מסע מאחורי המצלמה – מיומנו של צלם

נראה שלעודד וגנשטיין יש את העבודה המושלמת, כצלם תרבויות ועיתונאי, אורח החיים הדינאמי שלו משלב את התשוקה שלו לטיולים ומסעות ליעדים אקזוטיים בעולם ולצילום.

אילישה סימונס
תוכן שיווקי
אילישה סימונס
תוכן שיווקי

בעידן שבו כל אחד הוא צלם חובבן, עודד בנה קריירה מוצלחת מאוד כצלם תרבויות מקצועי, הוא כותב ומצלם באופן קבוע למגזין National Geographic Traveler, מלמד צילום בגליץ, בית ספר לצילום הגדול בישראל ומנהל בלוג צילום פופולארי.

לאחרונה פרסם עודד את הספר האלקטרוני השני שלו - SNAPN TRAVEL – A life time of travel memories in a snap, העוסק בצילום תרבויות ברחבי העולם.

צילום: עודד וגנשטיין

נפגשתי עם עודד לשיחה על המעבר מתחביב למקצוע וביקשתי ממנו שייתן טיפים לצלמים מתחילים:

אתה נוהג לקחת אתך את כל הציוד שאתה מטייל?!

חס וחלילה! רובנו עושים את הטעות הזו ולוקחים את כ-ל הציוד לנסיעה, או לפעמים גרוע מכך, כשאנחנו עורכים לפני הנסיעה מסע קניות בהול של ציוד חדש, ואז בזמן הטיול, במקום ליהנות וליצור תמונות מעניינות, אנחנו מבזבזים זמן ב ללמוד איך לתפעל את הציוד החדש הזה.

אני משתדל להתאים את הציוד אל היעד בו אני הולך לצלם, לדוגמא אם אני נוסע לטיול ספארי באפריקה אני אקח ציוד מסוים שלא הייתי לוקח לטיול טרקים בהר בארמניה. אני נוהג לטייל בלי יותר מידי ציוד, סביר שבתיק הצילום שלי תמצאי מצלמה ראשית (ואולי עוד אחת לגיבוי), 2 עדשות, חצובה, ואולי כמה פילטרים המיועדים לצילומי נוף, זהו.

אז בזמן טיול מה אתה הכי אוהב לצלם?

ללא ספק אנשים! פרצופים מרתקים אותי ועבורי המצלמה היא כלי ליצירת חברים חדשים (לא היו לי הרבה כילד). אני בדרך נוהג לצלם אנשים מקרוב ורק תוך שיחה והכרות איתם. עבורי, זו הדרך הכי טובה לספר סיפור בצילום פורטרט. כי כשאתה מצלם אנשים מרחוק, בהיחבא עם עדשה מקרבת, אתה מסוגל לראות את האדם רק באופן שטחי: הבגדים שהוא לובש ואולי מעמדו החברתי. אתה לא מסוגל לראות את האופי והסיפור האישי שלו.

צילום: עודד וגנשטיין

מתי עשית את המעבר מצילום כתחביב לצילום כמקצוע?

אפשר לומר שזה החל בגיל עשרים ואחת, מידי שנה, הייתי עובד מאוד קשה (בעבודה "רגילה") ואז "שורף" את כל הכסף שלי ומטייל בעולם, לאחר מכן הייתי שוב עובד שנה אינטנסיבית כדי שאוכל לשוב ולצאת אל הדרך. אף אחד לא שילם לי או הבטיח לי שיקנה את תמונותיי, עשיתי זאת על דעת עצמי ועל חשבוני, קודם כל כי נורא אהבתי את זה. חוץ מזה, הרגשתי שלא באמת הייתה לי ברירה. לפעמים הייתי מדמיין שיש לי עורך שמחכה לתמונות שלי, זה היה גורם לי לחזור עם תוצאות טובות יותר. עם הזמן נבנה לי תיק עבודות גדול יותר (ואני מקווה שטוב יותר) עד שהגעתי למצב שמישהו מוכן לשלם לי על מנת לעשות בדיוק את זה.

