מסלול ביער בן שמן מבלי לצאת מהרכב - טיולים בישראל - הארץ

מסלול ביער בן שמן מבלי לצאת מהרכב

לכתבה
יער בן שמן יוסי זמיר / ארכיון הצילומים קק"ל

טיול ביער בן שמן שזכה לשמו אודות כרמי הזיתים שהיו בו בעבר, יספק לכם טיול בו תעברו בכל הדרכים החשובות בו וזאת מבלי לצאת מהרכב הפרטי. טוב, אולי רק לפיקניק

4תגובות

יער בן שמן, מגושי היערות הגדולים בישראל, משתרע על פני כ-30 אלף דונם משני צדי הכביש המוליך לעיר מודיעין. רוב המבקרים בו מסתפקים בפיקניקים בחניונים הרבים, חלק אחר אולי מנצל אותו לרכיבה אתגרית - אך מי שנכנס למעמקי היער לטיול של ממש מגלה בו אתרים מרתקים (ואפילו שביל מונגש ללקויי ראייה).

מקור השם של יער בן שמן מכרמי הזיתים שהיו בו בעבר. בשנת 1904 איתרו אליהו ספיר ויהושע חנקין את אדמות בית עריף והתרשמו מאוד מכרמי הזיתים שעיטרו אותן. כעבור שנה אחת בלבד הפכה הקרקע לרכוש יהודי.

יער בן שמן
אבי חיון / ארכיון הצילומים קק"ל
על אופניים ביער בן שמן
יוסי זמיר / ארכיון הצילומים קק"ל

המהנדס נחום וילבוש הקים כאן את בית החרושת "עתיד" והחל לייצר שמן, אלא שבשנת 1915 עלה בית החרושת באש. אם לא די בכך, מכת ארבה והצרות של מלחמת העולם הראשונה השמידו את רוב כרמי הזיתים. בית החרושת נהרס, השמן נעלם, אך השם בן שמן נשמר.

כיצד להגיע?

יער בן שמן
יוסי זמיר / ארכיון הצילומים קק"ל

במחלף בן שמן פונים לכיוון מודיעין (כביש 443), לאחר כקילומטר פונים ימינה לפי השילוט מצפה מודיעין. החניון שלמרגלות המצפה נמצא מיד בכניסה ליער.

אל דרך החשמל

חורבת הגרדי
אמפי ומצפה מודיעין
יוסי זמיר / ארכיון הצילומים קק"ל

מהחניון שלמרגלות מצפה מודיעין פונים דרומה בדרך הסלולה אשר מובילה למעבה היער. כאשר חולפים על פני הדרך העולה למצפה מודיעין רואים שבראשה מגדל תצפית מבטון בצורת לפיד. אם מחליטים להגיע לראש המגדל נהנים מנוף שמשקיף על התיאטרון הפתוח שבו נערכים לעתים מופעים אמנותיים תחת כיפת השמים.

פגודה ססגונית אשר ניתנה כשי מהעם התאילנדי במלאות 50 שנה לעצמאות ישראל ו-50 שנה לעלייתו לכס המלוכה של המלך התאילנדי בומביל אדוליידי

בצומת הדרכים הראשון, לאחר כ-400 מטרים, עוזבים את הכביש ופונים שמאלה בדרך עפר, מצד ימין נראית פגודה ססגונית שניתנה כשי מממשלת תאילנד במלאות 50 שנה לעצמאות ישראל ו-50 שנה לעלייתו לכס המלוכה של המלך התאילנדי בומביל אדוליידי. המבנה מוקף בגדר ואין לעלות על מגדל התצפית.

דרך החשמל

מכביש 443, לבאים מכיוון מערב, יש לנסוע לכיוון מזרח, לעבור את הכניסה למצפה מודיעין, כעבור כ-800 מטרים פנייה ימינה אל היער, פונים בזהירות. לאחר הפנייה יש לפנות שוב ימינה ומגיעים לדרך החשמל.

