הסתיו כבר כאן: מסלולים בעקבות פריחת החלמוניות

אמנם לפי מזג האוויר נדמה שעוד קיץ, אבל אם בודקים את פריחת החלמוניות - הסתיו כבר כאן. זמן הפריחה מאוד קצר - אז מהרו לצאת לחיק הטבע

אלכס ליבק

אמנם עברנו לשעון חורף, והימים החמים לא בדיוק גורמים לכם לחשוב על חלמוניות, אבל תתפלאו לשמוע שהפריחה הגדולה של החלמונית בארץ היא דווקא בחודשים אוקטובר עד דצמבר. אז מאחר ואנחנו ממש עכשיו בשיאה של התקופה, זה הזמן לצאת ולחפש אחר פרחי החלמוניות.

החלמונית הגדולה היא פרח בר מהיפים בארץ, ששייך למשפחת הנרקיסים, והוא מהסימנים המובהקים המבשרים את בוא הסתיו. הצמח, בעל בצל גדול, מצמיח בסתיו פרחים צהובים גדולים, בצבע חלמון עמוק ובוהק, שפורחים בקרבת האדמה ללא עלים. למרות גובהן הנמוך, צמוד הקרקע, קשה לפספס אותן בזכות צבען הצהוב והבולט.

משך הפריחה שלהן הוא קצר ולכן כדאי ולמהר לצפות במשטחים הצהובים שהן יוצרות ברחבי בארץ. חשוב לפני היציאה לטיול להזכיר לכל בני המשפחה כי מדובר בפרח נדיר ומוגן שאסור לפגוע בו.

» טיולים בארץ - הצעות נוספות
» איפה רואים פריחת חלמוניות במלוא הדרה?

יער להב

ביער להב ששוכן על גבול מדבר הנגב הצפוני תמצאו מסלולים עם נופים יפהפיים אבל אם תפקחו היטב את העיניים תמצאו את מקום מחבואן של החלמוניות. חשוב להקפיד וללכת על השבילים בלבד בכדי לא לרמוס חלילה פרח מסתתר. למשפחות המעוניינות - אפשר לעשות את המסלולים גם ברכיבה על אופניים. פריחת החלמונית הגדולה במקום הינה בחודשי הסתיו (אוקטובר-נובמבר) לשבועיים - שלושה בלבד. מהרו.

לעמק החלמוניות: נוסעים על כביש מס' 40 (בית קמה-באר שבע) עד לצומת להבים. בצומת פונים שמאלה לכביש 31, חולפים על פני הכניסה המזרחית ללהבים (הכניסה השנייה) מצד ימין ישנו חניון "החלמוניות". שם ניתן להחנות את הרכב ולהמשיך על פי השילוט רגלית בדרך עפר המקבילה לכביש הראשי ומובילה לעמק החלמוניות. ניתן לטפס גם לגבעות גורל הנמצאות בסמוך לחניון ומשם לרדת לעמק החלמוניות.

נחל שועלים

על הר ירוחם במסלול נחל שועלים נמצאים ריכוזים אדירים של חלמוניות שרידי פולחן וגבים. כשמטפסים לראש ההר ניתן להציץ ולראות את הנוף המדברי האינסופי שמשתרע ממנו. משם אפשר להמשיך בהליכה עד לאגם המדברי. המסלול מתאים למיטיבי לכת.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 40 לכיוון שדה בוקר, פונים בכביש 224 לכיוון ירוחם, פונים ימינה בכביש 204 לכיוון צומת ירוחם עד שתראו מצד ימין את פארק ירוחם ומעלה ירוחם. הנחל מתחיל בכניסה לפארק.

יער יתיר

גם ביער יתיר תוכלו להינות מפריחת החלמוניות. ביער מספר דרכי יער: הדרך הראשית מסומנת בצבע ירוק ודרך החלמוניות מסומנת בצבע שחור. אז לכו בעקבות הסימון השחור כדי לגלות את השטח הצהוב.

כיצד מגיעים? אל יער יתיר מוליך כביש המסתעף צפונה מכביש שוקת-ערד, כביש מס' 31, וכן כביש 3269 המוביל ליישובי דרום מערב הר חברון. לבאים מכביש 31 כ- 5 ק"מ מצומת שוקת לכיוון ערד פונים צפונה (שמאלה לבאים מצומת שוקת וימינה לבאים מכיוון ערד). הפניה אל דרך החלמוניות היא מדרך היער הראשית המסומנת ירוק. שלט הפניה חום מורה אל דרך החלמוניות מדרך היער הראשית. המשכה מסומן בשחור.