כשהמשחק בחומר מאפשר גילויים חדשים בנפש האדם

הקשר בין ציור בצבעי פסטל בחדר הטיפולים לבין מחקר אקדמי שבדק את קצב הלב

איתן גילור מילר
איתן גילור מילר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ציור בצבעי פסטל
ציור בצבעי פסטל. לכל חומר יש תכונות משלו והן מעוררות תגובות ייחודיות אצל המטופלקרדיט: איתן גילור מילר
איתן גילור מילר
איתן גילור מילר

כשאני מספר על המקצוע שלי לפעמים אני מעדיף לקרוא לו טיפול בחומר. השם "טיפול באמנות" נותן מקום רב מדי להיבטים של יופי או למחשבה על תוצר, אבל אלה אינם העיקר בתהליכי טיפול. החומרים הם כלי עבודה שמטרתם לשפר את בריאותו הנפשית של המטופל באמצעות משחק, חוויה והתנסות בחומר.

כל חומר שהוא חלק מהטיפול מעורר תגובות רגשיות אחרות ויש לו תכונות משלו. לפעמים הבחירה בחומר מסוים היא של המטפל, אך לרוב מי שבוחר הוא המטופל. המטפלים באמנות מייחסים לבחירה משמעות רבה. למשל, מקובל לחשוב שחומרים נוזליים מעודדים ביטוי רגשי יותר מאשר חומרים מוצקים. רוב ההנחות האלו לא נבדקו באופן שיטתי - הן נפוצות בספרות ובדיווחים קליניים אך מחקרים בנושא הם נדירים ופורצי דרך.

במחקר שתוצאותיו התפרסמו השנה ניסו החוקרים למדוד את התגובות הרגשיות והפיזיולוגיות ליצירת אמנות בחומרים שונים. במחקר נבחנו תגובותיהם של המשתתפים לאחר שהשתמשו בחומרי יצירה שונים. בין המדדים הפיזיולוגיים שנבדקו היה שינוי בקצב הלב. מדד זה מצביע על פעילות עצבית ובעיקר על פעילותו של הוואגוס (העצב התועה). פעילות זו מקושרת לתגובות רגשיות וחברתיות אנושיות לגירויים בין אישיים וסביבתיים. העצב התועה הוא העצב הארוך ביותר במערכת העצבים האוטונומית והוא מחובר לתפקודים בכל חלקי הגוף.

בניסוי השתתפו 30 גברים ו-30 נשים בני 56-21. המשתתפים עסקו בפעילות אמנותית, והשתמשו בכל פעם בחומר יצירה אחר שרמת הנוזליות שלו שונה: עיפרון, צבעי פסטל וצבעי גואש. סדר החומרים היה אקראי. לאחר תהליך היצירה נרשמו הממדים הפיזיולוגיים, והחוקרים שאלו את המשתתפים על חוויותיהם. התוצאות הצביעו על ההשפעה היחסית של החומרים על ההיבטים הרגשיים של היוצרים: שימוש בצבע גואש או בצבעי פסטל שיפר את מצב הרוח, בשונה מהשימוש בעיפרון. בסופו של המחקר, נראה שלשימוש בצבעי פסטל יש השפעה עצבית משמעותית והשערת החוקרים היתה שהם יוצרים מעורבות רגשית ייחודית.

צבעי פסטל שמן, הידועים יותר בשם המותג פנדה, הם צבעים שאני משתמש בהם רבות בקליניקה. הם רכים וקלים לשימוש ומגיעים במגוון צבעים. הם יכולים להתערבב, להימרח, לצבוע קו או כתם, ליצור מרקם ולמלא שטחים. בתחום הטיפול באמנות, צבעי הפסטל נמצאים במקום טוב במנעד צבעי הציור. הרבה יותר קל לשלוט בהם מאשר בצבעי גואש או בצבעי מים, אבל יש בהם אפשרות לביטוי רגשי עמוק יותר יחסית לטושים ולעפרונות.