מאיפה אתה שואב השראה?

כמעט מכל דבר. תמונות של הצלם סטיב מקארי, או מוסיקה של קלוד דביסי. אבל בעיקר כל דבר חדש שאני פוגש במסע עצמו: בין אם זה המוזיקה המקומית, האוכל, האמנות, וכמובן האנשים. (שאני מגיע למקום חדש, אשתדל לבקר ב:סופר מרקט, בקולנוע ובגלרית אומנות אם ישנה)

צילום: עודד וגנשטיין

מה נחוץ לך כדי לצלם תמונה טובה?

קודם כל אני צריך להבין מה עומד מולי. הרי כולם כבר יודעים שבקובה מעשנים סיגרים ושבהודו לובשים בגדים ממש צבעוניים, אנחנו חיים בעידן שבו כמעט כל דבר כבר צולם בעבר. לכן הדבר היחיד שאני יכול לעשות הוא לנסות לספר לצופה סיפור. את הסיפור שאני אספר, אף אחד לא סיפר בעבר. סיפור אישי על הנופים שראיתי, הכבישים שנסעתי ובעיקר סיפור על האנשים שפגשתי. כדי לספר סיפור נכון ואמיתי, אני צריך להבין מה אני רואה מולי. המטרה שלי היא שהתמונות שלי יעוררו בצופה קודם כל רגש ולפעמים גם לחוות את החוויה בעצמו.

כאשר אתה מטייל אתה משתמש במדריך ?

כן, אבל רק כנקודת מוצא, אני בדרך כלל נעזר במדריך מקומי ("פיקסר") שיכול להראות לך את המקומות הטובים ביותר שיש בסביבה וגם לשמש כמתרגם ומגשר.

יש לך טיפים או עצות לצלמי תרבויות בתחילת הדרך?

מצד אחד, אנחנו חיים בעידן מדהים לצלמים. הנגישות של הציוד, המחיר שלו וכמובן האינטרנט, שמאפשר למידה וחשיפה כמעט בלתי מוגבלת. מצד שני, זה יוצר מצב שעשרות מיליוני תמונות עולות מדיי יום לרשתות החברתיות ויוצרות עומס ויז'ואלי. אנחנו כמעט שלא מתרגשים מתמונות חדשות וכאשר גם לנווד הקירגיזי ממרכז אסיה, יש מצלמה משוכללת בנייד, קשה להפתיע את הקהל. לכן, אם אתה או את אוהבים צילום ורוצים להפוך את זה למקצוע ולהתפרנס, צריך להיות טוב יותר ממי שמוכן לעשות את זה כתחביב. העובדה שיש ברשותך ציוד מקצועי לא אומר שאתה מקצועי. יצירתיות, סקרנות, התשוקה לטייל ובמיוחד הרצון לעבוד קשה הם מה שנחוצים כדי להתקדם, לפחות מנקודת המבט שלי.

מה הטיפ שלך לצלם הממוצע שרק רוצה תמונה טובה מהטיול שלו?

אני אגיד את זה שוב: ראשית, להפסיק להאשים את הציוד שיש לך, הרי זה התירוץ הכי קל. ישנם מספר דברים שאפשר לעשות (שאינם קשורים לרכישת ציוד חדש) כדי להפוך את הצילום במהלך הטיול לצילום טוב.

לקום מוקדם בבוקר (זה אחד ההרגלים שהיה לי הכי קשה לסגל בתחילת הדרך), כדי לתפוס את האור המיוחד שאנו הצלמים מכנים כ "שעת הזהב" – כשהאור רך ועשיר. הכן את עצמך לפני הנסיעה. אל תבוא כ "דף ריק". חשוב לקרוא על התרבות המקומית, ההיסטוריה, המוזיקה והאוכל. ככל שיש לך יותר ידע, הידע הזה יבוא לידי ביטוי בתמונות שלך. והכי חשוב, וזה לא משנה אם אתה מצלם כמקצוע או כתחביב, הכי חשוב זה לשמור את זה כיף! המטרה היא להנות מהמסע ואם אתה מוצא את עצמך מקלל את המצלמה, עדיף שתסגור אותה ותעשה משהו שעושה לך טוב.

