3 טיפוסים שמשנים את העולם

בחלק נשכח מכתבי הפילוסופיה הרוחנית של ג'יין רוברטס, מחברת ספרי "סת מדבר", נידונות מגוון גישות אפשריות לחיים. הנה 3 גישות שיש להן אפקט מפרה ברמה החברתית והתרבותית

יובל רומיק
יובל רומיק
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
3 טיפוסים המשנים את העולם
קרדיט: קריסקו פוטוגרפי
יובל רומיק
יובל רומיק

בשנות השבעים יצא לאור בארה"ב ספר פילוסופיה רוחנית עב כרס ומסובך, "המציאות הסמויה", שעקב אורכו - כ-1400 עמודים בשני כרכים - לא זכה להצטרף לקאנון הרוחניקי שהחל להתהוות באותה תקופה. הכתיבה אותו באופן אינטואיטיבי המשוררת ג'יין רוברטס, כחלק מסדרת ספרי "סת מדבר" הקלאסיים שראו אור כספרים על פני תקופה של למעלה מעשרים שנה. הסדרה נקראה על ידי עשרות מליונים, תורגמה לעשרות שפות (ארבעה ספרים תורגמו לעברית בהוצאת "מרקם"), והיוותה השראה להרבה מורים רוחניים מובילים שפועלים היום, לדוגמא עבור אסתר היקס, שהסרט הפופולרי "הסוד" צולם מתוך כוונה להפיץ את משנתה.

בכרך ב' של "המציאות הסמויה" מתוארים סוגים של גישות לחיים. כאן המקום לומר שהמודל הזה לסיווג בני אדם, על אף שהוא מתיימר לתאר נטיות של בני אדם לאורך מסלול חייהם בעודם מנסים לממש את מה שנראה להם כתכלית חייהם, אינו מתנגש עם תיאוריות אישיות אחרות. הוא אינו מתאר אופי. הוא מתאר כמיהה. כמיהה לחיים דרך הוצאה לפועל של תכלית מסויימת, שיכולה להתממש או לא להתממש, שיכולה לצאת לפועל בדרכים השונות מאוד זו מזו, ושיכולה להתבטא אצל אנשים שונים מאוד אלה מאלה על פי אותם קווים מנחים כלליים.

נעסוק במאמר הזה בשלוש מתוך צרור הגישות שתוארו בספר, להן אפקט מפרה ומעשיר ברמה החברתית והתרבותית. לראשונה נקרא "אוונגליסט נודד", לשניה "נביא חברת-מופת" ולשלישית "יצירתיות משחקית". בספר מתוארות גם גישות קונבנציונליות יותר, שלא נדון בהם, כמו מנהלן, מיסטיקן, מרפא, אתלט, הורה ומורה.

נתחיל עם האוונגליסט הנודד. זהו אדם חסר מנוח, שלרוב לא יבלה זמן ממושך במקום אחד. הוא מוצא סיפוק בלאפשר לאנשים אחרים להחשף לרעיונות חדשים, שהרבה מהם הוא מוצא בנדודיו. תפקידיו הטבעיים בחברה הם דיפלומט או איש מכירות נודד, ובבואו בין אנשים ישאף להותיר רושם של חברה'מן בעל נגיעות קוסמופוליטיות. הוא מרגיש בבית בכל מקום וסקרן מאוד לגבי תרבויות אחרות ומכלול הטקסים המגדירים את זהותן. בעולמנו הנוירוטי קבוצה זו מתבדלת מהרוב עתיר התסביכים, בהיותה על פי רוב משוקעת בעשייה, לעיתים על חשבון אינטרוספקציה וחיי נפש מפותחים. עבור האוונגליסט הנודד, המלאכה מרובה והזמן קצר. יש מקומות להכיר, פרוייקטים גרנדיוזיים להניע, וסיפורים לשמוע ולספר. החברה הגלובלית שלנו חבה לאנשים אלה חוב מוסרי: הם מדבררים את השונה, את תרבותו ואת הליכותיו ואת אופן מחשבתו, ובכך מאפשרים לנו להכיל אותו. הם מפשרים, כורתים בריתות ומאגדים סביבם קבוצות לא הומוגניות.

בשנים מאז שקראתי על האוונגליסט הנודד הייתה לי הזכות למנות בקרב חברי מספר אנשים שעונים להגדרה, ושמחתי לקבל סופסוף תשובה לשאלה למה הם מתרוצצים כל כך הרבה בארץ ובעולם. אלה אנשים חמים ואוהבי אדם, והפוקוס שלהם על עשייה הפך אותם לאנשים אפקטיביים במיוחד, שטבעי עבורם לקחת אחריות ולתמוך באנשים סביבם. עינם הבוחנת רגילה לפענח את רמת האפקטיביות של אנשים אחרים, ובאופן אינטואיטיבי הם מטפחים את יקיריהם ומשקפים להם בחן את המקומות בהם אדם חוסם את עצמו מעשייה יצרנית מוצלחת. פרספקטיבה אישית על קשיים בשיחה על כוס קפה לא חשובה להם פחות מלרתק קהל בסיפור על מנהגים תרבותיים בארצות ניכר.

