טיפים לצילום בחוף הים עם הצלם עודד וגנשטיין

בין אם יש לכם מצלמת רפלקס מתוחכמת, מצלמה באייפון או בסמארטפון, צילום היא דרך מצוינת לחלוק את החוויות שחוויתם במהלך המסעות שלכם עם חברים, בני המשפחה וגם עם העולם כולו

אילישה סימונס
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אילישה סימונס
תוכן שיווקי

עודד וגנשטיין, צלם תרבויות, מדריך צילום וכותב קבוע במגזין National Geographic Traveler ומסע אחר, משתף אותנו בטיפים שלו לצילום תרבויות, כך שאתם תוציאו את המיטב מהמצלמה ומעצמכם בחופשה הבאה שלכם.

והפעם...אנחנו מצלמים בחוף הים!

עכשיו כשהחופש הגדול מאחורינו ואנחנו שנייה לפני החורף, זה בדיוק הזמן בו אנחנו מרגישים את הצורך להשאיר את העבודה והשגרה מאחור ולקחת פסק זמן. פשוט לצאת לחופשה ולבהות בים הכחול. זה יכול להיות ביוון, תאילנד או אפילו לשעה קלה בתל אביב. יש משהו נורא מרגיע בשהייה על החוף וברעש הגלים, אבל לעתים כשמנסים לצלם בחוף הים, עם שמש חזקה, ההנאה והרוגע הופכים לתסכול ועצבים, עד כדי רצון לזרוק את המצלמה למים. אז הנה כמה טיפים קלים, שיעזרו לכם לחזור עם תמונות טובות יותר בפעם הבאה שאתם בחוף הים.

הגיעו מוקדם והישארו עד מאוחר

הנה שאלה שאני נשאל לעתים קרובות על ידי הסטודנטים שלי - "אני מנסה לצלם תמונה על החוף והיא יוצאת או בהירה מדיי ("שרופה") או כהה מדיי ("אטומה"). מה אני עושה לא בסדר?" כדי לתת פתרון לבעיה, קודם חשוב שנבין אותה. המצלמה רואה את העולם ואת האור בדרך קצת שונה ממה שאנחנו רואים אותו. מבלי להיכנס לז'רגון הטכני, היכולת והרגישות של המצלמה מצומצמת בהרבה מזו של העין המשוכללת שלנו וזה לא כל כך משנה מה תעשו מבחינת החשיפה (שליטה בצמצם או התריס) כי זה לא יעזור הרבה. הבעיה היא בהבדלים המשמעותיים בין הכהה לבהיר בשטח. המצלמה פשוט לא "רגישה" מספיק כדי להצליח להכיל את הטווח הזה, מה שאנחנו הצלמים מכנים "הטווח הדינמי". לכן, הדבר הטוב (וגם הפשוט ביותר) לעשות הוא פשוט לבחור את שעת האור הנכונה לצאת לצלם. לצלם את החוף אחרי ארוחת בוקר מאוחרת זו בחירה נהדרת עבור רוב האנשים, אבל כדי לצלם תמונות טובות באמת, מומלץ להגיע מוקדם! כן, אני יודע, לקום מוקדם ועוד בחופש, זו הורדת רייטינג מטורפת. אז אם לא מתחשק לכם להגיע בזריחה, גם בשקיעה זה בסדר. העיקר שתגיעו ב "קצה היום", או במה שאנחנו הצלמים מכנים - "שעות הזהב": עד שעה לאחר הזריחה ומשעה לפני השקיעה (תלוי כמובן היכן אתם על כדור הארץ). בשעות הללו, האור רך (ללא ניגוד חריף בין בהיר לכהה), עשיר בצבעים ומגיע מזווית נמוכה, כזו המחמיאה לאובייקטים שבצילום. שעות הצילום הללו, יאפשרו טווח עבודה שהוא נוח בהרבה למצלמה וגם יאפשרו לכם לצלם את החוף בלי גדודי התיירים.

לגרום לצופה "להרגיש" את התמונה ולא רק "לראות" אותה

תסמכו על הצופים שלכם - הם כבר ראו יותר מפעם אחת בחייהם שקיעות מרהיבות וחופים מדהימים. הם לא צריכים את התמונות שלכם בשביל זה. עלינו המצלמים מוטלת המשימה להראות לצופה את העולם מזווית אחרת –לרגש אותו. בשביל זה אפשר להחליט שמסתמכים על אלמנט טכני, למשל: שימוש בעדשה לא שגרתית (כמו עדשת "עין דיג"), עיבוד תמונה שונה וייחודי או שילוב של כמה מקורות תאורה כמו צילום בפלאש עם אור טבעי על החוף. כל אלו יכולים לעזור לכם במשימה. אך לדעתי הדרך הטובה ביותר לרגש ולעניין את הצופה, היא באמצעות סיפור. ספרו לו סיפור. יש לכך שתי סיבות, הראשונה – קל הרבה יותר לרתק את הצופים לתמונה בעזרת סיפור מאשר בעזרת "קונץ" טכני, כי אנחנו, בני האדם, פשוט מכורים לסיפורים משחר ההיסטוריה. הסיבה השנייה היא - כאשר אני בוחר באלמנט טכני כדי לייחד את התמונה שלי, תמיד יוכל לבוא מישהו אחר ולעשות כמוני, או אפילו טוב יותר. אבל את הסיפור שלכם, אף אחד אחר לא יוכל לספר, כי הוא פשוט שלכם. למשל, מה שניסיתי להעביר בתמונה הזו הייתה תחושת הכיף והשמחה שבמשחק של שני הנערים הללו באי זעיר בדרום תאילנד. איני יודע אם הצלחתי, אוכל רק לקוות. בכל מקרה, חול לבן ושקיעה זהובה זה לגלויות של חנויות התיירים, נסו להעביר בתמונותיכם רגש וסיפור. הצעד הראשון הוא, צלמו את מה ואת מי שמרגש אתכם. זה הצעד הראשון לליבו של הצופה.

