הילדים לא רוצים ארוחת בוקר? כמה הצעות לדברים שהם דווקא ישמחו לאכול - מיומנה של תזונאית הבית הבריא - הארץ

הילדים לא רוצים ארוחת בוקר? כמה הצעות לדברים שהם דווקא ישמחו לאכול

ארוחת הבוקר נחשבת לארוחה הכי חשובה ביום וזה נכון במיוחד לגבי ילדים שמבלים שעות ארוכות מחוץ לבית. כדי לא לוותר עליה לחלוטין אתם יכולים להכין להם מאכלים ומשקאות מזינים וטעימים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ילד אוכל כריך עם קישואים
ילד אוכל כריך עם קישואים. כדאי להציע לילדים כמה אפשרויות למאכלים שהם אוהביםקרדיט: Getty Images IL
קארין ליבוביץ
קארין ליבוביץ

החופש הגדול נגמר, גם החגים הסתיימו, והילדים חוזרים ללימודים סדירים. עכשיו כולם חוזרים לאחד מנושאי השיחה הפופולריים בהרבה מאוד בתים בישראל - ארוחת הבוקר של הילדים: מה למרוח בכריך, אילו ירקות ילוו את הארוחה ואיך להתאים אותה למה שאוכלים אחר כך בארוחת הערב בבית. אלא שילדים והורים רבים מתקשים לארגן ארוחת בוקר מזינה, במיוחד במהלך שנת הלימודים שבה לוח הזמנים צפוף, והזמן הקצוב בבוקר מתחלק בין ארגון ילד או כמה ילדים ליציאה למסגרת החינוכית לבין התארגנות ההורים לעבודה. כדי להקל עליכם, המדור מוקדש הפעם לילדים שאינם רעבים בבוקר, או לכאלה הזקוקים לפתרון מהיר לארוחה בלי להתפשר על איכות האוכל.

ארוחת בוקר ידועה כארוחה חשובה מאוד לכולם. היא תורמת לריכוז, לאנרגיה גבוהה ולחילוף החומרים ומבססת תשתית נכונה לכל היום. אנשים רבים שמדלגים על ארוחת הבוקר מוצאים עצמם רעבים יותר במהלך היום, בעיקר בערב, ועולים במשקל. כשמדובר בילדים שנמצאים שעות רבות במסגרת חינוכית שבה הם נדרשים ללמוד, להתרכז ולבצע פעילות גופנית חשיבותה של הארוחה גדולה אף יותר מכיוון שנוסף על הפעילות הזו הגוף משקיע אנרגיה ורכיבי מזון בגדילה ובהתפתחות פיזית.

באחד המדורים הקודמים כתבתי שאחריות ההורה היא לספק את האוכל ולהחליט איפה אוכלים, ואחריותם של הילדים היא להחליט אם הם רוצים לאכול בכלל, ומה הם מעדיפים מתוך מגוון המאכלים. לכן, אם יש לכם ילד שאינו רוצה לאכול בבוקר לא מומלץ להכריח אותו, לשכנע או לעשות עליו מניפולציות שיבהירו לו עד כמה ארוחה זו חשובה. להפך, חשוב יותר לעזור לו לשמור על יכולתו להחליט על גופו לכבד את הרגשתו. כדאי לזכור שילד שמכריחים אותו לאכול מתנתק פעמים רבות מהחיבור הטבעי לתחושת הרעב והשובע וגדל להיות מבוגר שאינו יודע להבחין אם הוא אוכל מתוך רעב או בגלל סיבות אחרות (לא לזרוק אוכל שכבר הוגש, אכילה רגשית וכדומה).

מתכוננים לאכול אחרת

הדבר הטוב ביותר שהורים יכולים לעשות הוא להבין מה הילד אוהב ולהציע לו דברים שיכולים להיות פרקטיים מבחינת הכנתם בשעות הבוקר הלחוצות. אפשר ורצוי לעשות "ישיבת הכנה" עם הילדים, במיוחד כשהם עוברים מהגן לבית הספר או אם אלה ילדים שמסרבים בדרך כלל לארוחת בוקר.  כדאי לבוא מוכנים לפגישה ולהציג כמה הצעות למזונות שהילדים אוהבים (ואינם ממתקים). למשל, כריך עם ממרח הוא אפשרות טובה אך ילדים רבים אינם מעוניינים בו מכיוון שעדיין לא הספיקו לפתח רעב, או מכיוון שהם ממילא אוכלים בבית הספר כריך ורוצים לגוון.  

מה עוד אפשר להכין לילדים שאינם רעבים אבל בכל זאת זקוקים לאנרגיה? נסו שייק פירות, ילדים רבים שמחים לקבל משקה כזה בבוקר. זה לא חייב להיות מסובך: היום אפשר לקנות בסופר פירות קפואים שמתאימים לשייק, או להשתמש בפירות טריים שנמצאים בבית, ובמקרה זה אפשר גם להשתמש בפירות שהם בשלים מדי לאכילה אבל בכל זאת מתאימים למשקה. לפירות מוסיפים חלבון כמו חלב או משקה סויה, ושומן בריא כמו חופן קטן של אגוזי פקאן, אגוזי מלך או שקדים טבעיים.

