שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

טיול ביער אשתאול באווירת דרך בורמה הישנה

לפני שמתחילים עם המנגל כדאי לעבור בדרך בורמה. הנסיעה בדרך ששימשה כצינור החמצן של ירושלים היא חוויה נוסטלגית, גם לילדים צעירים ולא רק לחובבי היסטוריה

נטע לסקה מזרחי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יער אשתאול
צילום: אבי חיון / מארכיון הצילומים של קק"ל

אם אתם מחפשים גבעות נמוכות, המתנשאות לגובה של עד כ-350 מטרים מעל פני הים, כדי שתבקרו ביער אשתאול, שמשתרע על פני כ-12 אלף דונם ונמצא מדרום לכביש תל אביב- ירושלים (כביש 1). ביער אשתאול הוכשרו דרכי נוף מסומנות לכלי רכב פרטיים ואתריו המרכזיים שולטו. בצד דרכי היער פזורים חניונים רבים שיכול לשמש גם לפיקניק. מיטיבי הלכת יוכלו למצוא גם את שביל ישראל ושביל אופניים "מים אל י-ם" שמחבר בין תל אביב לירושלים.

יער אשתאול
יער אשתאולצילום: יעקב שקולניק / מארכיון הצילומים של קק"ל

איך מגיעים?

פונים צפונה למצפה הראל מכביש צומת נחשון–מחלף שמשון (כביש 44), כ-2 קילומטר ממזרח לכניסה לקיבוץ הראל. הכניסה משולטת.

דרך בורמה

הנסיעה בדרך בורמה היא חוויה נוסטלגית. הושקעו מאמצים אדירים בהמחשת האווירה ששררה בדרך בורמה, הדרך שעקפה את לטרון ושימשה צינור חמצן לירושלים. צלליות משוריינים, שילוט ואמצעי המחשה אחרים הם רק חלק מהאמצעים שיעזרו קצת להיזכר,  ומצליחים לעשות חלק ניכר מהעבודה. ובכל זאת, בנסיעה במכונית הממוזגת, ביער הרענן, קשה לחזור 71 שנים לאחור אל הגבעות החשופות, אל האבק ואל המהמורות של אותם ימים.

יער אשתאול
דרך בורמה צילום: יעקב שקולניק / מארכיון הצילומים של קק"ל
יער אשתאול
יער אשתאולצילום: אבי חיון / מארכיון הצילומים של קק"ל

אל מצפור הראל


בדרך הקצרה העולה מכביש 44 למצפה הראל הוצבו שלושה חניוני נופש, שניים מימין לדרך והשלישי, האחרון בטור, מצד שמאל. כ-100 מטרים אחרי החניון השלישי, בעיקול הדרך שלנו למצפה הראל, מסתעפת שמאלה דרך המובילה למבנה, בית האבן שבמקום שימש כבית הספר של הכפר הערבי בית ג'יז. בתקופת מלחמת השחרור שכן כאן מוצב של חטיבה 7, בסמוך לבית האבן הציבה קק"ל דגם גדול, שממחיש את תוואי דרך בורמה ואתריה. בסמוך ניצב מגדל תצפית. זהו מגדל ששימש בעבר בימות הקיץ את צופי האש של הקרן (כיום הכניסה למבקרים אסורה).

יער אשתאול
מצפה הראל צילום: יעקב שקולניק / מארכיון הצילומים של קק"ל

לתשומת לבכם: חל איסור לעלות על המגדל. המגדל נועד ליערנים ולצופי אש העולים עליו למטרת עבודה בלבד. במצפה נמצא אורחן הראל, שמתפקד כתחנת מידע.

יער אשתאול
מצפה הראל. המגדל סגור למבקריםצילום: יעקב שקולניק / מארכיון הצילומים של קק"ל

בקר, סוסים ותאנים

מי שיבחרו לרדת מזרחה ממצפה הראל יפגשו לאחר כ-200 מטרים שלטים בצד שדה מעובד, שיתארו את הווי דרך בורמה, ביניהם לוחם פלמ"ח מצויד במגלה מוקשים שמוביל טור לוחמים ושיירת פלמ"ח. השלטים צופים אל חורבת אבימור, המתנשאת מעבר לשדה המעובד. בחורבה התגלו שרידי יישובים שראשיתם בתקופה הכלקוליתית. במהלך הדרך תראו עצי אקליפטוס גדולים שמציינים את מקומו של המעיין אשר מכונה כיום עין סוסין. ועדת השמות החליפה את הבקר בסוסים וקראה למקום עין סוסים. במפת סימון השבילים נקרא המקום עינות סוסין.