תהיו יצירתיים! הוסיפו "גיבור" לתמונה

לכל תמונה חייב להיות נושא, אני קורא לזה "הגיבור" של התמונה. אם התמונות הן חסרות גיבור, הצופה ירגיש אבוד ויאבד מהר עניין (כי אין לו "עוגן ויזואולי" להיתפס עליו). שמעתי מרבים מהסטודנטים שלי שהם מחכים שאנשים "יזוזו" להם מהתמונה כשהם מצלמים. חבל! אנשים הם נושא נהדר (אנשים אוהבים לצפות באנשים אחרים) בצילום תרבויות בכלל ובצילום חוף בפרט. אבל מה עם אין נושא בשטח? צרו אותו בעצמכם: משקה קר, כדור ים או אפילו כפות רגליכם המשכשכות במים בצורה מעוררת קנאה, יכולים להיות יופי של גיבור.

לתמונה הזו שני "גיבורים". האישה והכדור

השתמשו בפילטר מקטב (פולורייזר)

פילטר מקטב מאפשר לשלוט על ההשתקפות האור החוזר וכשאתם בחוף הים, מוקפים בחול, מים ושמיים, פילטר כזה יכול להיות שימושי ביותר! במקום להיכנס למינוחים וההסבר הטכני, פשוט יותר להציץ בשתי התמונות לדוגמא שצירפתי לכם כאן.

שתי התמונות צולמו ברודוס, יוון. הימינית ללא פילטר מקטב והשמאלית עם פילטר מקטב (ללא עיבוד תמונה)

על מנת לנצל את היכולת המלאה של פילטר מקטב, מומלץ לצלם בזווית של 90 מעלות מהשמש, בתמונה יתקבלו צבעים מדהימים של המים ושל השמיים.

שמרו על הציוד

אם תשאלו את המצלמה שלכם אם היא "רוצה לקפוץ לחוף הים?", התשובה תהיה "לא!". עם כל החול, הרוח, המלח והמים, היא הייתה שמחה להישאר בבית. מצד שני, הרי לא קניתם אותה רק כדי לצלם את היומולדת של סבתא נכון? שמירה על כמה כללים פשוטים יבטיחו שמירה על הציוד שלכם לשנים ארוכות: אף פעם אל תניחו את המצלמה ישירות על החול החם. כמו כן, כאשר עובדים עם מצלמת רפלקס (בעלת עדשות מתחלפות), מומלץ שלא להחליף עדשות כאשר אתם בחוף, חול ומים עלולים לחדור לגוף המצלמה בזמן ההחלפה. שווה מאד לרכוש מראש ערכת ניקוי קטנה. זו בדרך כלל כוללת מפוח אוויר זעיר או מכחול שיוכל לעזור לכם לנקות את גרגרי החול מהמצלמה והעדשה. בכל מקרה, הימנעו מלנגב את העדשה לפני שווידאתם שאין עליה גרגרי חול, אלו יכולים לגרום לשריטה אכזרית (פילטר UV על העדשה מומלץ בכל מקרה להגנה שלה).

"קונץ" טכני, אבל נחמד- מארז מצלמה פשוט (קצת פחות משבעים דולר באי ביי) עזר לי לחזור עם תמונות קצת "אחרות" מהחופשה האחרונה בתאילנד.

צרו צלליות

במקום להיאבק עם התאורה והחשיפה ולקלל את המצלמה על תמונות בהירות או כהות מידי, השתמשו בחוסר היכולת של המצלמה לראות את העולם כפי שאנחנו רואים אותו ושחקו עם צלליות (סִילוּאֶט). נסו את הניסוי הבא, העמידו דמות על החוף וצלמו אותה כשפניכם אל השקיעה. כמעט תמיד הדמות תופיע בתמונה כצללית שחורה. הסיבה לכך נמצאת באופן שבו המצלמה מודדת אור (ניתן לשנות זאת בהגדרות). השקיעה בעלת עוצמת האור החזקה, מאפילה על הדמות שעל החוף. בקשו ממי שאתכם "לדגמן" עבורכם וצרו ביחד תמונות ייחודיות. לעיתים מה שאתם רואים כמגבלה של המצלמה הוא למעשה היתרון שלה! הכל תלוי בנקודת מבט ובשימוש בתנאים הקיימים לצילום. זה הכל עניין של הבאת החוויה איתך הביתה ולא רק כרטיס זיכרון...

"השעה הכחולה" - חצי שעה לפני הזריחה

והכי חשוב, לא לשכוח להניח את המצלמה וגם ליהנות!

עודד וגנשטיין הוא צלם תרבויות, כותב ומצלם באופן קבוע למגזין National Geographic Traveler ומסע אחר, מתמחה בצילום פורטרטים. מדריך בכיר בגליץ בית הספר לצילום. מומלץ להציץ בעמוד הצלם של עודד בפייסבוק, שם תוכלו להמשיך לקרוא טיפים נפלאים על צילום תרבויות.

HotelsCombined הוא האתר המוביל בעולם להשוואת בתי מלון, שימוש באתר יאפשר לכם למצוא את המחיר הטוב ביותר מתוך מאות אתרי ההזמנות הפופולריים בעולם- בחיפוש אחד מהיר.מידי שנה נכנסים לאתר מעל 300 מיליון אנשים מכל העולם ומשתמשים בשרותי HotelsCombined למציאת דילים במעל 450,000 מלונות וב-120,000 יעדים בעולם. האתר זמין בכ- 40 שפות ומציע מחירים במעל 120 מטבעות.