תזונה בשביל הקשב - מיומנה של תזונאית הבית הבריא - הארץ

תזונה בשביל הקשב

הורים רבים מאמינים שישנו קשר בין הפרעת הקשב של ילדיהם לבין התזונה שלהם. הנושא עניין גם מדענים שהחליטו לחקור את השפעותיהם של מזונות ושל סגנונות אכילה שונים על ילדים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
דייסת קוואקר עם פירות ושקדים
הצעה לארוחת בוקר: דייסת קוואקר עם פירות ושקדיםקרדיט: Getty Images IL
קארין ליבוביץ
קארין ליבוביץ

תפקידם של התזונה ושל תוספי התזונה בהקשר של הפרעות קשב וריכוז מעסיק הורים רבים שמחפשים אלטרנטיבה לטיפול התרופתי או אמצעי לשיפור יעילותו של הטיפול הקיים. נושא זה מעסיק גם חוקרים שמנסים למצוא תשובות לשאלות אלה.

בשנת 2012 פורסם מאמר סקירה בכתב העת Pediatrics ובו אוסף מחקרים שבדקו מאכלים, תוספי מזון וסגנונות אכילה ואת השפעותיהם אצל ילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז (ADD) ובמיוחד הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD). אלה הדברים שנבדקו במהלך השנים ושתוצאותיהם נאספו לסקירה:

אומגה 3: אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית שהגוף זקוק לה אך אינו מייצר בעצמו. כמה מחקרים הראו שרמות נמוכות של חומצת השומן הזו קשורות להפרעת קשב וריכוז, ובמחקר שבדק את השפעת התוסף בילדים נראה שיפור ביכולות הכתיבה והקריאה לאחר שלושה עד שישה חודשים של צריכת התוסף במינון של כ-730 מ"ג ליום ( DHAו-EPA חומצות שומן מסוג אומגה 3). ישנו היגיון ביולוגי לקשר שהתגלה בגלל תפקידן של חומצות שומן אלה במוחם של יונקים.

לעומת מחקרים אלו, ישנם מחקרים שלא הצליחו להראות השפעה מיטיבה של תוסף אומגה 3 בילדים עם הפרעות קשב, לכן המסקנה במאמר הסקירה הייתה שילדים עם חסר באומגה 3 ירוויחו מקבלת התוסף. מכיוון שריכוזה של האומגה 3 אינו נמדד בבדיקות דם שגרתיות, מומלץ להעריך את מידת הצריכה על ידי איש מקצוע.

ברזל: בכמה מחקרים נמצא שרמות נמוכות של מאגרי ברזל בגוף מחמירות סימפטומים של הפרעות קשב. גם במקרה של מינרל חשוב זה אין הנחיה חד משמעית לנטילת תוסף ברזל בילדים עם הפרעות קשב, אך בכמה מחקרים נראה שיפור אצל ילדים עם חסר בברזל בעקבות נטילת תוסף ולכן אפשר לבדוק את רמות הברזל והפריטין (מדד המייצג את מאגרי הברזל בגוף), ואם יש חסר לטפל לפי המלצת רופא/ה  או דיאטן/נית.

אבץ: כמה מחקרים שבדקו את הקשר בין רמות אבץ בגוף מצאו רמות נמוכות בילדים עם הפרעות קשב. במחקר אמריקאי נראה שתוסף אבץ שיפר את יכולותיהם של הילדים בעיקר בתחום הריכוז ופחות בהיפראקטיביות. זה נשמע הגיוני לאור תפקידו במערכת העצבים, ובכל זאת גם במקרה זה  אין המלצה לתת תוסף באופן גורף.

סוכר: רוב ההורים יעידו שלאחר צריכת סוכר ילדיהם נעשים פעלתנים יותר, לכן הגיוני לחשוב שילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיבית יושפעו גם כן מצריכת סוכר. באופן מפתיע, מחקרים שבדקו את הנושא לא הצליחו להוכיח קשר ברור בין צריכת סוכר לבין החמרה בסימפטומים של ההפרעה. ישנה סברה שצריכה קבועה של סוכר בכמות גבוהה מחמירה את הסימפטומים בשל הקשר עם דופמין, מוליך עצבי הנמצא במוח ומשפיע על תפקודים מוחיים שונים, אך סברה זו שהועלתה באחד המאמרים לא הוכחה חד משמעית. ברור שצריכת סוכר בכמות גדולה אינה בריאה לאף אחד, בין מדובר על ילד עם הפרעת קשב וריכוז ובין אם לא, לכן כדאי להגביל את הצריכה בכל מקרה.

