באירופה. אם יתירו לעסק ליפול בין סדקי תמיכה - ההתאוששות שלנו עלולה להיפגע", נכתב עוד.

המומחים הוסיפו כי "מספר התיירים הבינלאומיים עשוי להישאר נמוך לפחות עד האביב, כך שאובדן המסלול הזה יהווה מכה לכלכלת בריטניה כולה. יש לזכור כי כמעט ארבעה מכל חמישה נוסעים משתמשים ברכבת לנסיעה בין לונדון לפריז או לבריסל".

חברת יורוסטאר נמצאת בבעלות משותפת של תאגיד הרכבות הצרפתי (55%), קרן השקעות קנדית (30%), קרן השקעות תשתית בריטית (10%) וחברת הרכבות הבלגית (5%). יורוסטאר מפעילה נסיעות רכבת בין צרפת לאנגליה, דרך מנהרת התעלה, החל מ-1997. המנהרה החלה להיחפר בתחילת שנות ה-80 והושלמה במחצית העשור לאחר מכן ובהשקעה של 15 מיליארד אירו. שנות ה-90 היו נקודת שיא בקשר בין בריטניה לאיחוד האירופי וחניכת התעלה הפכה לסמל של חיבור מחודש זה.

הרעיונות על כריית מנהרה בין המדינות המופרדות על ידי תעלת למאנש, החלו לעלות עוד בתחילת המאה ה-19. אז חלמו על כרכרות סוסים שירכבו לאור מנורות בין המדינות, תוך שימוש באיי התעלה הפזורים לרוחבה עבור פתחי אוורור. כמעט 200 שנים אחרי התכנון הראשוני המנהרה הפכה למציאות, אך כעת – כשבריטניה מתמודדת עם גבולות סגורים (גם בשל הסכם הברקזיט המתעכב וגם בשל מגבלות הקורונה) – המנהרה הפכה לחיבור היחיד של בריטניה עם האיחוד. אם לא יוזרם סכום כסף משמעותי, ייתכן שגם חיבור זה יירד לטמיון ובבריטניה תהפוך סופית מאימפריה לאי.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