טיול לפרסת נקרות ועין סהרונים

טיול מרהיב בשולי מכתש רמון בפרסת נקרות ועין סהרונים, רגע לפני שיהיה חם מדי

נחל נקרות ועין סהרונים
מאור בקל

נצא לטיול מדברי קסום בנחל נקרות. במבט ראשון הוא אולי נראה שולי ולא משמעותי, אבל נחל נקרות מנקז אליו את נחל רמון, הנחל הראשי במכתש רמון, מן הגדולים שבנחלי הר הנגב, משם זורמים השניים יחד אל הערבה.

אזור מכתש רמון, יחד עם המכתשים האחרים בנגב, הוא אחד מהאזורים המרתקים בארץ מבחינה גיאולוגית וגיאומורפולוגית וזכה להכרה בינלאומית. המבנה הא - סימטרי של הרכסים בהם נוצרו מכתשים, יוצר תופעות ייחודיות ומעניינות והטיול באזור הוא מעין מסע אל בטן האדמה, שבמהלכו זוכים לראות את השפעתם של התהליכים האדירים על עיצוב הנוף. בטיול במכתש רמון ניתן גם להתרשם מפועלו של האדם בתקופות הקדומות, כיצד התגבר על מכשולים טבעיים, יצר כאן מערכת דרכים עניפה והקים לאורכה מיצדים וערים אשר שמרו על הדרך.

במהלך הטיול אפשר ליהנות מהנופים המרהיבים ומהאתרים ההיסטוריים הפזורים בהם, כמו גם מהחי ומהצומח האופייניים לאזור.

נחל נקרות ועין סהרונים
מאור בקל

נתחיל את הטיול בחאן סהרונים, שריד ארכיאולוגי של אכסניית דרכים, על דרך הנבטים העתיקה, בה הלכו נוודים וסוחרי המור והלבונה בעת העתיקה, משם נרד במעלה הדקלים, העובר על תוואי דרך הבשמים. בהמשך נפנה לתוך פרסת נקרות, בה נלך בתוך מעוק קטן, בין גושי סלע ענקיים וצמחייה מדברית, עד לעין סהרונים ולחאן סהרונים.

מידע כללי:

סימון המסלול: אדום (מעלה דקלים), ירוק וכחול (פרסת נקרות)

אורך מסלול ההליכה: כ-4.5 ק"מ במסלול מעגלי

נקודה התחלה וסיום המסלול: חאן סהרונים

דרגת קושי: בינונית, מתאימה גם למשפחות מיטיבות לכת

זמן הליכה משוער: 3-5 שעות

עונות מומלצות: סתיו, חורף, אביב

אין להיכנס לפרסה בתקופת מזג אוויר הפכפך, מחשש לשיטפונות.

מים ושירותים: מצפה רמון, חניון בארות.

ציוד מומלץ: נעליים סגורות, לפחות 3 ליטרים מים לאדם, כובע, מפה וקרם הגנה.

דרך הגעה: יורדים עם כביש 40 דרומה, אל תוך המכתש. נעבור מצד ימין את המנסרה ואתר החולות הצבעוניים, נעבור על גשר מעל נחל רמון ונגיע לשלט המורה ימינה לחניון לילה "הגבס". נערוך סיבוב פרסה ונחזור מעט צפונה עד פנייה ימינה (מזרחה), לדרך עפר טובה לכל רכב המסומנת בסימון שבילים כחול. דרך זו נקראת 'ציר צבעי הרמון'.

ניסע עם הדרך הכחולה במשך 20 דקות, עד שנתחבר לסימון שבילים אדום (שמאלה). דרך העפר רחבה ומסומנת עבירה לכל רכב. לאחר נסיעה קצרה, פונים שמאלה, צפונה, עם סימון שחור. במהרה יתגלה משמאל חניון בארות. ממשיכים ישר ובצומת השבילים הראשון פונים ימינה, בכיוון מזרח, לדרך עפר מסומנת אדום, וממשיכים כקילומטר. לאחר מכן פונים, בעקבות השילוט, דרומה (סימון אדום) אל חאן סהרונים, כ-4 ק"מ אחרי חניון בארות יש מגרש חנייה קטן. כאן מתחיל טיולנו, וכאן גם מסתיים.

