סינגל יער הרי נפתלי: שביל האופניים היפה בארץ

יש הרבה שבילים שמתאימים לרכיבת אופניים בחיק הטבע הארץ, אבל רק אחד הוא היפה מכולם – רכס הרי נפתלי, שם נמצא היער שכל רוכב אופניים חייב לרכוב בו

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רוכבי אופנים בסינגל הרי נפתלי
רוכבי אופנים בסינגל הרי נפתלי צילום: יעקב שקולניק / ארכיון הצילומים של קק"ל
שמעון אלגרבלי

בישראל יש לא מעט סינגלים, שבילים צרים לרכיבת אופניים, ששווה לרכוב בהם, אבל יש רק אחד שיכול להתחרות על התואר הסינגל היפה בארץ – סינגל יער הרי נפתלי. כל רוכב אופניים בארץ חייב לעשות את הסינגל הזה לפחות פעמיים-שלוש בשנה. אז כוונו את ה'וויז' לאצבע הגליל, אל רכס הר נפתלי ותגלו מה יכול לעשות נוף בגובה 850 מטר מעל פני הים לגוף ולנשמה. הסינגל מעניק חוויית רכיבה זורמת ורוויית אדרנלין וחוויה שאסור להחמיץ.

סיגנל יער הרי נפתלי
סיגנל יער הרי נפתלי צילום: אבי הירשפילד / ארכיון הצילומים של קק"ל

כמה עובדות גיאולוגיות כדי להבין איפה בדיוק אתם נמצאים ואיך בכלל נוצר הפלא המרהיב הזה שנקרא רכס הרי נפתלי. רכס הרי נפתלי החל להיווצר בהשפעת השבר הסורי-אפריקאי. העתק הגבול המערבי של עמק החולה גרם להתרוממות הרכס וליצירת המצוק הגבוה ביותר בישראל. הפרש הגבהים בין שיא הרכס באזור מנרה (כ-850 מטר מעל פני הים), לבין קרקעית עמק החולה שלמרגלותיו עולה על 700 מטר. כתוצאה מההעתק העז חושף רכס הרי נפתלי חתך גיאולוגי נדיר ומיוחד במינו. יער קק"ל מכסה חלק ניכר מהרכס, לצד צמחייה טבעית וחורש מפותח. סינגל יער הרי נפתלי מוביל אותנו במסלול מעגלי על המורדות התלולים של הרי נפתלי וצוק מנרה, מה שמבטיח – ומקיים – נופים מרהיבים תוך כדי רכיבה בסינגל זורם ומהנה במיוחד.

רכס הרי נפתלי
רכס הרי נפתלי צילום: אבי הירשפילד / ארכיון הצילומים של קק"ל

אזור הסינגל, כפי שהוא נשקף מן העמק, נראה מאיים מבחינת הטיפוס המצטבר החבוי בו, אך תכנון מוצלח במיוחד של בוני המסלול מאפשר לנו לסיים הקפה באורך 23 ק"מ בטיפוס מצטבר סביר בהחלט של 550 מטר בלבד. אין להסיק מכך שהמסלול קליל – העליות עדיין שם, וצריך לעבוד בהן, אך הסינגל אינו מוגבל לרוכבי אופניים מקצועניים בלבד וכל רוכב או רוכבת בעלי כושר סביר פלוס יוכלו להשלים אותו בקצב שלהם וליהנות מהחוויה הייחודית. סינגל יער הרי נפתלי עובר במגוון גדול של נופים ודרך סוגים שונים של צמחייה. אנשי קק"ל באזור טיפלו בסינגל לאחרונה – פינו אבנים שהתגלגלו למסלול וגזמו צמחייה ועצים שהפריעו במסלול. לאורך המסלול ניבטים נופי עמק החולה, רמת הגולן, הר החרמון והרי הלבנון. הרכיבה עצמה היא גם בתוך יערות ותיקים ויערות צעירים ומגוונים וגם מדרונות פתוחים רוויי צמחייה ירוקה ופריחה מרהיבה.

רוכב אופניים בסינגל הרי נפתלי
סינגל הרי נפתלי צילום: יוסי זמיר / ארכיון הצילומים של קק"ל
רוכבי אופניים בסינגל הרי נפתלי
רוכבי אופניים בסינגל הרי נפתלי צילום: יוסי זמיר / ארכיון הצילומים של קק"ל

לסינגל יער הרי נפתלי שלוש מבואות:

מבואת כפר גלעדי – המבואה המומלצת ביותר לטעמנו, מספקת רכיבת חימום עם עליות וירידות קצרות בהתחלה, עלייה ארוכה בהמשך וסיום של חמישה קילומטרים וחצי רצופים בירידה היישר אל הסיום.

מבואת החניון הגיאולוגי – המבואה המומלצת למי שמעוניין להיפטר מהעלייה הגדולה של המסלול כבר מההתחלה, גם בגרסה זו נתפנק בשני קילומטרים של ירידה כמעט רצופה עד הסיום.

יער הרי נפתלי
יער הרי נפתלי צילום: אביגיל עוזי / ארכיון הצילומים של קק"ל
יער הרי נפתלי צילום: אבי הירשפילד / ארכיון הצילומים של קק"ל
נוף מהרי נפתלי
נוף מהרי נפתלי צילום: פנינה לבני / ארכיון הצילומים של קק"ל

מבואת תחנת הביניים – מי שמעוניין ליהנות כמעט מכל מה שהסינגל מציע, אך לוותר על חלק ניכר מהטיפוס הכרוך בו מוזמן לאמץ את הגרסה המעניינת הזאת הכוללת שימוש ברכבל צוק מנרה (בתשלום) כדי להרוויח גובה רב בנינוחות מרבית. הרכיבה בסינגל היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.

איך מגיעים:

מבואת כפר גלעדי – נוסעים צפונה על כביש 90, עוברים את קריית שמונה ופונים שמאלה לכביש 9977 לכיוון כפר גלעדי. חולפים על פני הכניסה לקיבוץ ולאחר 400 מטר פונים שמאלה וחונים ליד שלט המבואה.

מבואת החניון הגיאולוגי – נכנסים לקריית שמונה, ברמזור השני מהכניסה לעיר פונים שמאלה, מגיעים לרחוב הבנים, מטפסים בו עד סופו ופונים ימינה. לאחר 300 מטר פונים שמאלה עם הכביש ואחרי 100 מטר שוב פונים שמאלה עד שמגיעים אל החניון הגיאולוגי.

יער הרי נפתלי
יער הרי נפתלי צילום: פנינה לבני / ארכיון הצילומים של קק"ל
יער הרי נפתליצילום: אבי הירשפילד / ארכיון הצילומים של קק"ל
יער הרי נפתלי צילום: אבי הירשפילד / ארכיון הצילומים של קק"ל

מבואת תחנת הביניים – נוסעים על כביש 90 צפונה לכיוון קריית שמונה. מעט לפני הכניסה לעיר פונים שמאלה לאתר צוק מנרה, רוכשים כרטיס לרכבל ועולים בו עד לתחנת הביניים (לא לתחנה העליונה). הקפידו לברר מראש את שעות הפתיחה של הרכבל.