נעבור לגישה לחיים שאני מכנה "נביא חברת-מופת". אדם כזה מקיים בנפשו חזון ער של המקומות הנפלאים אליהם החברה שהוא חלק ממנה עשויה להתפתח, במידה ותפתור את קשייה ואת בעיותיה. הוא מרכז את האנרגיה שלו לפיכך בשבירת הסטטוס קוו בחברה לכיוון אותו עידן. יש ויהיה מהפכן, או שיעסוק בביקורת תרבות. הפרדיגמות הרווחות בחברה בה הוא חי, בפרט בתחום המעניין אותו, הן רק פוטנציאל בעיניו, חלק ממכלול עתידי בשל יותר, ומחשבתו חותכת דרך נקודות החולשה של פרדיגמות אלה כסכין בחמאה. בשנים האחרונות דרך כוכבם של מספר אנשים כאלה במערב על שום כנותם הרבה, כמו סשה ברון כהן ("בוראט") ונתן פילדר ("נתן בשבילך"), שחוצפתם בקריאת תיגר על טאבו חברתי או בינאישי מכל סוג ומין אינה יודעת גבול. הומור הוא כלי ביטוי טבעי עבור נביאי חברת המופת, ונוכחותם מורגשת בהקשר זה בימינו מעל מסך הטלויזיה, ובמיוחד ברשתות החברתיות.

ולבסוף, אדם שגישתו לחיים היא "יצירתיות משחקית" הוא אדם שאינו רואה יצירה כדבר שיש בו קושי. מפתה להגדיר כך את הגניוס היהודי. במובן הזה אלו אנשים שהיכולת שלהם לחשוב נותרת גמישה כמו של ילדים, ולרוב משוחררת מהצורך העמוק לבסס את קו מחשבתם על סט נתון של אקסיומות המגדיר בפרוטרוט את עקרונות היסוד של התנהלות בעולם - צורך שבדרך כלל מתקבע אצל רוב בני האדם במהלך חייהם המוקדמים. אנשים שגישתם היא יצירתיות משחקית בדרך כלל לא יהיו קונפורמיסטים, ולא ימצאו סיפוק בעבודה כבורג שהוא חלק ממערכת גדולה. כמו ריק סאנצ'ז, הגאון האניגמטי והמיוסר מסדרת האנימציה המצליחה "ריק ומורטי", וכמו ד"ר אמט בראון הנרגש מהסרט "בחזרה לעתיד", אנשים כאלה יהפכו את חייהם עצמם ליצירת אומנות, כשהם הולכים בין הטיפות מבחינת סגנון חייהם, שלרוב אינו תואם את המקובל. כשהם מממשים את עצמם באופן מלא, בהרבה מקרים ימצאו את עצמם בתחום מחקר מקורי בשולי המדע, או כממציאים ומפתחי טכנולוגיות, ובהרבה מקרים כאמנים. בתקופות של שינוי גדול הפרדיגמות החברתיות גמישות מכרגיל. או אז יבוא פוטנציאל השינוי החברתי שלהם לידי ביטוי והם יכינו את הקרקע מבחינה רעיונית להאצה אבולוציונית של החברה - כשהם ממלאים עבורה פונקציה של דשן מדעי ותרבותי. את הוצאת רעיונותיהם לפועל הם מוכנים להשאיר לאחרים, ולהרבה מהם אין דחף מיוחד להפיץ את משנתם. כשהם פוגשים זה את זה, מציינת ג'יין רוברטס, התקשורת לרוב קלה וזורמת, ותחושת אחווה נוצרת בקלות ובטבעיות תוך דקות ספורות.

בכתביה, גם בספרים אחרים שהכתיבה, ג'יין רוברטס חוזרת לרעיון היצירתיות המשחקית כצורת ארגון יסודית של הוויה, ומפתחת אותו במישור הלשוני. שפה חסרת גבולות וחסרת עכבות יצירתיים, שג'יין מכנה סומארית (Sumari), היא נעדרת מגבלות, ויכולה לפיכך לתאר דקויות של חוויה באופן מלא. גורו ההיפים ותיאורטיקן החוויות המיסטיות טרנס מק'קנה, שהשקיע מחשבה רבה בניסיון לתאר את הקשר בין מילים למשמעות, אהב לצטט משפט של המשורר בן המאה ה-18 ויליאם בלייק: "לא ניתן לתאר את האמת כך שתהיה מובנת כליל מבלי שיאמינו לה". רעיון השפה הסומארית מתאר שפה כזו, שתופסת את מהות החוויה באופן כה מלא כך שתתקבל בהכרח באמונה מלאה, שכן אין לה סייגים תחביריים, מצלוליים ואחרים שדרכם אנחנו חושבים בשפות שאנו מכירים. מגבלות אלה, שאנו מקבלים כמובנים מאליהם, עוצרים בעדנו מלהגיע לרמת ביטוי מושלמת בתיאור של חוויה נפשית, בעוד השפה הסומארית שג'יין מתארת כאידיאל של ביטוי יצירתי תתעלה מעליהן. גישתה של ג'יין עצמה לחיים הייתה משוחררת מנורמות התקופה, והיא מימשה עצמה בתכלית היצירתיות המשחקית כחלוצה אמיתית במחקר אזוטרי של הנפש. ספריה המעמיקים בנושא הם מקרה מפואר של עוצמה יצירתית - כזו הבאה לידי ביטוי מרהיב.

יובל רומיק

יובל רומיק | |רגוע מכדי לדאוג

מטפל אלטרנטיבי ומורה למדיטציה ולהילינג. מטפל באמצעות תריסר שיטות טיפול אלטרנטיביות במחלות פיזיות, במצבי חוסר איזון נפשי, ובאנשים שמעוניינים להאיץ את תהליך האבולוציה הטבעי של הנפש. בעל ניסיון בתהליכי איזון ושיקום של מגוון בעיות מורכבות כגון סרטן, אלצהיימר, פרקינסון, HIV, סכיזופרניה ופוסט-טראומה.

לאתר של יובל

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