לשמור על היגיינה נפשית לחיים בריאים יותר

עיקרי משנתה של המורה הרוחנית טינה לואיס ספולדינג - כיצד ניתן לחיות אורח חיים טבעי ובריא יותר בעת המודרנית

יובל רומיק
יובל רומיק
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נערה יושבת לצד בריכת לוטוסים
קרדיט: בונאוונטורה וקרלה
יובל רומיק
יובל רומיק

החיים המודרניים סבוכים, ואין זו מטרת המאמר הזה לתת רשימה מסודרת וממוספרת של עשה ואל תעשה בנפשך כדי שיהיה לך טוב. הסיבה העיקרית כמובן היא שאת ואתה, הקוראים, הנכם בעלי מצפן פנימי בצורת עולם רגשי שמכוון אתכם למה שטוב עבורכם, ובעלי רצון חופשי לבחור מחדש, בכל שנייה ושנייה, פרספקטיבה על המציאות שיש לה פן אקטיבי. דרכו אתם משפיעים על עולמכם ועל המשמעות שאתם מעניקים להשלכותיה של סיטואציה נתונה עליכם.

יש לכם מצפן פנימי בין אם אתם מודעים אליו או לא, ובין אם הוא מפותח מאוד או שמא לא ממש ברורות לכם מה אומרות מגוון התחושות, חלקן סותרות, שרגע נתון מציב בפניכם. כנ"ל לגבי רצון חופשי: אתם לא חייבים לממש אותו או אפילו להיות מודעים אליו באופן מלא בעת שאתם פועלים על מנת שהוא יהיה נוכח. אם אתם בהכרה - הוא תמיד שם. לדוגמה, בחירות שאנחנו עושים בקשר לתפקיד שהחלטנו לקחת על עצמנו בתוך חיינו, כמו להיות חלק מזוגיות, הן עניין רציף שקורה מרגע לרגע.

מתוך מגוון ההגות הרוחנית העכשווית שמתהווה בעולם, כאמור, מרגע לרגע, נדון היום בעיקרי משנתה של המורה הרוחנית והמתקשרת טינה לואיס ספולדינג הקנדית. הבחירה שהיא עושה מרגע לרגע הוא להיות הדוברת האינטואיטיבית של מסרים הצצים בהכרתה (בחלקם לכאורה היישר מישו עצמו!) על אורח חיים טבעי ובריא יותר. ובכך היא עושה עבודה מצוינת, והשפעת ספריה ופעילותה ברשת גוברת והולכת. במתינות ובבהירות היא חוזרת שוב ושוב על מקבץ מסרים מעניין שקשור לאורח החיים המודרני, ובעיקר מבארת מנהגים קלוקלים שהשתרשו בחברה המערבית במשך דורות רבים.

ספולדינג מתארת, כמו רבים, את הצורך להשיל מעל מיניות האדם את מעטה ההדחקות וההתניות החברתיות, כפי שהם באים לידי ביטוי במטען עצום של רגשות בושה ואשמה שנוכחים כמעט בכל אדם. מעל רובד ההדחקה שמתחיל בתשובות מגומגמות של הורים לילדים, היא מוסיפה, ישנו רובד מבלבל נוסף: ענף הפרסום נשען על מיניות האדם כדי למכור לנו דברים, ומוסיף בכך פשע צרכנות מודרני כלפי בני האדם, על גבי חטאי הפטריארכיה שמשכם עידן ועידנים. הדבר יוצר אצלנו בלבול ביחס למיניות שמסבך את הענין עוד יותר. הכרה בבלבול הזה ברמת החברה כולה הוא צעד ראשון בטיפול במגוון עצום של עיוותים הקשורים למיניות, מצב הדומה במידת מה לציבור שגדל עם רעיונות לא בריאים על תזונה ומנסה להתקיים מממתקים. לא מדובר רק בעבירות מין ובצריכת זנות ושלל סוגים של פורנוגרפיה, אלא אף ברמת דפוסי השימוש היסודיים באנרגיית התשוקה המינית העוצמתית, שנדחקה על ידי הדת אל מתחת לפני השטח. אלה באים לידי ביטוי בניתוק מהחיבור של האנרגיה הזו לחוויית האהבה, ובאין-סוף סטיות ועכבות פרטיות שרגשות אשמה ופחד הקשורים אליהן מייסרים את הפרט בחדרי חדרים. בפרט, נקודת הפתיחה ליחסים אינטימיים שבהם אהבה עצמית נעדרת מהתמונה היא בעייתית. חלק מהבעיה הוא כמובן עיוותי תפיסת ערך עצמי דוגמת סגידה למראה חיצוני, שמקודמים בפרסומות בראש חוצות.

