מעין שוירח לעין אי"ה: טיול 4X4 קליל בדרום רמת הגולן

נוף משגע, אתגרי נהיגה קלילים ובריכה מקסימה אחת או שתיים לטבילה מרעננת: הצעה לטיול שמתאים בדיוק לחופשת סוכות בצוקים ובמעיינות של דרום רמת הגולן

3תגובות

מפת סימון שבילים: 1, החרמון, הגולן ואצבע הגליל

מסלול צוקים ומעיינות דרום רמת הגולן
יעל שינקר

נוף משגע, אתגרי נהיגה קלילים ובריכה מקסימה אחת או שתיים לטבילה מרעננת. הנה רעיון לטיול קומפקטי בדרום רמת הגולן. המצרכים הדרושים: רכב 4X4 (גם דגם "רך" כמו סובארו XV או טויוטה ראב4 יעשה את העבודה) וכמובן מים וכובע, בגד ים, קצת נשנושים.

הוי כנרת שלי. אנחנו מתחילים בצומת מעגן. מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה, צפונה, לכביש 92 (לא ממשיכים ישר לחמת גדר).

1.6 ק"מ – חולפים על פני תל קציר.

2.6 ק"מ – חולפים על פני תחנת דלק האון.

3.5 ק"מ – שימו לב: פונים ימינה, סימון שבילים ירוק, שלט "הטייסים הטורקים", דרך עפר. כיוון הנסיעה הוא מזרחה. הטיול שלנו מתחיל.

מיד בירידה לשטח מאפסים את מד המרחק.

רמת הגולן מתנשאת מעלינו במלוא הדרה.

100 מטר – הדרך מתעקלת שמאלה.

200 מטר – עיקול ימינה.

800 מטר – אנדרטת הטייסים הטורקים.

ב-27 בפברואר 1914 התרסקו למוות יזבשי פתחי ביי ומולה עוואל ביי. הכול התחיל בתחרות שחצנית בין המעצמות. טורקיה רצתה להוכיח עליונות אווירית ושלחה שני טייסים מוכשרים מדמשק לקהיר, עם כמה עצירות ביניים, אחת מהן בירושלים. בעת שרבים חיכו לטייסים בירושלים, הם כבר היו מוטלים מתים סמוך לכנרת. השַרְקִיָה, אותה רוח מזרחית חזקה, הפילה את המטוס, ואולי זאת הייתה בכלל תקלה טכנית. אנדרטת הטייסים מוקפת גן מטופח. המקום מתוחזק במימון של ממשלת טורקיה.

אחרי הביקור באנדרטה פונים ימינה, לפי הסימון הירוק. הכיוון הוא דרום.

1.4 ק"מ – ממשיכים בדרך הראשית.

1.8 ק"מ – מפגש עם סימון אדום. ממשיכים ישר לפי הסימון הירוק. העלייה שלנו לרמת הגולן מתחילה. הגובה נצבר בהדרגה ואיתו מתגלה הנוף.

2.0 ק"מ – אנחנו מעל תל קציר.

3.0 ק"מ – נוף מרהיב של הכנרת וטבריה (תלוי בכמות האובך).

3.5 ק"מ – עיקול שמאלה.

3.6 ק"מ – רחבת חניה, מדרגות, שולחנות. שלט "עין שוירח".

מומלץ לחנות כאן בצד, בלי לחסום את הדרך.

מכאן ממשיכים ברגל אל המעיין.

חולפים בהליכה על פני מחסום בקר. הדרך למעיין ולבריכה נמשכת כ-300 מטר של הליכה קלה. ברקע נוף יפה של מורדות רמת הגולן והכנרת.

הבריכה עצמה היא באורך 10 מטרים ורוחב של שני מטרים, ועומקה המקורי הוא 1.5 מטרים, אלא שאנשי רשות הטבע והגנים קבעו שבמקום יש סכנת טביעה, ולכן הם דואגים לרוקן אותה כך שמפלס המים לא יהיה גבוה יותר מ-60 ס"מ. מדי פעם מישהו דואג לסתום את החור שבדופן הבריכה, והמים חוזרים ומטפסים לגובה של 1.5 מטרים. וחוזר חלילה.

