לדווש בלב היער: סינגלים מומלצים ובלתי נשכחים ברחבי הארץ

סינגל רום הגלבוע
סינגל רום הגלבועצילום: אילן שחם / ארכיון הצילומים של קק"ל
הארץ

עליות תלולות ומאתגרות המשקיפות לנופים מרהיבים, פינות חמד סודיות שההגעה אליהן מתאפשרת רק לרוכבי אופניים ומסלול ירידה מהנה שישכיח כל מאמץ שקדם לו. הנה מספר מסלולים וסינגלים מומלצים לרכיבה, קלה או מאתגרת, לרגל יום האופניים הבינלאומי. מוכנים? צאו לדרך:

מסלולים בדרום:

סינגל אלון ביער להב - לאורך יער להב נסלל סינגל אלון, המאפשר רכיבה ברמה גבוהה בתוך מגוון נופים משתנה, במהלכה הרוכבים יכולים ליהנות מהזרימה הנעימה ומהאתגרים הקטנים במסלול. עוד על המסלול ביער להב - כאן

יער להבצילום: דוד גרינשפן / ארכיון הצילומים של קק"ל

הוראות הגעה: נקודת היציאה לסינגל נמצאת במרכז ג'ו אלון (בווייז: "מרכז ג'ו אלון, להב, ישראל"). מכביש 40 יורדים בצומת דבירה לכביש 3255 ולאחר כ-8.5 קילומטרים פונים ימינה לתוך יער להב. מטפסים בכביש ולאחר כ-1,200 מטר נמצא מרכז ג'ו אלון מימין. סמוך לחניון שלט המבואה של השביל ועליו תיבה עם עלונים ובהם מידע ומפה.

סינגל יער קהילתי שוקדה - היער ידוע יותר כאזור מיוחד למטיילים בזכות פריחת הכלניות המטריפה שבו בחורף, אבל בשנים האחרונות רוכבי האופניים החלו לגלות את המקום בכל ימות השנה. סינגל שוקדה החדש מעניק לרוכבי האופניים יתרון, שכן הוא לוקח אותם לפינות רחוקות (ופורחות בחורף), אליהן לא ניתן להגיע רגלית. ביער שלושה סינגלים בדרגות קושי שונות, כששניים מהם ניתן לחבר למסלול אחד ארוך, מעניין ואתגרי: קלה (סינגל כחול), בינונית (סינגל אדום) וקשה (סינגל כחול ואדום). הסינגלים משולטים בשטח באמצעות עמודי עץ שעליהם לוח קטן בצבע אדום או כחול.

סינגל יער קהילתי שוקדהצילום: דודו גרינשפן / ארכיון הצילומים של קק"ל

הוראות הגעה: מבואת בארי - מכביש 232 פונים לכיוון קיבוץ בארי, ולאחר כמה מאות מטרים נכנסים ימינה לחניית חנות האופניים "לה-מדווש", שם חונים. מבואת שוקדה - מכביש 25 פונים דרומה בצומת זימרת לכביש 2422, ולאחר כ-4.5 קילומטרים, רגע לפני שער היישוב שוקדה, נכנסים לדרך מימין עם השילוט ליער שוקדה. אחרי כקילומטר מגיעים לחניון הכלניות, שם חונים.

מסלולים במרכז:

סינגל חרובית - מסלול שאורכו 13 קילומטרים, המצריך יכולת פיזית וטכנית גבוהה שכן הוא כולל עליות, ירידות, פניות ומעברים טכניים. מדובר בשביל צר ורציף כמעט ללא קטעי קישור בשבילים רחבים.

סינגל חרוביתצילום: אבי חיון / ארכיון הצילומים של קק"ל
סינגל חרוביתצילום: יוסי זמיר / ארכיון הצילומים של קק"ל

הוראות הגעה: הכניסה ליער חרובית נמצאת כשלושה ק"מ מזרחית לכביש 6, על כביש 383. הבאים משפלת החוף ייסעו בכביש 383 מצומת ראם (מסמייה) לכיוון מושב זכריה (צומת עזקה), ויפנו ליער בין סימני קילומטר 7 ו-8. הבאים מירושלים או מבאר שבע ייסעו בכביש בית גוברין-שער הגיא (כביש מס' 38), ובצומת עזקה יפנו מערבה (לכביש מס' 383). כ-50 מ' לאחר הפניה מכביש 383 פונים שמאלה אל תוך היער וחונים.

