טיול ביער אלוני בית קשת בסוף האביב

מגלה שכשהשמש מכה, הכלניות קמלות והחרדונים פורחים

יער בית קשת
ירון קמינסקי

אזור: הרי נצרת אורך: 25-15 ק"מ משך: 5-3 שעות מפות: הגליל התחתון (מפה מס' 3 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים") דרגת קושי: קלה, מתאימה לכל מכונית נוסעים ("פרטית") עונה מומלצת: כל השנה ובמיוחד בסוף החורף ובאביב מגבלת שטחי אש: אין ציוד מומלץ: אופניים למפת המסלול, לחץ כאן

"הארץ מכוסה כאן בכסות צפופה של שיחים ננסיים, אלת המסטיק, שקד בר, ער אציל, קטלב, רקפות נחמדות ושפע מיני פרחים". הכותב הוא החוקר הנרי בייקר טריסטראם. השנה היא 1863. האזור הוא השיפולים המזרחיים של הרי נצרת. האם טריסטראם היה מתפעל כך מהאזור גם כיום? ייתכן. השיחים הננסיים בתוקף. בסוף החורף ובאביב פושטים על מדרונות ההרים גדודים ריחניים של פרחים. ומסביב - מרשים בכל עונה - יער אמיתי. יער אלוני בית קשת, כמו שאר היערות שכיסו את האזור, נפגע קשה בזמן השלטון הטורקי והכריתה לצורך אספקת פחם לרכבות. אלא שבזכות אנשי סג'רה וקק"ל, שהדפו את הבדואים ועדרי העזים, התחדש היער.

דרך הנוף, שמתאימה לכל מכונית נוסעים, מתפתלת בין העצים, מדלגת לכמה תצפיות ראויות וגם פונה לשבילי הליכה בדרגות קושי שונות, חלקם מתאימים לעגלות ילדים וכיסאות גלגלים.

נקודת ההתחלה של הדרך נמצאת על כביש 77, קילומטר וחצי ממערב לצומת גולני, או 4.6 ק"מ ממזרח לצומת בית רימון. במקום מוצבים שני שלטי מתכת: "מחנה שמשון" ו"דרך נוף בית קשת" (מי שמגיע ממערב, מכיוון צומת המוביל, צריך לפנות ימינה. מי שמגיע ממזרח, מצומת גולני, צריך לפנות שמאלה ברמזור). מיד אחרי הירידה מכביש 77 מאפסים את מד המרחק, ממשיכים קדימה לאורך 300 מטרים ופונים ימינה (מערבה) לפי שלט העץ "דרך נוף בית קשת" ותמרור "אין כניסה לאוטובוסים". הדרך מסומנת בסימון שבילים ירוק. כעבור 200 מטרים פוגשים בשלט נוסף עם מפה והסברים ואחריו בפסל גדול של נקר, הסמל של קק"ל בכניסה ליערות.

ב-1.1 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה (דרומה) ומתחילה להתרחק מהכביש. צריך להיצמד לשילוט "דרך נוף בית קשת", שמוצב על עמודי עץ גמדיים. ב-2.8 מגיעים למצפור הראשון בסדרה של מצפורים יפים, שמשקיפים לכיוונים שונים, לאורך המסלול. מצפור טורען מביט צפונה אל בקעת טורען, הר טורען והפצע של מחצבת גולני. את הבקעה הזאת, לפני מאות שנים - אפשר לדמיין בלי לעצום עיניים - חצו שיירות מעכו לעמק הירדן ומציפורי לטבריה. "תרע" בארמית הוא מבוא או שער, ואילו בערבית נקרא העמק מרג' א-סונבול - עמק השיבולים. מצפון לתצפית מנמנמים בין העצים כמה שולחנות פיקניק. בסוף האביב, כשהשמש מתחילה להכות, הכלניות קמלות והחרדונים פורחים.