הבריכה מוקפת עצי איקליפטוס ובוסתן פירות. צל נעים שורר כל שעות היום. בקיץ אפשר למצוא כאן פירות למאכל.

עין שוירח

שבילים 4×4

מי שגילה את המקום, עוד בשנות ה-50, הוא ירח פארן מוותיקי קיבוץ האון הסמוך. בתחילת שנות ה-90 הוא לקח על עצמו לשקם את השטח מהררי פסולת וסחף. "עם כלים מכניים הנדסיים כבדים – דליים, טורייה ומכוש – פיניתי כ-200 קוב אדמה", מספר פארן, "עבדתי שבתות וחגים במשך שלוש שנים רצופות. בהמשך בניתי קירות תמך ושתלתי עצים. הילדים שלי, חצי בצחוק, לקחו שלט וכתבו עליו 'עין שוירח', שם שמחבר בין השם 'עין שריר' לבין שמי שלי. איכשהו הבדיחה הזאת תפסה, והיום גם בחלק מהמפות הרשמיות נקרא המקום 'עין שוירח'".

חוזרים לרכב. מאפסים את מד המרחק. המשך נסיעה במגמת עלייה, לפי סימון שבילים ירוק.

400 מטר – מעט קפלים בקרקע.

500 מטר – עיקול שמאלה.

700 מטר – עוזבים את הסימון הירוק ופונים שמאלה. עלייה בזלתית קשוחה יחסית (מי שרוצה מעקף נצמד לירוק. כלומר לא פונה שמאלה כאן, אלא ממשיך ישר עוד 500 מטר ואז פונה שמאלה, צפונה, וממשיך עם הסימון הירוק עוד 700 מטר).

מימין שרידי מבנים סוריים.

1.5 ק"מ – בצומת T פונים שמאלה אל דרך טובה יותר, הכיוון הוא צפון. לנקודה הזאת מגיע גם מי שנסע בדרך הקלה יותר, ומכאן הוא ממשיך ישר על גבי הדרך הטובה.

1.7 ק"מ – כביש ישן.

2.3 ק"מ – נושקים לכביש 98. מאפסים את מד המרחק, פונים שמאלה אל דרך עפר טובה.

אנחנו גבוה מעל הכנרת, הנוף משגע.

500 מ' – סוטים מהדרך שמאלה. מגיעים למוצב סורי ישן. מטפסים עליו בצעד קליל. זהו מקום מעולה להפסקת קפה וצילומים.

הלאה. ממשיכים בנהיגה ישר, עוברים לדרך עפר חומה.

900 מ' – מתחברים לדרך הטובה שבאה מדרום. פונים שמאלה, צפונה, לאורך המצוק.

1.7 ק"מ – הר נמרון. תצפית מעולה ומקום המראה ידוע של מצנחי רחיפה.

ממשיכים מזרחה (ימינה) בדרך עפר טובה שמובילה אל הכביש. זהו סוף החלק הראשון של המסלול. רוצים לטייל עוד? המשיכו צפונה למרחק של 1.0 ק"מ על כביש 98 ופנו ימינה, מזרחה, לדרך עפר - לפי השילוט ל"נחל מיצר". מאפסים את מד המרחק.

ממשיכים ישר בין השדות. הכביש ישן ומשובש. הסימון הוא של שביל הגולן (ירוק, כחול, לבן).

1.2 ק"מ – ממשיכים ישר ואז פונים שמאלה.

1.5 ק"מ – כביש ישן.

2.9 ק"מ – ממשיכים ישר בירידה לעבר ערוץ נחל מיצר, מצד שמאל סימון אדום-לבן ומצד ימין סימון של שביל הגולן.

נוף כביר של ההרים סביב.