דרך החשמל פסל של ראובן שרף
יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים קק"ל

הדרך נקראת כך משום שהיא מלווה קו חשמל שלא היה מנוס מלהעבירו דרך היער. קק"ל החליטה לנצל את התוואי החדש והציבה לאורכו פסלי אבן המוסיפים נופך נוסף ליער. בין הפסלים אפשר למצוא יעלים בסגנון החרוטות העתיקות שהתגלו בסיני, דמויות אדם ובעלי חיים. אמנם הכותרת הבטיחה טיול בלי לצאת מהרכב, אבל זה המקום אם רוצים קצת לשחרר את הרגליים, לצאת מהרכב ולהתאוורר. מי שיעשה זאת יגלה אטרקציה שכוללת מתקני משחק פיסוליים מעוצבים באבן ובמתכת. מסלול הנסיעה עובר בדרך החשמל ממש, וכדאי לעצור כאן כדי ליהנות ממראה הפסלים.

שביל לקויי ראייה

שביל העיוורים
יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים קק"ל

בקצה דרך החשמל ניתן לראות מטע אבוקדו, שם יש לפנות ימינה ולנסוע בדרך העפר המלווה את גדר המטע, לאחר כחצי קילומטר מגיעים לצומת גדול ובו חניון. פונים שמאלה ומגלים את שביל לקויי הראייה לאחר כ-200 מטר. שביל זה הוא אחד מאתרי הטיולים המרגשים בישראל. לקויי ראייה יוכלו לטייל בשביל שאורכו כ-500 מטר ללא סיוע. אמצעי ההתמצאות העיקרי הוא מעקה שרשרת שעוקב אחר המסלול בצדו השמאלי של השביל. המטייל מניח את ידו על המעקה ומלווה אותו לאורך המסלול כולו. השביל עשוי מצע מהודק ברוחב שניים וחצי מטרים, ואבני שפה תוחמות אותו לכל אורכו. בתחנות החשובות לאורך השביל הוצב שילוט הסבר הכולל מלל בעברית, באנגלית, בכתב ברייל וגם איורים שאפשר לפענחם במישוש. השלטים מוצבים על אבן בגובה ידיו של אדם עומד. בחלקים מהשביל נשתלו ערוגות פרחי בר ובהן מגוון של צמחי תבלין שאפשר לזהות על פי ריחם.

אל בקעת הנזירים

שבים לצומת ופונים דרומה (שמאלה) על פי השילוט המכוון ל"חניון מוזיקלי". לאחר כ-700 מטר פוגשים בדרך "כחולה". כאן פונים שמאלה על פי השילוט המכוון לבקעת הנזירים המרוחקת כ-2 קילומטר מהצומת. בקעת הנזירים שוכנת בגבולו הדרומי של יער בן שמן, במקום שבו נחל גימזו מתרחב ויוצר בקעה שאורכה כ-500 מטר. בגדה הדרומית של הבקעה נמצא מצוק סלע שגובהו כחמישה מטרים וחצובות בו מערות. המקום נחמד לעצירה קצרה בו ניתן לראות כי בדופן המצוק נמצאו חקוקים צלבים בגודל 25-20 ס"מ, שמהם גזרו המטיילים את שם המקום.

בקעת הנזירים
יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים קק"ל

במרכז הבקעה נמצאת בריכה גדולה ומרשימה לאגירת מים. ערביי האזור כינו את המקום "ביר א-שמי". חובבי האגדות ימצאו עניין בפסוקי ספר הזוהר, המספרים שרבי שמעון בר יוחאי ברח למדבר לוד והסתתר במערה אחת עם אלעזר בנו, היא "מערתא דלוד" (המערה של לוד).

אפשר לשוב מכאן לחניון המוצא באותה דרך שבה הגענו לכאן, אך אפשר גם להמשיך מזרחה, לחלוף על פני בית הקברות של מודיעין ולצאת לכביש 443. בעלי רכב שטח יוכלו לשוב מהבקעה כחצי קילומטר בדרך שבה נסענו עד עכשיו ולפנות שמאלה בעקבות סימון השבילים השחור ושילוט קק"ל בצבע אדום המכוון לבוסתני גמזו.

עונה: כל השנה. בימי הקיץ החמים מומלץ לטייל בשעות הנעימות של היום.

המלצה: טיול שמתאים לכל המשפחה ולחובבי היסטוריה.