צילום: עודד וגנשטיין

הרבה אנשים היום מצלמים במהלך הטיול עם מכשיר הסמארטפון שלהם. האם נוסע ממוצע באמת צריך הרבה ציוד כדי לצלם תמונות מקצועיות ובלתי נשכחות?

התמונות הטובות ביותר בהיסטוריה צולמו עם מצלמות הרבה פחות מתוחכמות מהטלפונים החכמים שיש לנו היום. הטכנולוגיה מתחלפת אבל רגש וקומפוזיציה טובה ישארו כאן תמיד.

מבין כל התמונות שצילמת עד כה , מהי התמונה הכי אהובה עליך?

אני חושב שדמותו של האיש המבוגר עם העיניים הכחולות מבית התה של קשגר. הוא ישב בבית התה המיועד לגברים בלבד בעיר קאשגאר, שבצפון מערב סין. בית התה היה נחמד, אבל הפנים שלו היו כל כך מעניינות שהרגשתי שאני לא צריך בתמונה שום דבר מלבדו.

צילום: עודד וגנשטיין

האם יש גם מלונות שמשאירים עלייך רושם במהלך טיולך?

לאחרונה הייתה לי משימת צילום בקמבודיה באזור בטאמבאנג שזה אזור עם הרבה חקלאים ושדות אורז, מאוד פוטוגני. לנתי בבטאמבאנג ריזורט, מלון קטן המנוהל ע"י זוג הולנדי - קמבודי מקסים. ללא ספק השהות הכי טובה שהייתה לי בזמן האחרון, במלון יש רק כמה חדרי בוטיק, מאוד נקי, מסודר ומפואר והכי חשוב, הם מתייחסים אליך כאילו אתה האורח היחיד בסביבה.

מה הייתה המצלמה הראשונה שלך?

המצלמה הראשונה שלי הייתה point-and-shoot פשוטה של אולמפוס והיא הייתה שייכת לאבא שלי. למרות שהמצלמה הייתה סופר איטית (אפילו בפרספקטיבה של לפני 13 שנים) מאוד אהבתי אותה. העורכת שלי ב-National Geographic Traveler אמרה לי פעם "המצלמה היא רק כלי, הדברים החשובים הם העיניים שלך, היכולת שלך להתבונן ולחקור, הסבלנות שלך והיכולת שלך להבין מה אתה רואה מולך"

צילום: עודד וגנשטיין

אני מניחה שעברת שדרוג מאז, מהי המצלמה שלך היום?

היום אני מצלם עם Canon EOS 5D Mark III, בדרך כלל עם עדשת 24-70mm f/2.8L II Canon EF ולצילומי פורטרט קרובים וצמודים (כמו של הבחור מקשגר), אשתמש בעדשת 85 מ"מ קבועה.

אהבתם? תוכלו למצוא עוד טיפים ועצות בספרו הדיגיטלי של עודד וגנשטיין שפורסם לאחרונה SNAPN TRAVEL A life time of travel memories in a snap

צילום: עודד וגנשטיין

HotelsCombined הוא האתר המוביל בעולם להשוואת בתי מלון, שימוש באתר יאפשר לכם למצוא את המחיר הטוב ביותר מתוך מאות אתרי ההזמנות הפופולריים בעולם- בחיפוש אחד מהיר.מידי שנה נכנסים לאתר מעל 300 מיליון אנשים מכל העולם ומשתמשים בשרותי HotelsCombined למציאת דילים במעל 450,000 מלונות וב-120,000 יעדים בעולם. האתר זמין בכ- 40 שפות ומציע מחירים במעל 120 מטבעות.