5.6 ק"מ – פונים שמאלה אל הגשר, מעבר מעל ערוץ נחל מיצר.

הנחל מזמין טיול רגלי קצר ויפה. מהגשר שמעל הנחל אפשר ללכת הלוך-חזור עם הסימון הכחול למרחק של כקילומטר, עד המפל של נחל מיצר.

חוזרים לרכב, מתחילים לטפס לעבר השלוחה בצד השני של הנחל. הכביש מתעקל לכיוון דרום-מזרח.

9.0 ק"מ – צומת T. פונים ימינה אל רחבת תצפית עם תצפית מרשימה לסוריה וירדן. משולש הגבולות נמצא בכיוון צפון-מזרח. באוויר תחושה של "קפיצה קטנה לשכנים".

שלטים צהובים גדולים מזהירים: "שטח צבאי". ולכן מכאן אנחנו לא ממשיכים מזרחה, אלא מאפסים את מד המרחק וחוזרים לאחור, נוסעים ישר עם הכביש, לפי הסימון האדום. הכיוון הכללי הוא צפון-מזרח.

3.6 ק"מ – פונים ימינה, מזרחה, עדיין בכביש סלול.

4.8 ק"מ – פונים שמאלה, לפי השילוט ל"גדי תחתון צ 206". יש מעבר בקר. אנחנו נוסעים על דרך עפר חומה, והכיוון הוא צפון. עכשיו אנחנו בדרך (הלוך-חזור) לעין אי"ה.

5.4 ק"מ – רחבת חניה מתחת למעיין. מכאן מטפסים על גבעה כ-100 מ' עד המעיין והבריכה.

עין אי"ה

שבילים 4×4

עומק הבריכה 1.6 מטרים. בנו אותה אנשי מבוא חמה, ושיפצו אותה חבריו של אילון יעקב הורביץ (אי"ה) ז"ל ממושב נוב ומגדס"ר גבעתי.

חוזרים לרכב ונוסעים חזרה בדרך העפר, בכיוון דרום-מערב.

6.1 ק"מ – בכביש פונים ימינה ובמעלה הדרך.

7.2 ק"מ – בצומת T פונים ימינה אל כביש סלול.

ממול נשקף מבנה עגול עתידני למראה – זהו מתקן ביו גז להפקת חשמל מפסולת אורגנית.

7.8 ק"מ – צומת כפול. בראשון ממשיכים ישר, בשני פונים שמאלה.

8.1 ק"מ – מול כביש הגישה לקיבוץ מיצר מאפסים את מד המרחק. ממשיכים ישר, מערבה, בכביש (לא נוסעים לקיבוץ).

2.9 ק"מ – כביש 98. זהו סוף המסלול ומכאן עוברים לזרועות ה-WAZE.

המסלול לקוח מתוך הספר "4X4 – מסלולים לרכב שטח" מאת יואב קווה

איך לשמור על הצמיגים? טיפ בנהיגת שטח

החלק הרגיש והפגיע ביותר ברוב רכבי הכביש-שטח הוא הצמיגים. אני מדבר על פנצ'רים. בדרך כלל מדובר בחתך או קרע בדופן של הצמיג – החלק הרך יותר. להבדיל מנקר בסוליית הצמיג, דופן חתוכה פירושה שהצמיג הולך לפח.  כדי להקטין את הסיכון לחתך בצמיג צריך לנהוג לאט, בעדינות והכי חשוב – בעירנות.

צמיג של ג'יפ או רכב שטח
שבילים 4×4

שימו לב לא לשפשף אבנים חדות. בכל מקרה של ספק, העדיפו לטפס עם סוליית הצמיג על האבן החדה ולא לשפשף אותה בדופן הצמיג. בנוסף, אם הרכב שלכם נועל צמיגי כביש, יש לנפח ל-30 PSI לפחות. הורדה של לחץ הניפוח דווקא מגדילה את הסיכון לקרע בצמיג.