הליכה למצדה | תוואי חדש לשביל ישראל במדבר יהודה

90 קילומטרים חדשים התווספו לשביל ישראל ויכללו בפעם הראשונה את מצדה, ים המלח ומלונות עין בוקק, וכן את נחל פרצים, נחל פרס, נחל צפית ומשם כל הדרך עד המכתש הקטן

משה גלעד
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מצדה
לראשונה בשביל ישראל - גן לאומי מצדהצילום: משה גלעד

ב-15 באוקטובר – חג סוכות – ייחנך קטע חדש בשביל ישראל במדבר יהודה, בין ערד, למכתש הקטן. הקטע החדש – שנוסף לשביל ישראל ומאריך אותו, יוצא מערד, דרך בקעת קנאים, אל מצדה, ים המלח, מלונות עין בוקק, מצד זוהר, נחל פרצים, מעלה צורים, נחל פרס, נחל צפית ומשם אל המכתש הקטן. אורכו של קטע זה כ-90 קילומטרים. שינוי התוואי מוסיף להליכה בשביל ישראל כשלושה ימי הליכה.

התוואי החדש של שביל ישראל במדבר יהודה
התוואי החדש של שביל ישראל במדבר יהודהצילום: באדיבות החברה להגנת הטבע

איציק בן דב, רכז סימון השבילים בחברה להגנת הטבע, הסביר ש"מטרת השינוי הייתה להכליל את מדבר יהודה בתוואי השביל, על נופיו ואתריו המיוחדים ובהם מצדה וים המלח".

מצדה, הגן הלאומי הפופולרי ביותר בישראל, ייכלל כך לראשונה במסלול שביל ישראל. קדם לשינוי זה תהליך תכנוני ארוך, שיתוף פעולה בין גורמים רבים והשקעה גבוהה בהקמת חניוני לילה ופיתוח שיאפשר למטיילים עצמאיים, ובעיקר לתיירים מחו"ל לצעוד בקטע זה של השביל מבלי להזדקק לעזרה חיצונית. השינוי גם מאפשר ללון במקומות לינה ברמות שונות – ממלונות בעין בוקק ועד חניוני לילה חינמיים ולהגיע לנקודת ההתחלה והסיום בתחבורה ציבורית.

עד לשינוי התוואי, שביל ישראל עבר בין ערד למכתש הקטן, בקטע שאורכו 40 קילומטר והליכה בו נמשכה כיומיים. קטע זה, דרך באר אפעה ומצד תמר, נחשב הרבה פחות מעניין ומכיל פחות אטרקציות מן הקטע החדש.

התוואי החדש של שביל ישראל באזור עין בוקק
הסימון החדש של שביל ישראל באזור עין בוקקצילום: דב גרינבלט / החברה

היוזמה, התכנון וסימון התוואי, נעשו כשיתוף פעולה בין החברה להגנת הטבע לרשות הטבע והגנים, העיר ערד, מועצה אזורית תמר ומשרד התיירות. כאמור, לאורכו של התוואי החדש, מצויים חניוני לילה, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום: בחוות הנוקדים (בתשלום, עם נקודת מים), בברכת צפירה (ללא תשלום), במצדה (בתשלום, עם נקודת מים), במלונות עין בוקק (ללא תשלום), בנחל לוט, במישור עמיעז, בנחל תמר דרומית לכביש 25 ובשער המכתש הקטן (כל אלה ללא תשלום). נקודות שיש בהן אפשרות להצטיידות, או להסעדה: ערד, חוות הנוקדים, מצדה, מלונות עין בוקק, נווה זוהר ביישוב ובתחנת הדלק.

שביל זה הוא למעשה הסנונית הראשונה עליה בישר לפני כמה חודשים משרד התיירות תחת הכותרת "פיתוח דרכי תיירות בישראל". בדו"ח המסכם שפרסם המשרד לפני כמה חודשים (והוצג כאן בכתבה זו) נאמר שתיירים מחו"ל אינם יכולים לצעוד בשביל ישראל. הם זקוקים לקטעים קצרים, שאורכם יום אחד או כמה ימי הליכה ויש להם כותרת ברורה. הם זקוקים לביטחון — לדעת לאן הולכים ושיחכו שם מקום לינה, מים, אוכל והסעה. לאורך שביל ישראל יש קטעים ארוכים שקשה למצוא בהם מים או מקום לינה. תייר זקוק גם לתחבורה ציבורית שתוביל אותו מקצה מסלול ההליכה בחזרה לעיר גדולה או לשדה התעופה. השביל החדש שייחנך בסוכות נותן מענה לצרכים אלה.

בדו"ח הוועדה כתוב כך: "במהלך העבודה התחדדה ההבנה כי שביל ישראל מהווה מוצר תיירותי אטרקטיבי, אך כזה אשר נשען על חוויה בראשיתית, המנותקת מיישובים ומבוססת על לינת שטח. לכן, פרופיל הצועדים בשביל ישראל כיום מבוסס על תיירות פנים באופן כמעט בלעדי". השינוי הגדול שמוביל משרד התיירות בשיתוף גובר והולך עם רשות הטבע והגנים מסמן תקופה חדשה: סימון השבילים הרב־יומיים דווקא לתוך היישובים, כדי שהמטיילים יוכלו ליהנות מחוויית המפגש עם התושבים ויוכלו ללון, לאכול ולשתות במקומות היישוב שעל השביל. ממקומות אלה תשרת אותם גם תחבורה ציבורית.

הסימון החדש של שביל ישראל באזור ים המלח
הסימון החדש של שביל ישראל באזור ים המלחצילום: דב גרינבלט / החברה

בחברה להגנת הטבע מציינים כי סימון שביל ישראל בתוואי הישן מערד למכתש הקטן, יישאר למשך כשנתיים ולמעוניינים יתאפשר לטייל גם על התוואי הישן. על מנת להקל על המטיילים בשביל ישראל, בחיבורים של התוואי החדש והישן, בערד ובנחל צפית, יוצבו שלטי הכוונה, שיכוונו את המטיילים אל שתי האפשרויות – החדשה והישנה.

הראל בן שחר מרשות הטבע והגנים מסביר בשיחה ל"הארץ" כך: "פיתחנו בשנה האחרונה שלושה שבילים אסטרטגיים באזור מדבר יהודה הדרומי. הראשון הוא קטע משביל ישראל לאופניים, השני הוא שביל ערד- ים המלח שנכלל במסגרת פיתוח דרכי התיירות של ישראל שיזם משרד התיירות, והשלישי הוא הקטע המדובר של שביל ישראל, החופף אותו בחלק גדול". לדברי בן שחר הקטע הקודם של שביל ישראל עבר באזור התעשייה של מישור רותם, במחצבות וליד אתר פסולת ארצי ולכן היה כבר מאוד לא אטרקטיבי עבור המטיילים. הנתיב החדש עובר לדבריו בשטחים טבעיים ופוקד ערכים לאומיים חשובים.

משה גלעד

משה גלעד

כתב טיולים ותיירות

giladmo@netvision.net.il

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