מעלה התאנים

יער אשתאול
יער אשתאולצילום: יוסי זליגר / מארכיון הצילומים של קק"ל

מעין סוסין הדרך עולה במעלה הידוע כיום בשם הציורי "מעלה התאנים". עצי התאנה השתולים משני צדיו העניקו לו את שמו. לפני השלמת דרך בורמה לתנועת משאיות הועברה האספקה בקטע זה, שהיה משובש מאוד, על גבי ג'יפים, פרדות, גמלים ואף על ידי מאות סבלים מתנדבים.

הסרפנטינה

יער אשתאול
דרך הפסלים צילום: אבי חיון / מארכיון הצילומים של קק"ל
יער אשתאול
דרך הפסלים צילום: אבי חיון / מארכיון הצילומים של קק"ל

מעלה התאנים מטפס ומגיע לראש רכס בית סוסין, המתנשא בראש מדרון תלול. ב-5 ביוני 1948 ירדה במדרון התלול המשאית הראשונה כשהיא מחוברת מאחור לטרקטור כבד. שלושה ימים אחר כך החלה הכשרת הדרך שנודעה אז בכינוי הַסֶּרְפֶּנְטִינָה. זהו קטע דרך מפותל שיורד לשריד חוליית צינור השילוח ממערב, הוא מסלול להולכי רגל בלבד. תוואי הדרך של ימינו, המסומן אדום, מאגף את קטע הסרפנטינות באיגוף שמאלי ושב לדרך בורמה המקורית למרגלות הגבעה.

החולייה החלודה של צינור מים שמונחת בראש הסרפנטינה היא חלק מאותו צינור המים שהונח בחשאי ובמהירות עצומה, משום שהיה ברור כי יהיו ניסיונות לחבל בצינור הראשי שהוביל מים לירושלים. מבצע הנחת הצינור נקרא "קו השילוח". הנחת הצינור שהגיע עד לתחנת הדחיסה בשער הגיא, הושלמה תוך פחות מחודשיים, יום אחד בלבד לפני שהירדנים פוצצו את בית המשאבות בלטרון.

יער אשתאול
דרך הפסלים צילום: אבי חיון / מארכיון הצילומים של קק"ל

בימים הראשונים לשימוש בדרך יכלו רק ג'יפים להתגבר על המדרון התלול של הסרפנטינה. העברת המים לירושלים נעשתה אז במכליות שהגיעו עד ראש המדרון התלול. את תכולתן הזרימו בצינור אל מכליות שהגיעו מירושלים והוצבו בתחתיתו. כך נעשה הדבר כל עוד לא הושלמה מלאכת הנחת קו השילוח. משאיות האספקה, לעומת זאת, הגיעו תחילה אף הן עד ראש המדרון. הסוורים הסלוניקאים מנמל תל אביב פרקו את תכולתן וירדו במדרון התלול כשהם נושאים על כתפיהם את השקים ואת ארגזי האספקה לירושלים הנצורה, בעוד סבלים ירושלמיים העמיסו בתחתית המדרון את המשאיות שירדו מן הבירה הנצורה והמתינו שם אף הן עם המכליות. רק לאחר שנפרץ העקלתון התלול הצליחו המכליות, המשאיות והאוטובוסים לרדת בדרך בורמה ולנסוע לירושלים.

יער אשתאול
דרך הפסלים צילום: מלכה ברקאי / מארכיון הצילומים של קק"ל

עונה: כל השנה

המלצה: טיול שמתאים לכל המשפחה ולחובבי היסטוריה

משך הסיור: כשעתיים-שלוש 

אורך המסלול: כ- 10 ק"מ.

מומלץ לנסוע בזהירות בדרך השטח שמחברת בין מצפה הראל לשער הגיא. למי שלא רוצה לנסוע לכל אורכה, ניתן להגיע למעלה התאנים, לחנות את הרכב, לרדת לטיול קצר אל הסרפנטינות, לחזור לרכבים ולשוב חזרה כלעומת שבאנו לכיוון מצפה הראל.

_____

נטע לסקה מזרחי רכזת קהילה ויער באזור שפלה וחוף בקק"ל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