מסלול הטיול:

מהחנייה נלך לעבר חאן סהרונים, על סימון שבילים אדום.

חאן סהרונים הוא אחד מחניוני דרך הבשמים - דרך עתיקה, מלאה הסתעפויות, המתחילה בחצי האי ערב ומסתיימת בנמל עזה. לאורכה הובילו מהמאה הרביעית לפנה"ס ועד המאה הרביעית לספירה, בשמים ותבלינים המופקים בצפון חצי האי ערב (אזור תימן ומוסקט של היום) לנמלי הים התיכון, ומשם – דרך הים – לאירופה. הסוחרים אשר נעו על דרך זו, נקראו 'נבטים'. חאן זה, שאנחנו עומדים בו עכשיו, הוא אחד מהשרידים הארכיאולוגיים הרבים והמרשימים, שנותרו לאורך דרך זו.

נחל נקרות
חיים טרגן

מן המצד נמשיך מזרחה, אל מעלה דקלים בדרך הבשמים הנבטית - דרך עפר בלתי מוצלת המסומנת באדום, נדרשת מעט סבלנות עד שמגיעים לחלק היפה של הטיול, אך התגמול מובטח. השם מעלה דקלים לא צריך להפחיד, זהו אמנם מעלה, אבל באופן כללי, אנחנו במגמת ירידה.

לאחר כ-800 מטר של הליכה בדרך העפר, פונים ימינה, לכיוון דרום מזרח, לשביל הליכה מסומן בירוק. השביל מביא אותנו במהרה לערוץ נחל נקרות ודרך המסומנת בכחול, העוברת לאורכו. זה הרגע בו אנחנו "עולים" על שביל ישראל. ממשיכים לכיוון דרום מערב ונכנסים לתוך נחל נקרות. (מהרגע שהגענו לסימון הכחול (לנחל נקרות) נמשיך כל הדרך על סימון שבילים כחול, עד ההגעה לחניון).

פרסת נקרות

לאחר הליכה קצרה במעלה הערוץ הרחב של נחל נקרות, נגיע אל ראשיתו של מעוק פרסת נקרות. פרסת נקרות היא תופעת טבע ייחודית, רבת עוצמה, במפגש הנחלים רמון ונקרות, תוצאה של תהליכי התחתרות בשכבות הגיאולוגיות של מכתש רמון. נחשף כאן לתופעות טבע עוצמתיות ונכיר את החי והצומח באזור שפיתח מנגנונים פיסיולוגיים והתנהגותיים, על מנת להסתגל לתנאים הקיצוניים המאפיינים את המדבר.

כבר בכניסה, נגלה את  מערת נקרות העמוקה והרחבה בגדה השמאלית של הנחל.

המעוק היפהפה והמרשים, הוא תוצאה של התחתרות הנחל במסלע המקומי,  והמערה הגדולה והיפה נוצרה עקב התחתרות הנחל מתחת לשכבות הסלע. ננוח בצל המערה.

עין סהרונים

נמשיך במעלה הנקיק, שעומקו כ-15 מטר והמרחק בין קירותיו 2-3 מטר בלבד. לאחר כמה עשרות מטרים, מתרחב הנחל, אבל ממשיך לשמור על אופיו הקניוני, כשהוא תחום בין מצוקי גיר זקופים ומרשימים.

ממשיכים כקילומטר במעלה הנחל. שימו לב לצמחיית הערוצים המאפיינת את הנחל. חוצים את נקיק הסלע – שער רמון וממשיכים לעין סהרונים. עין סהרונים הוא מעיין יפה, הניזון מאופק מי תהום גבוהים בלב מכתש רמון, ועיקר שפיעתו בחורף ובתחילת האביב. שמו מגיע מצמח "הסהרון המשלשל", אשר גדל בקרבת מקום. המעיין והצמחייה השופעת סביבו, הם מקור משיכה לבעלי חיים רבים, לכן נוכל לראות מגוון רחב של עקבות בחול וגללים של בעלי חיים. נחפש ונזהה עקבות בעלי חיים, קטנים וגדולים, להכרות עם אלה המתקיימים ממנו, ובאים לשתות ממימיו, ביום ובלילה, ולתור אחר מזון.

נחצה את עין סהרונים ונגיע לחניה שממנה יצאנו.