להיפרד לשלום ממחשבות טורדניות בלילה במיטה

הקניית צלילות היא היעד העיקרי בתרגול סוגים רבים של מדיטציה. אם מחשבות טורדניות מפריעות לכם להרדם בלילה - שיטה הודית מודרנית עשויה לעזור.

יובל רומיק
יובל רומיק
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מה זה השדה הזה
תרגול מדיטציה לשקט נפשי: מסורת מכובדת ומועילהקרדיט: מייקל קרונרט
יובל רומיק
יובל רומיק

משך מאות שנים שלטה ברמה מדיטציית זאזן היפנית באיכות הצלילות שהקנתה למתרגל. בתרגולה, יושב המודט מול קיר ומתאמן בריכוז: עליו לחוות את הקיר בלבד. זו שיטה מצויינת, והממסד הפסיכולוגי והפסיכיאטרי אימץ בחום עקרונות מקבילים מבודהיזם, כפי שהם באים לידי ביטוי בגישת הפגת מתחים דרך מיינדפולנס (MBSR).

מאז שנות השמונים יש שחקן נוסף בזירה. שיטת המדיטציה המודרנית SSY פותחה כדי להקנות לאדם את המיומנות לעשות את ההפך מריכוז: להרשות לזרם של מחשבות לדעוך עד שיעלם. בכך היא אפקטיבית להדהים. השיטה, שיצאה מעיר ההיי-טק ההודית בנגלור ואלפים מלמדים אותה בכל הודו, עדיין עושה צעדים מהוססים אל מחוץ לתת היבשת. נתקלתי בה במקרה בפונה לפני 12 שנה, ומאז אנחנו ביחד.

SSY יצאה מיוגה. ביוגה קלאסית מחשבה מוגדרת כאדווה בתודעה - כלומר לא רק כמחשבה מילולית ("עלי לעשות כביסה") אלא גם כתחושה של גירוד במרפק, לדוגמא, או הבזק זיכרון של עיניה הטובות של המורה נחמה. הרפייה של כל סוג של אקטיביות נדרשת על מנת שזרם של אדוות-מחשבה ידעך. שקט ושלווה מתגלים אז מאליהם, כמו שמים תכולים לאחר גשם, שעננים נפרדו מהם לשלום.

המצב המדיטטיבי האולטימטיבי, של שקט מחשבתי מוחלט, נקרא ביוגה סמדהי. יש בו ריכוז מושלם על אובייקט, אבל האובייקט הוא... "כלום". אין דרך אקטיבית, דרך של פעולה שמייצרת תוצאה, להגיע לכלום. כשתלמיד שואל אותי אם משהו שהוא עשה בזמן התרגול הוא מדויק - התשובה היא לא. שום דבר אקטיבי אינו נדרש בתרגול SSY. זו מדיטציה לעצלנים. 3 כללי המדיטציה הם אך ורק דברים שיש להמנע מעשייתם. הרפייה של מאמץ מנטלי משמעה העדר פעולה מכוונת.

הכלל הראשון ב-SSY הוא שאין להתנגד למחשבה שעולה - יש להניח לעננים להמשיך בדרכם. הכלל השני הוא שאין להחזיק בה כשהיא עולה. זהו ריכוז, וריכוז אינו נדרש בתרגול SSY. הכלל השלישי הוא שאין לפתח זרם מחשבות, כלומר לא לייצר באופן פעיל שתי מחשבות ויותר באותו נושא.

את הטכניקה המלאה אני מלמד בסדנת ערב. מתרגלים אותה 3 פעמים ביום במשך 12-15 דקות, עד לרכישת מיומנות עזיבה - "let go" - מחוץ למסגרת התרגול. היא מקנה איכות של צלילות נוכחת, ויש לה בונוס: רוב המקרים של קושי להרדם בלילה נפתרים תוך חודש של תרגול.

יובל רומיק

יובל רומיק | |רגוע מכדי לדאוג

מטפל אלטרנטיבי ומורה למדיטציה ולהילינג. מטפל באמצעות תריסר שיטות טיפול אלטרנטיביות במחלות פיזיות, במצבי חוסר איזון נפשי, ובאנשים שמעוניינים להאיץ את תהליך האבולוציה הטבעי של הנפש. בעל ניסיון בתהליכי איזון ושיקום של מגוון בעיות מורכבות כגון סרטן, אלצהיימר, פרקינסון, HIV, סכיזופרניה ופוסט-טראומה.

לאתר של יובל

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