עפרונות צבעוניים
עפרונות צבעוניים. בצבעי פסטל גלומה אפשרות לביטוי רגשי עמוק יותר יחסית לטושים ולעפרונותצילום: בלומברג

נמרוד בן ה-28 נכנס לקליניקה שלי, ולמרות חוסר המיומנויות שלו נמשך מאוד לציור. צבעים נוזליים כמו גואש, אקריל או מים הרתיעו אותו ובתחילה הוא צייר בטושים, ובשיחה על עבודותיו תהינו יחד אם הם מתאימים לו. הוא חזר אליהם שוב ושוב, על אף שראה שהם מגבילים אותו בעובי הקו ובגודל הדף שעמו הוא היה יכול להתמודד. למרות תובנה זו, הוא נמנע מלשנות את כלי העבודה כמה שבועות.  כמה חודשים לאחר מכן, נמרוד סיפר לי שמגבלותיו של החומר שירתו אותו. הן סייעו לו לשמור על עצמו בתחילת התהליך, כשבניית האמון היתה רק בתחילתה. מאוחר יותר הוא החל לעבוד בצבעי פסטל, ובאמת הדפים גדלו והצבע כיסה את כל המרחב שעל הדף.

יום אחד, בעודו מצייר ומספר על התפרצות שהיתה לו בסוף השבוע בבית הוריו ומול זה מתגאה ביכולת האיפוק שלו בעבודה, עצר פתאום והביע כעס על הצבעים. הם לא מצליחים לתת לו את הגוונים שהוא רוצה. עצרתי את עבודתו ולימדתי אותו לערבב את צבעי הפסטל על דף טיוטה. צבעים נוזליים אפשר לערבב על צלחת לפני שמניחים אותם על הדף, אבל פנדה חייבים לערבב על הדף עצמו.

פניו של נמרוד אורו. "עכשיו הפנדה עושה מה שאני רוצה ממנה", אמר כשהוא מערבב ומשדרג את עבודתו בעזרת הטכניקה החדשה: כתם צהוב מתחיל להתפשט על פני האדום, הירוק והכחול מוצאים אזורי ביניים. "גם אני צריך ללמוד לעשות את זה", ציין נמרוד, להכניס קצת מהאיפוק שבעבודה לסופי השבוע וקצת יותר לבטא את עצמי בעבודה. התמוגגתי מנחת. הוא עצמו לא הרים את מבטו כדי לבדוק את תגובתי.

לחומר יש תפקידים רבים בטיפול. במפגש עם נמרוד הוא היה לפני כל דבר אחר מטאפורה. הצבעים השונים והמגע ביניהם היו דימוי לעצמיים השונים שנמרוד מביא לחייו, אך לא רק להם. המשחק בחומר, החיפוש והגילוי מאפשרים גם תהליכים דומים בנבכי הנפש. הם מאפשרים למטופל להיות חשוף יותר וכך הוא יכול לגלות דברים בעצמו, עוד לפני שבכלל נתנו מקום לדימויים הגלויים שעולים מתוך תהליך היצירה.

המורכבות שנוצרת בחיבור בין תהליכי היצירה לתהליכי הטיפול הם ייחודיים לכל מפגש בין מטפל מטופל וחומר, לכן המחקר של השימוש בחומרי היצירה לעולם לא יצליח לתאר את מלוא עומק תהליכי הטיפול. למרות זאת, הוא מקדם אותנו לקראת הבנה רחבה יותר של תהליכים אלו, ובמקרה של המחקר הזה גם חיבור שלהם אל תהליכים פיזיולוגיים שנעלמים מעינינו במהלך הטיפול.

איתן גילור מילר

איתן גילור מילר | |אמנות מקדמת בריאות

מטפל באמנות (M.A.), מדריך הורים, מרצה ומנחה סדנאות בשילוב אמנות. הסיפורים שאני מתאר בבלוג הם פרי דמיוני, אך מבוססים על חוויות אמיתיות ואנשים אמיתיים. כמטפל, אני מחויב לסודיות. התהליך הטיפולי, ניסיוני והתיאוריה הפסיכולוגית שאני נשען עליה - הם אלו שמהווים את המצע לסיפורים. אשמח לקרוא תגובות כאן ובמייל eerolig@gmail.com

לאתר האישי
לעמוד הפייסבוק

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