אפרופו פרסום, ספולדינג רואה בצרכנות מוגזמת משענת קנה רצוץ ומטיפה לקיימות. היא ממליצה על חקלאות ביתית ועל הימנעות מוחלטת מאלכוהול וממזון מעובד. פרשנותה למושג האחריות האישית כהתרחקות מתרבות של הסתמכות על תחליפים, בין אם מדובר בחומרים משני תודעה, במזון מעובד או בשופינג, הכרחית לטענתה לניפוץ אשליית אפסותו של האדם בעת המודרנית, כפי שזו באה בימינו לידי ביטוי בסיסמה הדמוקרטית "אדם אחד - קול אחד". נגד סיסמה זו היא יוצאת חוצץ בתקיפות, וטוענת שהיא מסר מחליש. המסר החליפי העקרוני שלה, ששם את האדם במרכז עולמו-שלו מהדהד עם מסורת הבודהיזם של דרום-מזרח אסיה: אתה משפיע על עולמך יותר מכל אחד אחר. היכולת של הפרט לשלוט על גורלו ועל איכות חייו (בעיקר חיי הנפש, אבל לא רק) היא מוחלטת.

מאבקים בין קבוצות ומדינות לפי ספולדינג, כולל כמובן מלחמות, הם מיותרים – ולטענתה מספר רבדים של עיוותים קולקטיביים בתפיסת המציאות של האדם המודרני משמרים אותם כמציאות חיה. בפרט היא מתריעה כנגד התרבות הפופולרית, סרטים וסדרות טלוויזיה, שבקונפליקט הנצחי המתקיים בהם בין טוב לרע הגיבור תמיד נאלץ, בלית ברירה, להפעיל אלימות בסופו של דבר ולקטול את הרע. כבו את הטלוויזיה שלכם והרחיקו מחשבות כאלה מחייכם, היא מתריעה, ומלמדת אותנו לבחור מחשבה אחת ביקורתית ביום שאנחנו מרבים לחשוב ולסלוח למושא הביקורת לתמיד. נסו את זה ולו פעם אחת, טוקבקיסטים יקרים, ותיווכחו איך זה מרגיש, זה תרגיל מרגש מאוד. בכל אופן, עניין שימור הלוחמנות בהוויה האנושית הקולקטיבית הוא סיבה מספקת לא לצרוך תכנים מסוג זה, לפי ספולדינג. היא מוסיפה לסיפור התקשורת המשחיתה כוונת מכוון. לדבריה, חלקים גדולים מהאנושות טרם הפנימו שאדם חכם או מוכשר יכול להיות בעל כוונות איומות כלפי סביבתו – והרבה מאורחות החיים ותפיסות העולם הקולקטיביות שלנו שאינם בריאים הסתננו לחיינו דרך תהליכים מזיקים מתוכננים. בכך ספולדינג היא קול בהמון, שכן גל התפכחות ממה שנהוג היה לייחס לכוונות ההון-שלטון שוטף את העולם בעשור הנוכחי, והמסרים שלה בהחלט לא נופלים על אוזן ערלה.

תת המודע הקולקטיבי, מושג מרתק - וכמובן שנוי במחלוקת - שמנסה לחבר בין פסיכולוגיה פרטית לאירועים המוניים (ולעיתים כמה מהם, שמתרחשים באזורים שונים בעולם) נוכח בהרבה הגות רוחנית עכשווית. ספולדינג מספקת ברוח זו סיכומי שנה, הערכות מצב לאירועים חשובים - בחירות, הוריקנים וכיוב' - והצבת יעדים לעתיד. השקיעה היפה של יום א' שעבר (אירוע מטאורולוגי שנבחן באמת מידה אסתטית) או ערב ראש השנה (טקס דתי תקופתי) הם אירועים קולקטיביים שמזמינים פרשנויות. לצד זווית רוחנית לאירועים ספציפיים, ספולדינג מנצלת הזדמנויות כאלה להזכיר לנו שכולנו אחד, ושרק האהבה תנצח. אלה מסרים שתקפים גם לטרגדיות, חשוב לציין. מעל הכל עומד אצלה עניין שליטת הפרט בגורלו: הכוונה והאקטיביות שלנו בנושא נתיב חיינו חשובות. איך להביע אותן? ספולדינג ממליצה על תיעול הרצון החופשי לעבודת התפתחות אישית שאופייה הולם את המצפן האישי הפרטי של כל אחד ואחד. היא גם מרבה להציע לטפח את גינת הירק הפרטית במקום להתמקם מול הטלוויזיה, ולקרוא את ספר העבודה הרוחני הנודע "קורס בניסים". ובקיצור, היא מדברת על היגיינה נפשית שתייצר חיים בריאים יותר. את ספריה היא מגדירה באופן מצמצם כעבודת שכנוע להתחלת תהליך התפתחות אישית. התהליך עצמו יתרחש רק באמצעות פעולות של רצון חופשי.

יובל רומיק

יובל רומיק | |רגוע מכדי לדאוג

מטפל אלטרנטיבי ומורה למדיטציה ולהילינג. מטפל באמצעות תריסר שיטות טיפול אלטרנטיביות במחלות פיזיות, במצבי חוסר איזון נפשי, ובאנשים שמעוניינים להאיץ את תהליך האבולוציה הטבעי של הנפש. בעל ניסיון בתהליכי איזון ושיקום של מגוון בעיות מורכבות כגון סרטן, אלצהיימר, פרקינסון, HIV, סכיזופרניה ופוסט-טראומה.

לאתר של יובל

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