שביל הרכסיםצילום: גדי בשן / ארכיון הצילומים של קק"ל

שביל הרכסים - אחד המסלולים היחידים בארץ שכולו ירידה רצופה. אורכו 5 קילומטרים, אך מי שמחליט לרכוב רק בסינגל הזה, צריך לטפס חזרה את כל הדרך לנקודת ההתחלה. הרכיבה חזרה היא על שביל לבן, רחב ובעל שיפוע נוח יחסית, דבר שיחד עם הנוף הנהדר הופך גם את הרכיבה ה"מנהלתית" הזו לחוויה בפני עצמה. בימים צלולים, יפים ובהירים - הרי ירושלים, נחל רפאים ואפילו שפלת החוף, נשקפים לאורך המסלול והם תאווה לעיניים.

הוראות הגעה: המסלול מתחיל כ-150 מטר מערבית לחורבת סעדים הסמוכה ליד קנדי בחניון קדושי קהיר. לבאים מאזור השפלה יש להגיע לכניסה למושב אורה שעל כביש 396 ומשם להיכנס לכביש 3877 ולנסוע איתו עד לחורבת סעדים, משם ממשיכים עוד כ-150 מטרים ומגיעים לחניון קק"ל, שם מחנים את כלי הרכב ושם גם מתחיל המסלול.

סינגל רום הגלבועצילום: אילן שחם / ארכיון הצילומים של קק"ל

מסלולים בצפון:

סינגל רום הגלבוע - סינגל ארוך ומאתגר, המספק רכיבה כיפית על רקע מראות פנורמיים לעמק יזרעאל, עמק בית שאן וצפון השומרון, פריחה צבעונית בכיכובו של אירוס הגלבוע (רק בעונה), עתיקות ועוד. הר הגלבוע נמצא מעל בקעת בית שאן ועמק חרוד בקצה הצפוני של הרי השומרון. זהו סינגל באורך של 43 קילומטרים ובו כ-850 מטר של טיפוס לא קל - אך מתגמל. חלקו הראשון של המסלול, כ-12 קילומטרים עד לשער הזהב, הוא במגמת עלייה תובענית. לאחר מכן יש בו לא מעט ירידות מהנות אך גם עליות מכובדות, ולקראת סיום זוכים בשתי ירידות מרהיבות שישכיחו את כל המאמץ.

הוראות הגעה: מבואת נורית - מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע, ולאחר כ-2 ק"מ פונים שמאלה לחניון נורית. מבואת כתף שאול - מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע, ולאחר כ-5.5 ק"מ נכנסים לחניון כתף שאול. מבואת שער הזהב - מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע. לאחר 9 ק"מ של טיפוס במעלה ההר רואים מצד ימין את חניון שער הזהב, ושם חונים. מבואת מעלה גלבוע - מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע. לאחר 16 ק"מ מגיעים לקיבוץ מעלה גלבוע. המבואה נמצאת מימין לשער היישוב. מבואת גן נר – מכביש 675 פונים דרומה לכביש 60, ולאחר 2.8 ק"מ פונים שמאלה לכיוון גן נר. ממשיכים עד לצומת טי, פונים בה שמאלה לרחוב כרכום ואחר כך ימינה בפנייה השלישית לרחוב רקפת וחונים במבואה.

סינגל אלון הגלילצילום: דרור ארצי / סוכנות ג'יני / ארכיון הצילומים של קק"ל
סינגל אלון הגלילצילום: דרור ארצי / ארכיון הצילומים של קק"ל

סינגל אלון הגליל - שביל המכיל קילומטרים שלמים של קרקע, שנפרשת בצורת משעולים צרים בין גבעות וסלעים, נחלים ועמקים. סינגל אלון הגליל הוא חלק מרשת הסינגלים הגדולה ביערות נחל ציפורי, הכוללת את ריש לקיש, הושעיה, שמשית, תמרת, הסוללים וגבעת אלה, חולשת על אותו תא שטח גדול, ומאפשרת לרוכב לבחור בין מסלולים קצרים יחסית לבין רכיבה מקיפה הכוללת את כל המסלולים ויכולה להגיע ליותר מ-100 ק"מ. סינגל אלון הגליל עצמו מציע שתי גרסאות - הארוכה והקצרה - ובידכם הבחירה באיזו מביניהן לרכוב.

הוראות הגעה: 200 מטר מערבה ממחלף המוביל פונים שמאלה (דרומה) למושב אלון הגליל. בקצה העלייה, לפני תחנת דלק זעירה, פונים ימינה (מערבה) כ-200 מ' ושמאלה למרכז שטח אלון הגליל. במקום חניה ושילוט המסביר על הסינגל החדש במקום.