המאמר סקר גם מחקרים שבדקו סגנונות אכילה שונים ותפריטים מיוחדים, ואלה היו המסקנות:

דיאטת פיינגולד: בשנות ה-70 של המאה ה-20 הציג ד"ר בנג'מין פיינגולד רשימת מאכלים שהימנעות מוחלטת מהם תשפר את הסימפטומים של הפרעת הקשב. ברשימה מופיעים בעיקר נקניקים, נקניקיות, משקאות ומאכלים המכילים חומרי טעם וריח מלאכותיים, בעיקר אדום וכתום. מחקרים שנעשו מאז לא הצליחו להוכיח שיפור בעקבות תפריט זה, ומסקנתם של כותבי המאמר היא שהקפדה עליו אפקטיבית רק אצל ילדים הרגישים למאכלים אלה. גם במקרה זה, מכיוון שמאכלים שיש בהם את הרכיבים האלה אינם מועילים לגוף כדאי להפחית את צריכתם בכל מקרה.

דפוס אכילה בריא: במחקר אוסטרלי שהשווה בין סגנון אכילה בריא לבין סגנון אכילה מערבי נמצא שאחוז הילדים עם הפרעת קשב היה גבוה יותר ככל שסגנון האכילה היה מערבי יותר וכלל מאכלים כמו בשר בקר ובשר מעובד, כמות שומן רווי גדולה יותר (שומן שמקורו בחי), סוכר ומלח. לעומת זאת, בסגנון אכילה בריא שכלל ירקות, פירות, דגים ודגנים מלאים נמצאו פחות ילדים עם ההפרעה. למחקר זה מצטרף מחקר קוריאני שהראה תוצאות דומות: ילדים שאכלו הרבה ירקות, דגנים ודגים ומעט מזון מהיר היו בסיכון מופחת ללקות בהפרעת קשב, במיוחד בהשוואה לילדים שאכלו כמויות גדולות של חטיפים ומזון כמו בשר מעובד.

תפריט ים תיכוני: בשנת 2016 פורסם מחקר שבו נבדקו 120 ילדים שמחציתם מאובחנים עם הפרעת קשב. נמצא שבקבוצת הילדים שתזונתם הייתה מבוססת על תפריט ים תיכוני היו פחות הפרעות קשב מאשר בקבוצת הילדים שצרכו מזון מהיר, חטיפים, ממתקים ושתייה מתוקה. הפער היה עצום – פי שבעה יותר ילדים בקבוצת המזון הלא בריא יחסית לילדים בקוצה שתזונתה התבססה על תפריט ים תיכוני.

דפוס אכילה זה ידוע כבר מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת והוכח במאות מחקרים כבעל השפעה מיטיבה על מחלות לב, כבד שומני, סוכרת, סרטן ותפקוד קוגניטיבי. בתפריט ישנם ירקות, פירות, שמן זית, אגוזים ושקדים טבעיים, קטניות, דגים ודגנים מלאים וצריכה נמוכה של בשר ושל שומנים מהחי. למבוגרים מומלצת גם שתיית יין אדום - לנשים כוס אחת ולגברים עד שתי כוסות ביממה.

ישנם מחקרים רבים העוסקים בקשר בין התזונה ובין הפרעת קשב וריכוז. בחלקם עדיין אין קונצנזוס לגבי תוסף כזה או אחר, אך מהצלבה של המחקרים אפשר לראות שאכילה בריאה התואמת את עקרונות התפריט הים תיכוני עם צמצום משמעותי של צריכת מזון מהיר ומעובד, ממתקים, חטיפים ושתייה מתוקה יכולה לשפר תסמינים של הפרעת קשב. זו אכילה בריאה, ומומלץ לכל אחד בכל גיל ובכל מצב לאמץ את עקרונותיה כדי לשפר את בריאותו.

ההצעה שלי:

אחד הדברים המאפיינים תרופות להפרעות קשב הוא חוסר תיאבון תחת השפעת התרופה, לכן מומלץ לאכול ארוחת בוקר מזינה לפני נטילת התרופה. בארוחה כזו כדאי לשלב חלבונים, פחמימות ושומנים מהצומח. לדוגמה, דייסת קואקר עם פרי, אגוזים ושקדים או לחם כוסמין/מלא עם ממרח משתנה כמו חומוס, טחינה, אבוקדו או ביצה עם תוספת ירקות בתיבול שמן זית.

קארין ליבוביץ
קארין ליבוביץ |מיומנה של תזונאית הבית הבריא

דיאטנית קלינית מוסמכת. מתמחה בתזונת ילדים, עודף משקל וסוכרת במבוגרים, צמחונות וטבעונות. בוגרת לימודי תואר ראשון במדעי התזונה מטעם האוניברסיטה העברית ותואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. בעלת קלניקה לשינוי הרגלי אכילה במושב בני ציון. אמא לשלושה ילדים מקסימים (איתי, ליהיא ועמית), גרה במושב בני ציון שבשרון.

מטרת הבלוג היא להנגיש ידע מקצועי, מבוסס מחקר, בנושא תזונת המשפחה והילדים, מכיוון שתזונה היא לא רק מה שיש בצלחת.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