ממשיכים לנהוג במעלה הדרך ולעקוב אחר השילוט "להר דבורה". הדרך נכנסת לתוך יער. בינתיים, אלו אורנים בלבד. ב-4.7 ק"מ מגיעים לצומת ובוחרים בדרך האמצעית, ישר קדימה, לפי השילוט "בית היערן" וסימון שבילים כחול. ב-5.2 ק"מ מגיעים לבית היערן. מכאן אפשר לטייל ברגל בשביל מעגלי קצר, נוח וסלול. השביל פותח את הנוף לכיוון הר תבור, קיבוץ בית קשת, בית הספר החקלאי כדורי והמרחבים הירוקים הנהדרים של רמת סירין, רמת כוכב, רמת יששכר ושלוחת צבאים. מסביב, על המדרונות, משתרע יער אלוני תבור. לעצים האלה יש ציצת שורשים רחבה ולכן הם לא צומחים בצפיפות. התוצאה היא יער נקי ומסודר למראה - "יער פארק" או "יער אנגלי".

הכביש של חניון בית היערן הוא מעגלי והנהיגה בו מחזירה את המכונית לצומת האחרון. מאפסים את מד המרחק וממשיכים לנהוג ישר (מערבה) ולפי השילוט "הר דבורה". ב-800 מטרים עוד תצפית מצוינת, לכיוון מזרח. ב-1.6 עיקול חד שמאלה וחציה של ערוץ נחל השבעה. הסיפור כאן עצוב: עלי בן צבי, ממקימי בית קשת, הבן של רחל ינאית ויצחק בן צבי, הנשיא השני, עמד להתחתן במארס 1948 עם פנינה דרומי, בת נהלל. הוא היה אז בן 24. ימים ספורים לפני החתונה נתקלו בן צבי ועוד שבעה חברי קיבוץ במארב של בדואים משבט א-צבח. שבעה מתוך השמונה, ביניהם החתן הצעיר, נהרגו במקום. מוזמני החתונה הגיעו ללוויה ואכלו את סעודת הכלולות. לימים התחתנה דרומי עם צלם העיתונות רוברט גרי ונהפכה לשחקנית תיאטרון.

ב-2.6 ק"מ מגיעים לחניון האלון הקשיש. את העץ שנטוע שם אפשר לחבק, אבל יותר מסעיר הוא שביל ההליכה הסמוך, "שביל הטרשונים" - נתיב פראי וצר, שמרקד לאורך כמה מאות מטרים בין הסלעים.

ממשיכים בנהיגה. משמאל תל גובל ועוד נקודת תצפית. ב-2.7 ק"מ, מיד אחרי התל, מציע המזלג שתי אפשרויות. הראשונה לממהרים: לנהוג ישר קדימה, לצאת לעבר קיבוץ בית קשת ואל כביש מס' 65. השנייה למי שרוצה להמשיך לטייל: לפנות ימינה (מערבה), לגמוא את דרך הנוף עד תומה ולהגיע לעיר נצרת.

אפשרות אחת: לבית קשת

מאפסים את מד המרחק ונוהגים ישר לפי סימון שבילים ירוק. ב-200 מטרים, בצומת טי, פונים שמאלה. ב-800 מטרים חוצים מחסום בקר וממשיכים עם הסימון הירוק. ב-1.8 ק"מ עולים על הכביש ופונים שמאלה. ב-2.3 ק"מ יש אופציה לפנות לעבר בית הביטחון, בית קשת הישנה והארכיון (פתוח בתיאום מראש עם קיבוץ בית קשת). ב-2.8 ק"מ חולפים לצד שלולית יפה (בחורף). ב-3.0 ק"מ פוגשים עץ אלון קשיש וחשוב, שכבר חגג מזמן יום הולדת 250 ואפילו עשה קריירה בציור שמתאר את מסע נפוליאון ב-1798. מהצד השני של הכביש הראשי נמצאים שרידי חאן א-תג'אר - חנות תגרים, תחנת דרכים חשובה מהמאה ה-16, שסביבה התפתח שוק ידוע שהתקיים עד שנת 1898. סוף מסלול. כביש 65 שעובר ממש כאן יכול להוביל לעפולה (ימינה) או לטבריה (שמאלה).

אפשרות שנייה: לנצרת

מאפסים את מד המרחק, פונים ימינה עם הסימון הכחול והשילוט "הר דבורה". ב-600 מטרים, עיקול שמאלה וחציה של ערוץ נחל אזנות. מי שילך 200 מטרים במורד הערוץ עשוי לגלות נביעה צנועה וצלולה. עין אזנות התחיל לזרום בחורף האחרון, אחרי תקופת יובש של 12 שנים. ב-900 מטרים, במזלג, פונים ימינה, עם הסימון הכחול. ב-1.3 ק"מ, במזלג, ישר קדימה. המשך הדרך, ללא מחטני קק"ל, בתוך יער אלונים טהור. אפשר לפתוח חלונות ולהחליף את נגינת הרדיו בשירת ציפורים. ב-2.1 ק"מ יש עוד אופציה לחתוך לעבר קיבוץ בית קשת וכביש 65. ב-2.5 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה.

ב-4.2 מגיעים למצפור שמשקיף ישירות אל הקימור הנשי המושלם של הר תבור. גובהו 588 מטרים וסביבתו שטוחה לחלוטין. ב-5.6 ק"מ, בצומת טי, פונים ימינה (צפונה) ולפי השילוט "הר דבורה". ב-5.8 ק"מ פונים שמאלה (מערבה) מתחת לקו המתח ולפי סימון שבילים שחור. ב-6.8 ק"מ מגיעים לשתי כיכרות. יש כאן אופציה לבקר בהר דבורה או ללכת בנחל ברק, מסלול מצוקי שיורד לכיוון עמק כסולות ומסומן בסימון שבילים אדום.

המשך נהיגה. בוחרים במסעף הימני לפי השילוט "נצרת עילית". ב-7.0 ק"מ ממשיכים על הכביש הסלול. ב-8 ק"מ ואילך מתמלאות העיניים במרחבים הירוקים של עמק יזרעאל, שפרוש למטה. הדרך סלולה על הצלע התלולה של ההר ואפשר להרגיש כמו בטיסה בשמים. ב-9.5 ק"מ חולפים לצד אנדרטה ענקית לזכר וינסטון צ'רצ'יל. בעבר היה מוצב כאן גם תבליט נחושת של פניו, אבל הוא הושחת והוסר. ב-10.4, בבת אחת, מתחלפת הפסטורליה בערימות של זבל ופסולת בניין. ברוכים הבאים לחצר האחורית של נצרת עילית.

איך יוצאים מכאן? ב-10.6 פונים שמאלה (מערבה). ב-11.7 שדרות מעלה יצחק, שמאלה בכיכר. ב-13 שוב שמאלה. ב-14.4 אפשר לפנות שמאלה להר הקפיצה (מאפסים את מד המרחק אחרי הפנייה, ב-400 מטרים פונים שמאלה, ב-2.4 ק"מ מגיעים לפסגת ההר) או להמשיך ישר ולהגיע ב-16 ק"מ לצומת הכניסה לעיר - ישר לחיפה, שמאלה לעפולה.

הזינוק של ישו

*הר הקפיצה, נצרת: הדרך להר הקפיצה, שחוצה אזור מוסכים, מחסנים ואשפה, היא מהמכוערות, אבל המאמץ כדאי. הר הקפיצה, 397 מטרים גובהו, תלוי מעל עמק יזרעאל ומשקיף על הר תבור במזרח, על הגלבוע בדרום והכרמל במערב. זהו הר תלול וחתוך ומכאן, לפי מסורת נוצרית, זינק ישו כשנמלט מההמון הרוגז.

*"חומוס א-שייח", נצרת. פתוח עד 20 .14:00 שקל לחומוס עם חמוצים ומשקה. בניין עפיפי, רח' איכסל, טל' 04-6567664.

*"דיאנא", נצרת: הקבב המפורסם ב-60 שקל למנה, כולל תפוח אדמה אפוי, לא כולל סלטים ומשקה. רח' פאולוס השישי 52 (מול הסופר-פארם), טל' 04-6568203.