שייק פירות בריא
שייק פירות. ילדים שלא אוהבים לאכול יכולים להתחבר למשקה בריא ולא ממותק מדיצילום: דודו בכר

ילדים שצריכת הירקות שלהם נמוכה יכולים לקבל את החסר להם באמצעות תוספת של מלפפון וחסה, שלרוב אינם מורגשים מבחינת הטעם אם הם בכמות קטנה מזו של הפירות. למשל, על שתי מנות פרי אפשר להוסיף מלפפון או שני עלי חסה. חשוב לציין שאין להסתיר מהילד את הירקות מפני שמעשה כזה עלול לייצר בעיית אמון. אתם יכולים להכין שייק עם ירקות ולהניח לילד לטעום בלי לידע אותו, אך אם הוא זיהה את הירקות או ראה אותם אל תכחישו.

משקל נמוך אצל ילדים הוא בעיה מוכרת, ועבור ילדים באחוזוני משקל נמוכים אפשר להכניס אלמנט שומני נוסף כמו כף טחינה גולמית או ממרח שקדים 100%. יתרונו הגדול של השייק הוא העובדה שאפשר לשלב בו רכיבי מזון טובים באופן מרוכז (סוכר הוא כמובן לא אחד מהם ועדיף להסתפק בסוכר שמגיע מהפירות, ואצל ילדים שאוהבים מתוק לרוב יספיקו תמר מיובש אחד או שניים).

צלחת פירות אטרקטיבית שבה שניים-שלושה פירות בצבעים ובצורות שונים יכולה להיות אפשרות מוצלחת לארוחת בוקר זריזה. עבור ילדים בני יותר מחמש כדאי להוסיף גם שקדים או אגוזים טבעיים. מתחת לגיל חמש לא מומלץ להאכיל אותם באגוזים ושקדים בגלל סכנת חנק, אבל אפשר להשתמש בממרח על בסיס אגוזים.

יוגורט טבעי או מעדן סויה בתוספת גרנולה הם אופציה מהירה שילדים רבים ישמחו לאכול. אם הילדים אוהבים קרקרים בריאים, כאלה שרשימת הרכיבים שלהם אינה ארוכה כמו מגילה ושהקמח בהם הוא קמח כוסמין או קמח שיפון או קמח חיטה מלא, כדאי להציע להם לאכול אותם. אפשר לשלב ממרח אהוב בשביל לטבול את הקרקרים, ויש לא מעט אפשרויות כאלה כמו חומוס, טחינה ואבוקדו.

לא הצלחתם להגיע להבנות עד כאן? אם הילדים שלכם אינם מתחברים לאף אחת מההצעות הקודמות, קיימת האפשרות להכין עבורם משקה שוקו בבית: כפית אבקת קקאו (100% קקאו, ללא סוכר), סוכר בכמות מינימלית (עניין של הרגל, ובדרך כלל חצי כפית עד כפית סוכר יספיקו) וחלב או משקה סויה. חלק מהילדים יכולים לפתח כאבי בטן ונפיחות בגלל חלב פרה בכמות כזו, ובמקרה כזה אפשר להכין עם משקה סויה. זו אינה ארוחה אידאלית אבל עדיפה על כלום. מה לגבי חטיף אנרגיה או דגני בוקר? התשובה היא שזה תלוי בסוג, אך רובם מכילים כמות גדולה מאוד של סוכר ונחשבים מזונות מעובדים.

יום לימודים ארוך

ילדים לא מעטים נמצאים מחוץ לבית יותר משש שעות, אם בגלל יום לימודים ארוך יותר ואם בגלל פעילויות מיד אחרי בית הספר. כריך אחד לא מספיק ואני נתקלת בילדים שאוכלים רק ארוחת עשר בבית הספר ואז מגיעים הביתה רעבים מאוד ונוטים לאכול כמויות גדולות. חלקם רעבים עד כדי כך שהם בוחרים בפתרון מהיר כמו חטיף או ממתק, במיוחד ילדים שמחממים לעצמם את האוכל, דבר שיכול להוביל לחוסר איזון תזונתי ולהשמנה.

אם יום הלימודים ארוך מומלץ בנוסף לקופסת האוכל הרגילה להוסיף ארוחה שיכולה להיות כריך, עדיף עם ממרח אחר מזה של הכריך של הארוחה של עשר בבוקר. אם הילד מחפש גיוון אפשר להיות יצירתיים – הנה כמה הצעות:

  • סלט ירקות או ירקות חתוכים, עם תוספת כמו גרגירי חומוס, עדשים או טחינה
  • פסטה ברוטב, עם תוספת קטנייה כמו אדממה (פולי סויה)
  • גביע יוגורט עם גרנולה
  • קרקרים עשויים כוסמין, שיפון או חיטה מלאה עם קופסה קטנה של ממרח בריא ללא סוכר
  • פרי בתוספת אגוזים או שקדים
  • וכמובן לא לשכוח מים 😊
קארין ליבוביץ
קארין ליבוביץ |מיומנה של תזונאית הבית הבריא

דיאטנית קלינית מוסמכת. מתמחה בתזונת ילדים, עודף משקל וסוכרת במבוגרים, צמחונות וטבעונות. בוגרת לימודי תואר ראשון במדעי התזונה מטעם האוניברסיטה העברית ותואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. בעלת קלניקה לשינוי הרגלי אכילה במושב בני ציון. אמא לשלושה ילדים מקסימים (איתי, ליהיא ועמית), גרה במושב בני ציון שבשרון.

מטרת הבלוג היא להנגיש ידע מקצועי, מבוסס מחקר, בנושא תזונת המשפחה והילדים, מכיוון שתזונה היא לא רק מה שיש בצלחת.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