זיכרונות המלך הפרעוני בנחל קיני

מסלול מתוק, מרוכז וקצר. חלקו במכונית (כל מכונית נוסעים טובה למשימה), חלקו ברגל

משה גלעד

מסלול מתוק, מרוכז וקצר. חלקו במכונית (כל מכונית נוסעים טובה למשימה), חלקו ברגל (כל ילד מתאים לדרך). נקודת ההתחלה היא צומת מגידו, המפגש בין כביש מס' 65 לכביש מס' 66. בצומת מאפסים את מד המרחק ופונים אל כביש 66, לכיוון צומת התשבי/יוקנעם. כעבור 700 מ' בדיוק פונים בזהירות שמאלה אל דרך עפר, סימון שבילים אדום. אפשרות נוספת, בטיחותית יותר: להגיע עד הפנייה למושב יוגב, לעשות פרסה לכיוון צומת מגידו, לאפס את מד המרחק וכעבור 1.8 ק"מ לפנות ימינה אל אותה דרך עפר - שמתחילה ברווח שבמעקה הבטיחות.

כך או אחרת: בנקודת ההתחלה של דרך העפר מאפסים את מד המרחק וממשיכים בנהיגה מערבה. מימין מתנשא תל מגידו. ב-600 מ' צומת משוכלל - ממשיכים ישר עם הסימון האדום. ב-700 מ', במזלג, ימינה עם האדום. מימין חורשה נהדרת עם ברושים ומבנים ישנים של הצבא הבריטי - מחנה לג'ון לשעבר, שבימי מלחמת העצמאות שימש את "צבא ההצלה" בפיקודו של פאוזי אל-קאוקג'י, שיצא מכאן להתקפה הנודעת (והכושלת) על קיבוץ משמר העמק. ב-1.0 ק"מ מוצאים חניה (אם זה 4x4 אפשר לגלוש שמאלה אל ערוץ הנחל ואל רחבת העפר, על שפת הנחל, לצד עץ תות כביר). מכאן הולכים ברגל.

שביל ההליכה מתחיל ליד תחנת השאיבה ולמעשה מדובר בהמשך הסימון האדום (אם פוסעים במורד לעבר הערוץ, צריך לפנות ימינה, אל תחילת שביל ההליכה). השביל חודר אל תוך הסבך וחוצה כמה פעמים את נחל קיני. הנחל מתחיל בגבעה 400, הנקודה הטופוגרפית הגבוהה ביותר ברמות מנשה, 400 מ' מעל פני הים (שטח אש פעיל באמצע השבוע). נחל קיני מקבל את מימיו מעין קיני ומעיינות קיני ולמעשה הוא הנחל האיתן היחיד באזור עירון (ואדי ערה). מקור השם של הנחל בספר הזיכרונות של מלך מצרים, פרעה תחותמס ה-3, שבשנת 1468 לפני הספירה, במסעו לכיבוש מגידו הגיע "לדרומה של מגידו, אל שפת נחל קינה".

בריכה סמוכה

בערבית נקרא הנחל ואדי א-לג'ון - על שם הכפר לג'ון, שניטש ב-1948 ושימר בשמו את השם הרומי-ביזנטי לגיו, ע"ש לגיון רומאי שחנה כאן, סמוך למעבר עירון האסטרטגי.

משה גלעד

שביל ההליכה צר ומפותל. חלקו עובר בתוך מנהרות של צמחיית נחל עשירה ומאלץ את הגדולים להתכופף לגובה של הקטנים. לאחר כ-400 מ' מגיעים אל עינות קיני. בערבית זה נשמע טוב יותר: עין אלג'ומה (השמנה) ועין אלחליל (הידיד). ממשיכים עם השביל האדום וכעבור כ-200 מ' פוגשים טחנת קמח משומשת במצב טוב, ששימשה את כפרי האזור עד קום המדינה. עוד כ-200 מ' של הליכה עם השביל, שחוצה חורשה, ומגיעים אל דרך עפר רחבה, שלצדה בריכה גדולה וסכר בטון. בחורף מתמלאת הבריכה והמים משמשים להשקיית השדות.

חלק מטחנת קמח ששימשה את כפרי האזור עד 1948

מכאן אפשר לחזור לאחור באותו שביל מן האגדות או לחלופין לפסוע על דרך העפר ימינה, לצד הגדה הצפונית של הנחל, לאורך שורת עצי הצפצפה, וכעבור כ-700 מ' להגיע למכונית. ואפשר גם לבקש מהנהג להקפיץ את המכונית לנקודת הסיום, בסמוך לסכר ולבריכה (הוא צריך להמשיך ישר על דרך העפר, פחות מקילומטר אחד, עד שרואים משמאל את הבריכה והסכר ושומעים את הקריאות שלכם).

אזור: רמות מנשה אורך: 4 ק"מ משך: 2-3 שעות מפות: הכרמל, מס' 4 בסדרת מפות טיולים וסימון שבילים דרגת קושי: קלה, לכל המשפחה עונה מומלצת: כל השנה ובמיוחד באביב מגבלת שטחי אש: אין